InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Slaan en afpakken bij peuters

Slaan en afpakken bij peuters

Slaan en afpakken bij peuters Kinderen in de peuterleeftijd moeten nog leren om op een goede manier met elkaar om te gaan. Ze slaan, bijten, krabben of pakken iets van de ander af, omdat ze het zelf graag willen hebben. Daarnaast kunnen boosheid, frustratie of de aandacht die ze hierdoor krijgen een reden zijn om agressief te reageren Hoewel dit gedrag vaak voorkomt bij peuters, is het voor de ouders belangrijk om dit te corrigeren en hun kind te leren hoe het wel moet.

De sociale ontwikkeling van een peuter

In deze fase leert een peuter veel nieuwe dingen. Hij ontwikkelt zijn eigen persoonlijkheid, dit gaat vaak gepaard met koppig en dwars gedrag. Soms is hij nog behoorlijk onzeker, maar gelukkig zijn er ook veel leuke momenten. De peuter gaat zijn grenzen ontdekken, wat mag hij wel en wat niet? Het is nu voor de ouders heel belangrijk om duidelijke grenzen te stellen, want dit biedt een kind veiligheid.

Een peuter wordt zelfstandig door ervaring

Een peuter wil graag zelfstandig zijn en zelf, door ervaring, ontdekken hoe hij de dingen moet doen. Omdat hem dat niet in de eerste keer goed af gaat en hij ook niet altijd naar jouw aanwijzingen wil luisteren, kan het veel tijd en geduld kosten om je kind hierin te begeleiden. Rond een jaar of drie kan je peuter al veel dingen zelf en kun je hem ook opdrachten geven zoals: speelgoed opruimen, kleren uittrekken of handen wassen.

Verlegen zijn is een fase

Sommige peuters zijn een tijdlang heel verlegen naar anderen toe. Meestal gaat dit naar verloop van tijd vanzelf weer voorbij en is het niet nodig om er extra aandacht aan te schenken.

Het voorkomen van gevaarlijke situaties

In deze periode gaat de peuter op ontdekking uit, maar hij ziet nog geen gevaren. Het is belangrijk om het kind de ruimte te geven om dingen te ontdekken en hem tegelijkertijd te beschermen voor gevaarlijke situaties.

Waarom reageren peuters soms zo agressief?

Peuters moeten nog leren om rekening te houden met andere kinderen. Ze zijn erg op zichzelf gericht en spelen niet samen, maar naast elkaar. Andere kinderen mogen niet aan hun speelgoed komen, dit levert vaak agressief gedrag op, in de vorm van slaan, knijpen, afpakken en schreeuwen.

Speelgoed afpakken

Er zijn verschillende redenen waarom kinderen iets afpakken of elkaar pijn doen. Soms wil een peuter graag spelen met het speelgoed wat de ander op dat moment heeft. Door het af te pakken krijgt het kind wat hij wil. Het is ook een manier om aandacht te krijgen, van het slachtoffer, of van een volwassene. Daarnaast kunnen gevoelens van boosheid of onmacht leiden tot agressief gedrag. Het kind kan niet goed vertellen wat het bedoelt of voelt en nog is beperkt in zijn mogelijkheden.

Reageren op agressie

Keur ongewenst gedrag af. Door het agressieve gedrag van een peuter steeds te corrigeren leert hij om rekening te houden met anderen. Daarnaast leert een kind door wat hij bij anderen in zijn omgeving ziet. Het is dus belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven. Dit kun je doen door het kind te vertellen hoe je op een vriendelijke manier iets kunt vragen. Help het kind daarbij met voorbeeldzinnen, die hij kan gebruiken.

Hoe voorkom je dat een peuter gaat slaan of iets afpakt?

Als je merkt dat een situatie uit de hand gaat lopen, kun je beter ingrijpen. Leid het kind af, of maak zijn gevoelens bespreekbaar en bedenk samen een oplossing. Laat de kinderen bijv. om de beurt met het favoriete speelgoed spelen en spreek af wanneer er moet worden gewisseld. Gebruik hiervoor eventueel een kookwekker, zodat het kind zelf kan zien wanneer hij aan de beurt is. Maak de wachttijd niet te lang. Het is beter om wat vaker van speelgoed te wisselen.

Complimentjes geven

Geef de peuter een complimentje, als hij zich aan de afspraken houdt en wanneer er lekker wordt gespeeld. Vertel de peuter wat er goed gaat, zo leert hij dat goed gedrag wordt gewaardeerd en zal hij dat vaker laten zien.
© 2015 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Wat is een peuterWat is een peuterIn dit artikel staat de ontwikkeling van een peuter beschreven. De lichamelijke ontwikkeling, de cognitiever ontwikkelin…
Sociale ontwikkeling van peuters en kleutersVanaf de eerste maanden is het kind al actief in de ontwikkeling in relatie met anderen. Ieder kint ontwikkelt zich op z…
SPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelSPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelAls je werkt met de doelgroep kinderen, als SPW' er of student SPW-opleiding, is het handig om meer te weten te komen ov…
Factoren die de ontwikkeling beïnvloedenFactoren die de ontwikkeling beïnvloedenAls je de opleiding SPW doet en je hebt als doelgroep kinderen gekozen, moet je op een gegeven moment weten welke factor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • http://www.allesoverkinderen.nl/ne_slaan_en_afpakken.htm
  • http://www.online-opvoedhulp.nl/blog/driftig-gedrag/195/mijn-kind-slaat-andere-kinderen.html
  • http://www.cjgheerhugowaard.nl/350/opvoedspreekuur/agressieve-peuters/
  • http://www.opvoedadvies.nl/samenspelen.htm
  • http://www.oudersvannu.nl/peuter/3-jaar-0-3-maanden/ontwikkeling-opvoeden/opvoeden/jaloers-jongere-broertje/

Reageer op het artikel "Slaan en afpakken bij peuters"

Infoteur: Liza
Laatste update: 10-12-2017
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!