InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Risico’s van overgewicht en de Gevolgen van Obesitas

Risico’s van overgewicht en de Gevolgen van Obesitas

Dat Overgewicht en Obesitas erg slecht voor je kan zijn dat weten veel mensen, maar wat een hoop mensen niet weten is wat de gevolgen en de risico's hiervan kunnen zijn. In dit artikel lees je alles over de gevolgen en risico's van Overgewicht en Obesitas

Overgewicht en obesitas

Risico’s van overgewicht.

De kans op een ziekte stijgt naarmate met zwaarder en dikker word. Vanaf een BMI van 25 tot 30 nemen de kansen aanzienlijk toe en kan je veel aandoeningen krijgen. Het is niet zo dat als u een BMI van 25 tot 30 heeft dat u één van deze aandoeningen zal krijgen maar de kans erop is aanzienlijk hoog.

Verhoogde bloeddruk:

De bloeddruk stijgt recht evenredig met toename in gewicht. Hoe hoger het gewicht hoe groter de kans dat u een hoge bloeddruk heeft of gaat krijgen. Hoge bloeddruk kan soms snel dalen als er veel word afgevallen.

Verhoogd cholesterol:

Door de toename van vetzuren in de bloedbaan ontstaat een ongunstige samenstelling van het bloed waardoor je veel vaatproblemen kan krijgen.

Hartinfarct:

Het risico op een vernauwing van de kransslagader en een hartinfarct is duidelijk hoger dan bij mensen zonder overgewicht. Dit komt voornamelijk door de verhoogde bloedvetten en hoge bloeddruk.

Psychologische gevolgen:

De psychologische gevolgen kunnen zijn: verminderend zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld, stress, depressieve perioden en eetstoornissen.

Stress - incontinentie:

Verliezen van urine door op bepaalde momenten onder druk te staan zoals bij: niezen, springen, lachen enz. Dit kan uiteindelijk leiden tot een operatieve ingreep als het overgewicht niet afneemt.

Beroerte (CVA):

De kans op een beroerte is zeer groot dit komt voornamelijk door de hoge bloeddruk en de verhoogde kans op trombose. Mensen met overgewicht hebben vaker ook meer moeite met revalideren na een beroerte.

Kanker:

Er zijn aanwijzingen dat borstkanker na de menopauze, baarmoederkanker en dikke darmkanker vaker voorkomen bij mensen met overgewicht.

Kortademigheid, ziekten van ademhalingsorganen, zoals:

  • Astma en longemfyseem komen meer voor bij mensen met overgewicht. Vooral in combinatie met roken en overgewicht is de kans zeer groot op verlies van long functies
  • Het slaap-apneu syndroom, waarbij mensen door zeer zwaar snurken 's nachts perioden hebben waarbij de ademhaling even stokt, dit komt vooral voor bij te dikke mannen.

Hormonale stoornissen:

Menstruatiestoornissen maar ook ongewenste onvruchtbaarheid. Dit ontstaat omdat het vetweefsel voor een eigen productie van oestrogenen zorgt. Hierdoor is zwangerschap vaak niet mogelijk bij te dikke vrouwen.

Aandoeningen aan de bewegingsmechaniek:

Een van de eerste signalen die duiden op overgewicht zijn: gewrichtsontstekingen, rug- en nekklachten, voet- knie- en heupklachten. Mensen krijgen geen pijnlijke voeten, knieën en enkels want er is nog niets te vinden door de dokter. Het enige wat helpt tegen de bovenstaande klachten zijn afvallen. Als dit niet gebeurd kan je van je kraakbeen en gewrichten op de lange termijn veel last gaan krijgen van “slijtage”klachten.

Verminderde arbeidsgeschiktheid en Sociale isolatie:

Bij sollicitaties nemen ze eerder iemand aan die slanker is. Problemen met het openbaar vervoer of eigen vervoer. En het kan soms erg moeilijk zijn om naar theaters, bioscopen, restaurants en bij familie op bezoek te gaan. Ook kan je vaak niet mee doen met sport en bepaalde activiteiten.

Invaliditeit:

Bepaalde lichamelijke gevolgen van Obesitas en overgewicht kan leiden tot voortijdige afkeuring en een lager inkomen. Veel mensen die veels te dik zijn komen na een gegeven moment in een neergaande spiraal terecht. Door hun overgewicht kunnen ze minder bewegen en hebben vaker klachten aan de gewrichten, ademhaling en het behouden van vocht en urine. Door deze aandoeningen bewegen ze nog minder waardoor ze uiteindelijk in een rolstoel terecht zullen komen

Ouderdomssuikerziekte:

Dit wordt ook wel het type II diabetes of de niet van insuline afhankelijke diabetes “mellitus” genoemd. Over de gehele wereld neemt het aantal menen met mellitus snel toe dit heeft te maken met het overgewicht probleem. 60% tot 70% van de mensen met mellitus zou geholpen kunnen worden als het overgewicht blijvend kan worden bestreden.

Gevolgen van Obesitas

Dit gedeelte gaat over de gevolgen van de ziekte Obesitas. Dit gedeelte is onderverdeeld in 3 gedeeltes: de Lichamelijke gevolgen de Psychologische gevolgen en de Praktische gevolgen.

Lichamelijke gevolgen:

Als je Obesitas hebt dan heeft dat grote gevolgen voor je lichaam hieronder een opsomming met de bekende problemen bij Obesitas. Mensen met Obesitas hebben een grotere kans op ziektes en aandoeningen zoals:
  • hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte (diabetes)
  • Gewichtsproblemen

Sociale gevolgen:

Als je last hebt van Obesitas zijn de gevolgen niet alleen lichamelijk. Ook kan je er geestelijk zwaar onder lijden. Vaak worden mensen depressief en beginnen met het vermijden van contact van vrienden, familie en later ook met vermijden van het sociale leven.

Praktische gevolgen:

Obesitas kan je leven totaal verpesten. Door die kleine rotstoeltjes wil je bijvoorbeeld niet meer naar de bioscoop. En die starende mensen vind je maar niks. Hieronder een opsomming van praktische gevolgen van Obesitas:
  • Reizen is moeilijk vooral met het openbaar vervoer.
  • Zoeken van passende kleding kan soms erg moeilijk zijn.
  • Vaak kunnen mensen met Obesitas niet eens meer voorover bukken waardoor je niet eens meer in staat bent om je eigen veters vast te binden.
  • Je kunt veel eerder arbeidsongeschikt raken.
  • Je kans op een baan bij sollicitaties zijn niet heel groot.

Lees verder

© 2008 - 2019 Lucdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen voor de gezondheid door overgewichtGevolgen voor de gezondheid door overgewichtSteeds meer mensen hebben last van overgewicht. Ook een beetje overgewicht kan gevolgen hebben voor de gezondheid. Hoe z…
Overgewicht: risico's & gevaren van obesitasOvergewicht: risico's & gevaren van obesitasOvergewicht is een fenomeen dat vrij ernstige gezondheidsproblemen met zich mee kan brengen. De risico’s van overgewicht…
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?

Reageer op het artikel "Risico’s van overgewicht en de Gevolgen van Obesitas"

Reacties

Periors, 05-06-2013 18:09 #3
Uh, mensen met obesitas hebben niet veel kans op een baan? Uhhhhh mag ik even lachen? (en Adele lacht met me mee)

Bettina, 21-04-2013 11:59 #2
Ik vind deze website erg goed. Ik heb er veel over geleerd en ik heb veel informatie gebruikt voor mijn werkstuk. Ik vind het ook erg duidelijk. Allen worden soms moeilijke worden gebruikt, die ik niet snap.

Janna, 14-02-2012 17:49 #1
Ik vind dit artikel niet geweldig. Ik ben zelf 160 cm lang en weet 87 kilo. Mijn mbi is 34 en dus heb ik obesitas. Ik wou hier graag wat informatie over. Maar in dit artikel lijkt het net alsof je als je obesitas hebt je enorm bent! Je eigen veters niet meer vast, kom op! Ik heb totaal geen lichamelijke klachten zoals hier omschreven en ik heb toch echt obesitas! Ik sport 3 keer in de week en wil nog meer af vallen. De titel van dit artikel zou moeten heten: morbide obesitas!

Infoteur: Lucdejager
Gepubliceerd: 13-04-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheid
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!