InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Conditietraining bij kinderen

Conditietraining bij kinderen

Je hoort het maar al te vaak aan de zijlijn tijdens een jeugdwedstrijd. Of het nu over hockey, basketbal of voetbal gaat, vele ouders zijn het over eens dat er wat scheelt aan de conditie van de spelertjes, en dat de trainer daar maar eens werk van moet maken. Maar gaat dat wel? Kan de conditie van een kind getraind worden? Heeft het zin om het lange afstanden te laten lopen?

Heeft het zin om de conditie bij kinderen te trainen?

Op zich hebben kinderen alles in zich om goede lopers te zijn. Hun lichaamsgewicht is laag, en hun hart relatief groot ten opzichte van hun borstbreedte. Ook hun hartquotiënt is erg gunstig (hartquotiënt = volume/lichaamsgewicht). Naarmate men ouder wordt, neemt dit quotiënt af. Door middel van een efficiënte conditietraining kunnen we dit proces vertragen, en aldus de conditie verbeteren.

Conditietraining, vanaf welke leeftijd?

Jonge kinderen hebben van nature een hoge hartquotiënt. Dit zorgt ervoor dat ze zonder problemen kunnen blijven spelen, lopen, en intussen nog een praatje slaan ook. We zien de laatste tijd echter dat deze natuurlijke conditie bij kinderen stilaan achteruit gaat. Dit valt voornamelijk te verklaren door het feit dat een kind gemiddeld minder beweegt dan vroeger. Buiten spelen, ravotten, kampen bouwen in het bos… zijn vervangen door spelletjes op tablet en pc.

Door voldoende speelse bewegingsvormen aan te bieden kan de school ervoor zorgen dat de natuurlijke loopuithouding bij kinderen bewaard blijft. De echte conditietraining op zich heeft pas zin op latere leeftijd. Pas wanneer het kind in de pubertijd komt en de vitale organen en hormoonstroom tot ontwikkeling komen, kan de opgebouwde conditie vastgehouden worden.

Voor de pubertijd zal de natuurlijke conditie wel verbeteren, maar deze wordt niet vastgehouden zodat we niet kunnen spreken van een degelijke conditietraining.

Hoe ver mogen kinderen lopen?

Kinderen kunnen meer dan je denkt. Een zesjarige kan gemakkelijk een afstand van 1 km aan. Echter, dergelijke afstand kan pas volgehouden worden als de intensiteit matig is en het tempo regelmatig. Het is vooral hiermee dat jonge kinderen het moeilijk hebben. Ze zullen van bij de start als een pijl uit een boog vertrekken en na enkele honderden meters volledig uitgeput zijn. Loop daarom steeds een groot deel van de afstand mee en verhoog geleidelijk het tempo. Naarmate de leeftijd vordert, behoud je de afstand, maar verminder je het aantal meegelopen meters.

Doorgaans kan je stellen dat 1 km de minimale afstand is die dient gelopen te worden, vanaf een jaar of tien kan deze verdubbeld worden, en zo steeds uitgebreid worden in functie van de mogelijkheden van het kind. Afstanden tot tien kilometer zijn dan geen enkel probleem indien deze slechts sporadisch gelopen worden.

Is lopen voor kinderen gezond?

Fysiologisch is er geen enkele reden waarom kinderen niet ver of lang zouden mogen lopen. Het is gevaarlijker om als ongetrainde volwassene te beginnen met lopen dan als zesjarige. Waar we wel op moeten letten is de ondergrond. De straat blijft de meest belopen ondergrond, en deze zorgt voor een zware belasting op de jonge pezen en gewrichten. Probeer dus steeds af te wisselen met een bosloop of zoek een Finse piste in de buurt. Ook degelijke loopschoenen zijn van essentieel belang.

Hou het leuk!

Zorg voor voldoende afwisseling, zowel in parcours als training. Lopen mag niet als een verplichting aanvoelen. Beperk het aantal trainingen tot maximaal drie per week. Houd daarbij rekening met de uren sport op school. Ook afwisselen met andere sporten als zwemmen of fietsen is zeker aan te raden. Reflecteer je eigen prestaties en verwachtingen niet op je kind, en vergelijk het niet met broer of zus. Ieder individu is anders.
© 2014 - 2019 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Dokter Kenneth H. Cooper testDe Coopertest of 12 minuten uithoudingsvermogentest is nog steeds populair en helpt bij het verbeteren van de conditie.…
Kangoo Jumps. Wil jij Kangoo Jumps?Kangoo Jumps. Wil jij Kangoo Jumps?Kangoo Jumps bieden een relatief nieuwe manier van sporten, lopen, rennen, dansen, bewegen. Je draagt zogenaamde Kangoo…
Oorzaken van tenenlopen bij kinderenSommige kinderen lopen op hun tenen. Dit kan continu zijn of een gedeelte van de tijd dat ze lopen. De oorzaak van het o…
Gezondheid: ConditietrainingGezondheid: ConditietrainingAan je conditie werken kan een opgaaf zijn, maar je kunt het ook proberen leuk voor jezelf te maken. Dat kan door er afw…
Keep on Running na Start to RunKeep on Running na Start to RunDuizenden beginnende lopers verlegden reeds hun grenzen met Start to Run en volhardden in het uitlopen van 5 kilometer.…
Bronnen en referenties
  • Herman van Driessche, loopuithouding voor schoolgaande jeugd

Reageer op het artikel "Conditietraining bij kinderen"

Infoteur: Maartends
Gepubliceerd: 27-10-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!