InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het belang van buitenspelen

Het belang van buitenspelen

Het belang van buitenspelen Buitenspelen is van groot belang voor de ontwikkeling van een kind. Het helpt op een natuurlijke manier om op normaal gewicht te blijven, het bevordert de lichamelijke motoriek en het leert kinderen op jonge leeftijd hoe met elkaar om te gaan. Ruim 80% van de kinderen wordt vrolijk van vrij buitenspelen. Helaas blijkt dat steeds meer kinderen en jongeren te weinig bewegen. De huidige generatie kinderen speelt de helft minder buiten dan hun ouders.
Bron: Cherylholt, PixabayBron: Cherylholt, Pixabay

Goed voor de ontwikkeling

Buiten spelen is een van de belangrijkste vormen van bewegen en van groot belang voor de ontwikkeling van een kind.
Maar liefst 80% van de kinderen voldoet niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en 15% van de kinderen kampt met overgewicht (Jantje Beton). In de grote steden is dit nog meerdere malen hoger. Een oorzaak hiervan is gebrek aan speelruimte. Veel speelplekken zijn uit de wijk verdwenen of uit de stad verplaatst. Ook hebben we tegenwoordig een drukke agenda en heeft het beeldscherm ook een enorme aantrekkingskracht.

Buiten spelen is goed voor de sociale, motorische en cognitieve ontwikkeling. Een speelplek buiten biedt kinderen de gelegenheid om andere leeftijdgenoten te ontmoeten en samen te spelen. Buiten is er vaak meer ruimte en leren kinderen spelen in verschillende situaties met of zonder materialen. Het is de plek waar de basis ligt voor het oefenen van sociale vaardigheden. Buitenspelen heeft een buurtfunctie, het is een belangrijke ontmoetingsplek voor kinderen en jongeren.

Onderzoek naar buitenspelen

Jantje beton (Kantar Public, 2018) heeft onderzoek laten doen om uit te zoeken of kinderen wel genoeg buiten kunnen spelen. Aan dit onderzoek hebben 1082 mensen (495 kinderen, 365 ouders en 152 grootouders) mee gedaan. Terwijl 70% van de grootouders en 65% van de ouders als kind meer buiten speelden dan binnen, speelt slechts 10% van de kinderen nog meer buiten. 40% van de kinderen speelt liever binnen. Veel kinderen vinden de stoepen en pleintjes bij hun huis saai.

Volgens het onderzoek zouden kinderen sneller naar buiten gaan als er meer spannende speelplekken en grasvelden zouden zijn. De favoriete speelplekken zijn nu het schoolplein, de tuin en het bos. Jantje Beton roept gemeenten op om buurten kind- en speelvriendelijker in te richten en kinderen zelf daarbij te betrekken.

Hoe kun je het buitenspelen stimuleren?

Ouders willen graag dat kinderen buiten spelen. Uit onderzoek (Direct Research, Milner) blijkt dat ouders vaak hun quality time in combinatie met de televisie of eettafel houden. Op een doordeweekse dag besteden ouders 30 tot 60 minuten bewust aan hun kinderen, in het weekend is dit ten minste 2 uur. 88% vind buiten spelen belangrijk, maar meestal wordt dit samen gedaan door televisie te kijken, samen te eten of te knutselen.

Tips voor het buitenspelen

  • Laat kinderen met de fiets op lopend naar school toe gaan. Op deze manier komen ze in aanraking met mogelijkheden en risico’s van buiten.
  • Kinderen hebben ook uitdaging nodig, ontneem niet alle risico’s.
  • Zoek leuke plekken op in de buurt waar kinderen kunnen buitenspelen. Er zijn veel speelbossen waar kinderen avontuurlijk kunnen spelen.
  • Maak duidelijke afspraken, waar mag een kind zelfstandig spelen, bij wie kan hij aankloppen?
  • Buitenspelen is niet alleen bewegen. Denk hierbij ook aan bouwen, rollenspellen, fantasie, klimmen en klauteren.
  • Zorg voor een schone speelplek en zorg voor herkenbaarheid.
  • Elk jaar wordt de Nationale Buitenspeeldag gehouden. Je kunt dit ook in je eigen wijk organiseren!

Lees verder

© 2014 - 2019 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopenHeel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgo…
Speelgoed, vroeger en nuSpeelgoed is niet alleen leuk om mee te spleen, maar vaak is het nog leerzaam ook. Zo leert een kind dat met blokken tor…
De gevaren van buitenspelenIedereen weet dat buitenspelen gezond is. Dat er ook ongelukken kunnen gebeuren, weten de meeste mensen ook. Maar weet j…
Gratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenGratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenDe tijd die een gezin samen doorbrengt is erg belangrijk. De band tussen ouder en kind wordt sterker als jullie regelmat…
Ontwikkelen van zelfvertrouwen bij een kindEen kind ontwikkelt zelfvertrouwen door het ontdekken van de wereld. Dit doet het kind door spelen. Hierdoor leert hij m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sasint, Pixabay
  • https://www.tno.nl/
  • Onderzoek: Buitenspelen 2018, uitgevoerd door Kantar Public: http://www.jantjebeton.nl
  • Afbeelding bron 1: Cherylholt, Pixabay

Reageer op het artikel "Het belang van buitenspelen"

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Opvoeding
Medische informatie…
Schrijf mee!