InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Jongeren en de gevaren van energiedrankjes

Jongeren en de gevaren van energiedrankjes

Jongeren en de gevaren van energiedrankjes Wie in de tijd dat een nabijgelegen school pauze heeft in een supermarkt komt stuit daar vaak op rijen jongeren voor de kassa. De meesten van hen hebben een energiedrankje in hun hand. Je kunt vermoeden dat ze zo’n blikje heimelijk kopen zonder dat de ouders daarvan op de hoogte zijn. Immers, als de ouders het met de aankoop eens zouden zijn, hadden ze het drankje wel van thuis meegekregen. Maar het drinken van veel energiedrankjes brengt voor jongeren gevaren met zich mee.

Opvallende kleuren en hippe namen

Energiedrankjes kwamen ongeveer twintig jaar geleden op de markt met vaak opvallende kleuren en hippe namen. Zij schreeuwen daardoor om aandacht van de jongeren die ze ook wel gebruiken als mixdrankje met alcohol. De effecten van de combinatie van energiedrankjes met alcohol zijn nooit goed onderzocht.

Energiedrankjes gevaar voor risicogroepen

Veel jongeren willen het liefst geloven dat de drankjes onschuldig zijn of houden zich daar helemaal niet mee bezig. Kinderen hebben overigens vaak zelf niet door wat de effecten kunnen zijn van wat ze drinken en wat een maximale hoeveelheid zou moeten zijn. Maar vooral jongeren die niet helemaal gezond zijn lopen een risico. Tot die risicogroepen behoren onder meer jongeren met een hartafwijking, diabetes, stemmingswisselingen of gedragsproblemen.

Verslaving en overdosis

Een groot aantal jongeren heeft na het drinken van energiedrankjes te maken met moeilijk in slaap komen of worden hyperactief. Doordat de reclame suggereert dat je langer door kunt gaan storten jongeren zelfs in na veel drankjes en een energieke periode. Bij sommige kinderen is er sprake van een zekere verslaving met een overdosis tot gevolg en risico op nare gevolgen. Sommige kinderen drinken al een energiedrankje bij het ontbijt.

Effecten van energiedrankjes voor jongeren

Jongeren geven in onderzoeken als effecten van energiedrankjes aan:
  • Ongeveer een kwart van de jongeren raakt door energiedrankjes over zijn vermoeidheid heen.
  • Door het drinken voelt vijftien procent zich alerter.
  • Langer kunnen doorgaan met een activiteit wordt door veertien procent aangegeven.
  • Iets minder dan de helft zegt niets te merken van energiedrankjes.

Snel ingenomen cafeïne is boosdoener

De boosdoener in de energiedrankjes is vooral de cafeïne die voor kinderen en jeugdigen slecht is. Daar komt bij dat cafeïne in koffie veel langzamer wordt ingenomen dan in energiedrankjes. Immers, een paar warme koppen koffie worden niet zo makkelijk tamelijk kort achter elkaar genuttigd als dezelfde hoeveelheid cafeïne in gekoelde energiedrankjes.

Advies Voedingscentrum

Vanwege de mogelijke nadelige gevolgen luidt het advies van het Voedingscentrum dat jongeren tot dertien jaar beter helemaal geen energiedrankjes nemen en boven die leeftijd maximaal één drankje per dag. Sommige scholen nemen het advies om het drinken tegen te gaan over en verbieden de energiedrankjes zelfs totaal.

Gevaren volgens Steven Lipshultz

Het zijn vooral buitenlandse onderzoeken die een beeld geven van de risico’s van energiedrankjes. Toonaangevend zijn in deze de rapporteringen van Steven Lipshultz, professor pediatrie aan de Universiteit van Miami. Samen met enkele Amerikaanse artsen somt hij gevaren op zoals benauwdheid, beroerte, diarree, hartaanval, hartkloppingen, misselijkheid en zelfs een acute dood zou het gevolg kunnen zijn. Zij zijn er voorstanders van om energiedrankjes, evenals het gebruik van tabak en alcohol, aan strenge regels te binden en daarin te bepalen wat de maximale hoeveelheid is die nog veilig genoemd kan worden.

Gegevens op blikje lezen

Naast alle negatieve publicaties en uitslagen van vooral die Amerikaanse onderzoeken blijven fabrikanten van frisdranken bij hun mening dat de drankjes ongevaarlijk zijn maar dat de gebruiker wel goed de gegevens op de blikjes moet lezen om na te gaan of iemand minder goed tegen bepaalde stoffen kan. Vertegenwoordigers van de frisdrankenindustrie menen ook dat de drankjes niet gevaarlijker zijn dan koffie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energiedrankjes gevaarlijk verslavendEnergiedrankjes gevaarlijk verslavendEnergiedrankjes met een hoge dosis cafeïne en taurine, ze geven de consument méér dan vleugels zo blijkt nu. Ze zijn noc…
Cafeïne; de effecten en gevarenCafeïne; de effecten en gevarenCafeïne kan worden gevonden in allerlei verschillende soorten drankjes, waarbij de stof regelmatig gebruikt wordt om de…
Cafeïne en de invloed op kinderenCafeïne en de invloed op kinderenEr verschijnen steeds meer producten op de markt waaraan cafeïne is toegevoegd. Vaak is het niet duidelijk dat producten…
De verslavende werking van energiedrankEnergiedrank is tegenwoordig een erg populaire drank. Het wordt veel gedronken door jongeren en heeft een stimulerende w…
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Noelsch, Pixabay
  • Scientias.nl
  • Mesoloog.info
  • Metronieuws.nl
  • T-atrium.nl

Reageer op het artikel "Jongeren en de gevaren van energiedrankjes"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 19-03-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Jongeren
Medische informatie…
Schrijf mee!