InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoe lang mag een baby huilen

Hoe lang mag een baby huilen

Hoe lang mag een baby huilen Baby's huilen, dat is een feit. Sommigen huilen veel, anderen weinig. Voor ouders kan een huilende baby soms erg verwarrend zijn of tot wanhoop drijven. Want wat wil de baby? Zelfs nadat de baby getroost en gevoed is, blijft deze soms doorhuilen. Ook zijn er baby's die zichzelf in slaap huilen. Hoe lang mag een baby huilen? Veel (jonge) ouders vragen zich dit af.

Huilen is praten

Baby's kunnen niet praten. Ieder kind wordt geboren met de aanleg om te leren praten. Door stimulatie van de omgeving leert het kind de taal. Wanneer het kind vier jaar oud is, kan het eenvoudige gesprekken voeren. Baby's kunnen nog geen gesprek voeren. Ze kunnen niet aangeven aan vader, moeder of verzorger wat ze willen. Hun ongenoegen uiten ze door middel van huilen. Huilen is voor een baby een communicatiemiddel. Daarnaast werkt een huilende baby bij de ouders psychisch: het lokt troosten of verzorgen uit bij de ouders.

Wanneer huilt een baby lang?

Iedere baby is uniek. Ieder kind reageert dan ook weer anders op ongemakken en op zijn of haar omgeving. Er zijn baby's die je nagenoeg nooit hoort huilen, baby's die alleen huilen bij ongenoegen en baby's die dag en nacht lijken te huilen. Vaak vragen ouders zich af of hun kind lang huilt. Over het algemene kan gezegd worden dat een baby lang huilt wanneer het ontroostbaar is of wanneer het ondanks verzorging en voeding toch door blijft huilen.

Negeren of accepteren

Huilende baby's kunnen sommige ouders tot wanhoop drijven. Een aantal ouders kan het niet meer aanhoren en schudt de baby door elkaar, in de hoop dat het huilen ophoudt. Levensgevaarlijk, het kan het shaken babysyndroom opleveren. Dit valt onder kindermishandeling. In ernstige gevallen vindt het kind de dood. Wanneer een ouder de huilende baby niet meer aan kan horen is het beste advies: negeren en hulp inschakelen. Laat een ander naar de baby kijken, maar ga niet zelf naar de baby wanneer je onder spanning staat.

Accepteren is iets anders dan negeren: ouders die accepteren dat hun baby huilt, hebben vaak wel de neiging hun kind te troosten. Toch kan ook bij acceptatie het huilen genegeerd worden, omdat dit de beste methode lijkt om het huilen te laten stoppen. De meningen over het laten huilen zijn vaak nogal verdeeld.

Hoe lang laten huilen?

Baby's huilen niet zomaar. Ze hebben honger, pijn, het te koud of te warm, voelen zich ziek, hebben een vieze luier, voelen angst of er is een ander ongemak. Daarnaast zijn er baby's die door een onderliggende oorzaak (soms een ziekte) huilen. En dan zijn er nog de onverklaarbare gevallen: baby's die onophoudelijk huilen maar waar nooit een reden voor gevonden wordt. Bij sommige baby's zit het in het karakter, sommigen voelen de spanning bij hun ouders.

Vroeger werd gedacht dat het het beste was de baby te laten huilen. Wanneer de baby gevoed en verschoond werd, werd deze in het babywiegje of bedje gelegd. Wanneer de baby begon te huilen, liet men dit zo. ' Het is goed voor de longen', zo werd vaker gedacht. Tegenwoordig wordt deze methode niet meer toegepast. Baby's die langdurig huilen, worden vaak ontroostbaar. Het duurt dan langer om het kind weer te kalmeren. Daarnaast ontwikkelt de baby teveel stress, wat slechts is voor de ontwikkeling en de gezondheid. Baby's die weinig getroost worden, ontwikkelen angsten. Dit uit zich later in psychische problemen of agressie.

Soms wordt de 30-minuten methode gehanteerd. De baby laat men gedurende 30 minuten huilen, waarbij er tussendoor getroost wordt. Dit heet ook wel het gecontroleerd huilen. De gedachte hierachter is dat de baby leert dat het niet continue getroost kan worden of de aandacht krijgt, maar dat er wel een ouder of verzorger in de buurt is.

De baby troosten

Voor de meeste ouders is dit de meest liefdevolle methode: de baby troosten wanneer het huilt. De baby wordt hiermee gerustgesteld en het leert dat er altijd iemand voor hem of haar is. Dit komt de ontwikkeling ten goede. Baby's die veel getroost worden, kunnen zich later vaak beter inleven in anderen. Ook zijn ze minder angstig. Ouders die hun kind troosten, ontwikkelen meer oxitocyne, een hormoon dat vrijkomt bij geluk en extra wordt aangemaakt bij borstvoeding.

Het troosten van de baby houdt niet in dat de ouder bij iedere kik van het kind naast de wieg moet gaan staan. Een baby mag gerust even huilen. Houdt hierbij maximaal vijf minuten aan: dit is voor een jonge baby al genoeg stress. Bedenk ook dat, wanneer een baby snel getroost wordt, het sneller weer tevreden gaat slapen. Baby’s die langdurig gehuild hebben, komen moeilijker in slaap of slapen erg onrustig. Wanneer een baby ‘s nachts huilt, is het beter de baby even te laten huilen. Vooral jongetjes worden 's nachts vaker wakker. Tussendoor even kijken kan geen kwaad, maar direct oppakken zorgt ervoor dat de baby niet leert door te slapen in de nacht. Bouw nachtvoedingen dan ook af zodra dit mogelijk is.

Baby's die ontroostbaar zijn geven hier vaak mee aan dat er iets aan de hand is. Het is daarom zinvol om bij een huilbaby contact op te nemen met het consultatiebureau of een kinderarts. Deze kan bekijken wat er aan de hand is met de baby. Soms is het iets wat vrij makkelijk te verhelpen is, soms zijn er onderzoeken en behandeling nodig.
Gerelateerde artikelen
Een huilende baby, wat doe je?Een huilende baby, wat doe je?De enige manier voor een baby, om duidelijk te maken dat iets hem niet zint, is door te gaan huilen. Sommige baby’s huil…
Waarom huilt een baby?Waarom huilt een baby?Wanneer je baby huilt kan je (zeker als jonge moeder) behoorlijk tot wanhoop gedreven worden. Je weet dan nog niet goed…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…
Als je baby blijft huilenJullie zijn net mama en papa geworden van de mooiste baby die er bestaat! Alle vingertjes en teentjes zijn geteld, en de…
Methode voor huilbaby'sMethode voor huilbaby'sEen huilende baby is vaak heel vermoeiend. Ouders kampen met slaaptekort en weten soms niet meer wat ze moeten doen. Een…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/21197562/___Baby__s_nachts_laten_uithuilen___.html

Reageer op het artikel "Hoe lang mag een baby huilen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-04-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!