InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Ontwikkeling van het kind, leren kruipen

Ontwikkeling van het kind, leren kruipen

Ontwikkeling van het kind, leren kruipen Kruipen is vaak een van de eerste manieren van hoe een kind zich gaat bewegen. Een kind dat gaat kruipen kan ineens veel meer van de wereld gaan ontdekken. Door het kruipen krijgt het kind meer beweging en zal zichzelf goed kunnen vermaken met alle dingen die hij of zij onderweg tegenkomt. Hoewel kruipen voor de ontwikkeling niet noodzakelijk is, is het wel erg leuk!

Kruipen en ontwikkeling

Kruipen is goed voor de motoriek van het kind. Het leert te steunen op de armen en de knieën, en hierbij de evenwicht te bewaren. Ook leert het kind beide lichaamshelften te gebruiken en hierbij de armen en de benen samen te gebruiken. Daarbij leert een kind het hoofd goed in balans te houden tijdens het kruipen. Hoewel dit een goede oefening is voor het lichaam blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat kruipen niet perse noodzakelijk is voor een normale ontwikkeling. Kinderen die het kruipen overslaan ontwikkelen zich net zo goed op latere leeftijd als kinderen die wel hebben gekropen.

Leeftijd voor kruipen

De meeste kinderen beginnen tussen de zes en de tien maanden te kruipen. Maar er zijn ook kinderen die eerder of later beginnen met kruipen. Omdat ieder kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt, is er geen standaard leeftijd voor het leren kruipen. Als een kind twaalf maanden is geweest en zich nog op geen enkele wijzen wil voortbewegen, is het verstandig dit te melden bij het consultatiebureau.

Kruipen stimuleren

Kruipen kun je op verschillende manieren stimuleren. Een belangrijke stimulans voor een kind is om zijn omgeving te verkennen. Om kruipen te stimuleren kan je daarvoor het beste zorgen voor een interessante omgeving. Zorg voor voldoende speelgoed, dat niet binnen handbereik ligt. Je kan ook een speeltje wat je kind erg leuk vindt net buiten handbereik leggen, zodat het kind dit zelf wil gaan pakken. Om het kruipen te stimuleren, is het daarnaast belangrijk om het kind veel op de buik te leggen. Een kind kan vanuit deze houding beginnen met kruipen. Zorg voor een niet al te gladde vloer. Een gladde vloer maakt het kruipen lastiger. Daarnaast zorgt comfortabele kleding ervoor dat het kind zich makkelijker kan bewegen. Een losse joggingbroek is bijvoorbeeld beter dan een strakke spijkerbroek. Zorg ook voor sokken met antislip, of beter nog, blote voeten. Dit zorgt ervoor dat het kind niet zo snel wegglijdt en meer grip heeft. Laat je kind merken dat hij het goed doet door complimentjes te geven.

Andere vormen van kruipen

Niet ieder kind gaat kruipen op handen en knieën. Sommige kinderen bewegen zich op een andere manier door de kamer. Een bekende variant op het kruipen is het tijgeren. Bij het tijgeren schuift het kind zich op de buik naar voren. Veel kinderen die tijgeren gaan later nog kruipen. In het begin is tijgeren namelijk makkelijker omdat de armspieren vaak eerder ontwikkeld zijn dan de beenspieren. Als de beenspieren ook sterk genoeg zijn zal het kind op zijn knieën gaan zitten en gaan kruipen. Daarnaast zijn er kinderen die zich op de billen naar voren schuiven. Naar schatting is dit zo'n 5 tot 20 procent van alle kinderen. Veel kinderen die billenschuiven gaan niet meer op handen en voeten kruipen. Men denkt dat het schuiven op de billen vooral komt door gladdere vloeren. Het is voor het kind dan namelijk makkelijker om te schuiven. Een andere oorzaak kan zijn doordat het kind te weinig op de buik heeft gelegen en vaak in zithouding is neergezet. Hierdoor wordt het kind minder gestimuleerd om te gaan kruipen. Vele beweren dat kruipen beter voor de ontwikkeling zou zijn dan het schuiven op de billen. Dit is echter nooit wetenschappelijk aangetoond. Wel blijkt uit sommige onderzoeken dat kinderen die op de billen schuiven gemiddeld later lopen dan kinderen die kruipen. Ook kan het zijn dat de voet bij het lopen niet helemaal recht geplaatst wordt, maar dit zal op ten duur weer bijtrekken.

Wat als een kind niet kruipt?

Er zijn kinderen die het kruipen overslaan. Een veelgenoemde mogelijke oorzaak hiervan is het gebruik van een loopstoel. Hierdoor zouden de kinderen onvoldoende gestimuleerd worden om te gaan kruipen. Dit is echter nooit aangetoond. Kruipen overslaan heeft geen negatieve gevolgen voor de ontwikkeling, maar kruipen maakt het leven wel een stukje leuker. Daarom kun je kinderen die niet willen kruipen proberen te stimuleren. Als dit niet wil lukken, maak je dan vooral niet te druk. Alle kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier en op lange termijn zal het kind geen nadelen ondervinden doordat het nooit gekropen heeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ouders.nl/artikelen/alles-over-kruipen
  • http://www.kijkopontwikkeling.nl/problemen/artikelen/waarom-kruipen-zo-belangrijk-is.html

Reageer op het artikel "Ontwikkeling van het kind, leren kruipen"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 18-02-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!