InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Waarom ontsporen tieners?

Waarom ontsporen tieners?

Waarom ontsporen tieners? We weten natuurlijk allemaal wel dat de hersenen van tieners nog niet volgroeid zijn en dat ze nog niet kunnen plannen en dat ze de gevolgen van hun daden slecht kunnen overzien. Toch gaat het met 80% van de tieners redelijk goed. Hoe zit het nu met de overige 20%, de tieners die ontsporen, waarvan 5% ernstig ontspoord. Waardoor ontstaat hun gedrag?

Niet kunnen voldoen aan verwachtingen

Wanneer tieners niet kunnen voldoen aan verwachtingen, zorgt dit voor een laag zelfbeeld. Dit kunnen verwachtingen zijn van hun omgeving: school, ouders, of vrienden, maar ook verwachtingen die ze van zichzelf hebben. Doordat ze in hun eigen ogen of in de ogen van hun omgeving steeds falen, daalt hun gevoel van eigenwaarde. Dit werkt extreem gedrag in de hand. Hoe lager het zelfbeeld van je tiener, hoe erger het opstandig gedrag kan zijn.

Depressieve gevoelens

Tijdens de puberteit komen veel tieners in een emotionele achtbaan. Ze hebben problemen met het omgaan met hun gevoelens en raken steeds gedeprimeerder. Een depressie zorgt voor afvlakking van je gevoelens. Uiteindelijk zien ze geen toekomst meer voor zichzelf. Ze hebben het gevoel dat niets er meer toe doet en nemen hun toevlucht tot extreem gedrag. Dit omdat ze willen voelen dat ze leven.

Karakter van de tiener

Een tiener met een impulsief, agressief karakter zal sneller ontsporen dan een rustige persoonlijkheid. Een kind met een lage intelligentie zal al snel een lager zelfbeeld krijgen en dus ook eerder ontsporen. Verder is aangetoond dat kinderen met een lagere hartslag zich minder snel druk maken en minder snel angstig zijn. Zij zijn ook minder beïnvloedbaar door straffen en dergelijke. Hierdoor is de kans dat zij ontsporen ook groter.

De invloed van sociale media

In 2010 is er door Dr. Megan A. Moreno voor het National Institute of Health onderzoek gedaan naar de invloed van sociale media op het gedrag van tieners en de resultaten hiervan blijken toch wel ernstig. Sociale media hebben invloed op de geestelijke gezondheid van tieners. Tieners die veel gebruik maken van sociale media vertonen vaker riskant gedrag en hebben vaker last van depressies. Wanneer ze via Instagram, Twitter, Facebook enzovoort foto's zien van drinken en rokende leeftijdsgenoten, zullen ze hierdoor worden beïnvloed en zelf ook eerder gaan roken en drinken. Dit kan dus ook tieners beïnvloeden waar thuis en in de onmiddellijke vriendenkring niet gerookt of gedronken wordt. Het onderzoek naar het effect van sociale media wordt gedaan door Dr. Megan A. Moreno en loopt door tot eind 2015.

Het gaat hierbij wel om jongeren die teveel en op een ongezonde manier gebruik maken van sociale media. Niet om jongeren die deze media gebruiken om contacten te onderhouden. Wanneer jouw tiener vaak in de problemen komt, veel verdrietig of ongelukkig is en voortdurend op zoek lijkt te zijn naar weer een nieuwe sensatie, kan zijn smartphone wel eens de oorzaak zijn.

Gezag in huis te weinig aanwezig

Wanneer ouders te tolerant zijn of te weinig aanwezig in het leven van hun kind, neemt de kans toe dat het kind buitensporig gedrag vertoond. Disciplinaire maatregelen zijn belangrijk en hierover is geen onderhandeling mogelijk. Jij vindt dit gedrag buitensporig en jij accepteert dit niet, wat een ander hier ook van mag vinden. Probeer hiernaast wel in gesprek te blijven met je tiener. Vertel hem je zorgen en bespreek samen de mogelijke oplossingen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.mammaweetalles.nl/
  • http://www.pediatrics.wisc.edu/featured-stories/social-media.html

Reageer op het artikel "Waarom ontsporen tieners?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 12-01-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Tieners
Medische informatie…
Schrijf mee!