InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het slimste kind

Het slimste kind

Het slimste kind We hebben allemaal het slimste kind in huis wonen, althans dat zal menig ouder vol trots uitspreken. En dat is goed, lief en reuze leuk … maar de kans dat jij het slimste kind in je huis rond hebt lopen, is natuurlijk niet zo groot. Niet dat het erg is, want ieder individu is goed zoals hij of zij is. Vooral veel van het kind houden is erg belangrijk. Maar je kunt je kind natuurlijk wel een beetje stimuleren/motiveren, wat ook nog eens goed werkt voor de binding.

Speelgoed

Speelgoed is belangrijk voor kinderen en dat kan je als ouder/opvoeder zelf bepalen. Kijk goed wat voor speelgoed je je kind voorzet. Kleine kinderen die echt gaan spelen en die moeten “bouwen” en soms moeten puzzelen de juiste stukken goed bij elkaar te zetten, worden geprikkeld. Waarbij het geen probleem is als ze iets krijgen wat ze fysiek aan de slag zet. Immers, kinderen kunnen niet jong genoeg als vanzelfsprekend veel bewegen. Kinderen bewegen tegenwoordig te weinig, want voor de computer of de televisie zitten is niet bewegen. Echter, wat je je kind ook aan sleepgoed geeft, laat het geen enorme berg zijn waar hij of zij uit kan kiezen. Een kind moet zich immers ook leren concentreren en dat wordt lastig als het kind continue door van alles geprikkeld wordt. Wissel speelgoed af en leg altijd verschillende stukken klaar.

Balans

Balans, het begint al op jonge leeftijd. Een kind heeft stabiliteit nodig en balans en dat zal je je kind bij moeten brengen. Een stabiele omgeving creëren doe je zelf, maar je moet je kind ook helpen aan allerlei zaken deel te nemen. De prikkels, iedere keer weer iets anders, zijn belangrijk. Enerzijds om niet in een monotone omgeving te zitten en bijvoorbeeld alleen maar gamen voor de televisie of alleen maar filmpjes kijken … omdat kinderen dan lekker rustig zijn.
Wissel televisie af met spelletjes doen, eventueel samen, kinderen aan het werk te zetten met bouwspeelgoed, om ze vervolgens buiten te laten spelen. Met andere kinderen voor het socialisatieproces en om ze lekker te laten rennen en klauteren.

Binnen balans hoort natuurlijk ook dat een kind gezond eet, een regelmatige leefstijl heeft en genoeg slaapt. Laat een kind vooral ook ontdekken, praat er met je kind over en laat je kind sociaal omgaan met dieren. Als je zelf geen kat of hond hebt, kijk dan in de omgeving, de kinderboerderij etc. De eigen geest komt ook tot uiting met tekenen of schilderen. Geef je kind ook hier de ruimte voor en spreek er met het kind over. Soms kan uitleggen hoe iets is opgebouwd je kind inzicht verschaffen, maar uitleg dient altijd te gebeuren op een manier dat het te bevatten is voor het kind. De leeftijd moet dus altijd meegenomen worden met je uitleg.

"If you want your children to be intelligent, read them fairy tales. If you want them to be more intelligent, read them more fairy tales." Albert Einstein

Bron: Eigen neefje en nichtje - AnnastaalBron: Eigen neefje en nichtje - Annastaal

Wat kan je extra doen?

Rekenen

Natuurlijk zijn er wel wat zaken die je kunt ondernemen om je kind te stimuleren. Rekensommetjes maken en uitleggen op een manier dat hij of zij het leuk gaat vinden. Dat kan bijvoorbeeld al met speelgoedjes, kleurpotloden, de eigen vingertjes of kleine snoepjes of chipjes. Zorg vooral dat het spelenderwijs gaat.

Communicatie

De communicatie bij je kind stimuleren kan je doen door vanaf het begin met je kind te praten. Voor veel ouders/opvoeders als vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen. Gebrabbel lijkt wel leuk bij een baby, maar praat er gewoon tegen. Het gaat om de toon.
Blijf dit gewoon doen ook als hij/zij inmiddels peuter of kleuter is op een constante manier. Tijdens deze jaren is het ook goed te bespreken wat je kind doet, wat het ziet of voelt. Neem in je eigen communicatie ook steeds meer woorden mee. Langzaam meer moeilijkere woorden introduceren tijdens je gesprek en dit op een speelse manier toelichten.

Samen lezen (bijvoorbeeld sprookjes) is een prima manier om je kind communicatief te stimuleren. Stel vragen over hetgeen gelezen is. Let ook op hoe je kind reageert en zet je woorden kracht bij met bijvoorbeeld objecten of teken iets om het duidelijker te maken of gebruik je handen. Lees een boek ook rustig vaker, kan geen kwaad. Luister en zing samen liedjes, goed voor de binding en het taalgebruik.

Tot slot

We weten het allemaal wel, vooral niet pushen … maar als je ziet dat je kind beter dan de middenmoot is, worden sommige ouders/opvoeders net iets te fanatiek. Als je kind het spelenderwijs oppakt, weet hij/zij niet beter, gaat het allemaal een stuk gemakkelijker en is de kans dat hij of zij het in de toekomst ook leuk gaat vinden, veel groter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse opvoeding: Kinderen geen zin in huiswerk. Wat nu?Joodse opvoeding: Kinderen geen zin in huiswerk. Wat nu?Veel ouders hebben er mee te maken: kinderen die hun huiswerk niet willen doen. Probeer voorzichtig het onderwerp met uw…
De slimste mens ter wereld: Quiz op éénDe Slimste Mens Ter Wereld is een programma van Woestijnvis dat reeds diverse jaren op de openbare zender één wordt uitg…
Kinderparticipatie, overleg met kinderenKinderparticipatie, overleg met kinderenKinderparticipatie, een moeilijk woord maar zo'n simpele betekenis. Dit houd in het betrekken van kinderen in het nemen…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
Ontwikkeling van het kind, leren kruipenOntwikkeling van het kind, leren kruipenKruipen is vaak een van de eerste manieren van hoe een kind zich gaat bewegen. Een kind dat gaat kruipen kan ineens veel…
Bronnen en referenties
  • Maaike Gotz - pedagoog
  • Afbeelding bron 1: Eigen neefje en nichtje - Annastaal

Reageer op het artikel "Het slimste kind"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!