InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De ongeboren baby poept in het vruchtwater

De ongeboren baby poept in het vruchtwater

De ongeboren baby poept in het vruchtwater Vruchtwater hoort helder te zijn. Als de baby wordt geboren en het vruchtwater is groenig of bruinig van kleur, dan heeft de baby gepoept in het vruchtwater. De eerste ontlasting van een pasgeboren baby noemen we meconium. Voor de geboorte poepen is niet zoals het moet gaan. Het kan zelfs heel gevaarlijk zijn voor de baby. Wanneer de baby bij de geboorte meconiumhoudend vruchtwater inademt, dan kan dit in de longetjes komen en beschadigingen geven. Dit wordt het meconiumaspiratiesyndroom (MAS) genoemd.

Meconium of eerste ontlasting

Voedingsstoffen van de moeder gaan via de placenta naar haar ongeboren kind. De afvalstoffen gaan grotendeels ook terug naar de moeder. Want, hoewel de foetus in de baarmoeder niets eet, wordt er wel vruchtwater met afvalstoffen en celmateriaal ingeslikt. Ook het door de foetus geproduceerde slijm, eigen gal en bloed maken dat het spijsverteringskanaal niet volledig leeg is en het darmkanaal bereiken. De afvalstoffen worden afgebroken tot een donkergroene slijmerige afvalsubstantie, meconium genoemd. De eerste ontlasting van de baby wat normaal gesproken de eerste dagen na de geboorte zal plaatsvinden.

Eerste ontlasting voor de geboorte

De eerste ontlasting of meconium, heeft een donkergroene tot zwarte kleur. Bij 10 tot 15% van de nieuw geborenen vindt de eerste ontlasting echter al plaats vóór of tijdens de geboorte. Door een aantal factoren kan de darmbeweging van de foetus toenemen, ontspant de anusspier zich en komt meconium in het vruchtwater, wat een dikke groen-zwarte kleur krijgt. Het is een teken dat hij/zij het op een bepaald moment niet naar de zin heeft. Wanneer de vliezen breken wordt pas duidelijk dat de baby in het vruchtwater heeft gepoept. Een signaal voor de verloskundige om heel alert te zijn.

De gevolgen van ingeslikt meconium

Het ingeslikte meconium kan de luchtweg van de baby blokkeren. Het irriteert de luchtweg en de baby kan het benauwd krijgen. Ook kan het meconium in de longen komen. We spreken dan van het meconiumaspiratiesyndroom (MAS). Na de geboorte kan dit ernstige ademhalingsproblemen veroorzaken. Baby's die in contact zijn geweest met meconium in het vruchtwater, worden geboren met een laagje smurrie op de huid.

Meconiumaspiratiesyndroom (MAS)
Of er sprake is van MAS geven de volgende symptomen aan:
  • kreunen tijdens de ademhaling;
  • snelle ademhaling;
  • blauwe kleur;
  • intrekken van de borstwand;
  • opgezwollen borst.

Ernst
De ernst van MAS is afhankelijk van het gegeven, hoeveel meconium de baby heeft ingeademd. Ongeveer 11% van de nieuw geborenen, die de ontlasting loslaten voor de geboorte, heeft een zekere mate van MAS. Hoewel het ernstig kán zijn, is het dat in de meeste gevallen gelukkig niet.

Waarom poept de foetus in het vruchtwater?

De meest voorkomende oorzaak is stress bij de baby. Bij de baby kan een stresssituatie ontstaan door navelstrengcomplicaties, knoop in de navelstreng of de navelstreng gewikkeld om het nekje van de baby) door chronische aandoeningen (bijvoorbeeld infecties) bij de moeder. Wanneer de baby meer dan 40 weken nodig heeft om te komen, wil het ook vaak al in de baarmoeder van de moeder de ontlasting lozen. Binnen 24 uur móet de baby dan gehaald worden wanneer het gepoept heeft in het vruchtwater. Dit is alleen zichtbaar wanneer het vruchtwater vroegtijdig breekt.

De behandeling bij MAS

Zodra duidelijk is dat de baby in het vruchtwater gepoept heeft worden de luchtwegen uitgezogen. Is meteen al duidelijk dat de baby meconium in de longen heeft gekregen dan wordt hij:
  • beademd;
  • krijgt het antibiotica;
  • fysiotherapie voor de borst

Lees verder

© 2015 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kleur van de ontlasting bij een baby (grijs, geel, groen)Kleur van de ontlasting bij een baby (grijs, geel, groen)Baby ontlasting: kleur (geel, groen, grijs), poepen frequentie en diarree. De frequentie en de kleur van de stoelgang va…
Gehurkt poepen: hoe kan men de stoelgang verbeteren?Gehurkt poepen: hoe kan men de stoelgang verbeteren?Poepen doen we zittend op het toilet, zodat we ons ontspannen of persend van de ontlasting ontdoen. Doordat we een zitte…
De eerste periode met je pasgeboren babyDe eerste periode met je pasgeboren babyEindelijk is het zo ver. De bevalling is achter de rug je gaat naar huis met een prachtige pasgeboren zoon of dochter. E…
Wat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijWat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijPoepen doen we allemaal, sommigen mensen poepen elke dag en anderen enkele keren per week. Toch rust er nog een behoorli…
Vruchtwater bij de ontwikkeling van het maagdarmstelselVruchtwater bij de ontwikkeling van het maagdarmstelselVruchtwater is van groot belang voor de ontwikkeling van een foetus, met name voor de ontwikkeling van het maagdarmstels…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/zwangerschap-bevalling-en-baby/vruchtwater-in-de-longen
  • http://www.babyopkomst.nl/article/de-baby-heeft-in-het-vruchtwater-gepoept/
  • http://www.medicinfo.nl/%7B301c4782-eb95-493c-b851-84402137aed2%7D

Reageer op het artikel "De ongeboren baby poept in het vruchtwater"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 01-12-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Kleine kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!