InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?

Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?

Is mijn kind linkshandig of rechtshandig? De eerste levensjaren ontwikkelen kinderen hun beide handen al hoewel veel kinderen wel een handvoorkeur hebben. Rond een jaar of drie wordt bij de meeste kinderen duidelijk of het links of rechtshandig is maar er zijn ook kinderen die nog heel lang beide handen gebruiken. Tot een jaar of zes wisselen kinderen nog wel eens van voorkeurshand, daarna kun je met zekerheid zeggen naar welke hand de voorkeur uitgaat.

De voorkeurshand

De meeste mensen hebben een voorkeurshand, slechts enkelen zijn zowel links als rechtshandig. Met de voorkeurshand voer je de meeste handelingen uit, deze hand ontwikkelt zich beter, heeft sterkere spieren en de motoriek is beter. Dat komt omdat je met deze hand vaardigheden aanleert die je met de andere hand niet oefent. Schrijven doe je bijv. alleen met je voorkeurshand.

Baby’s zijn de eerste maanden na de geboorte vaak rechtshandig. Dit zou komen doordat de meeste baby’s, in de baarmoeder, met de rechterkant dichterbij de buikwand liggen. Deze kant ontvangt dan meer prikkels en kan zich beter ontwikkelen dan de linkerkant. De eerste jaren ontwikkelt een kind beide handen en wisselt de voorkeur voor één bepaalde hand nog. Vanaf een jaar of zes kun je met zekerheid vaststellen of een kind links of rechtshandig wordt.

Wordt mijn kind linkshandig of rechtshandig?

Bij een ongeboren baby hebben geslachtshormonen invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Deze hormonen zorgen ervoor dat de ene hersenhelft zich wat meer ontwikkelt dan de andere helft en dit bepaalt of iemand links of rechtshandig wordt. Rechtshandigen hebben meestal een meer ontwikkelde linker hersenhelft en linkshandigen een meer ontwikkelde rechter hersenhelft.

Erfelijke factoren spelen ook een rol bij het ontstaan van links of rechtshandigheid. Linkshandige ouders hebben een grotere kans op het krijgen van kinderen met een voorkeur voor de linkerhand. De meeste mensen zijn uiteindelijk rechtshandig en maar een klein percentage wordt linkshandig.

Nadelen linkshandigheid

Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, is de maatschappij ook vooral hierop gericht. Veel voorwerpen zijn ontworpen voor rechtshandige mensen, denk hierbij aan scharen, gereedschap en voorwerpen met een asymmetrische vorm.

Schrijven doen we met onze voorkeurshand, voor rechtshandige mensen is dat geen probleem maar linkshandigen gaan tijdens het schrijven met hun hand over het geschreven heen waardoor de nog natte inkt een vlekkerig resultaat op kan leveren. Voor linkshandige mensen is het ook vermoeiender om te schrijven omdat ze hier hun vingers bij moeten gebruiken, de pen wordt over het papier geduwd terwijl rechtshandige mensen vanuit hun pols schrijven en de pen over het papier trekken.

Test de handvoorkeur van je kind

Er zijn enkele testjes waarmee je de handvoorkeur van je kind kunt testen. Omdat de handen zich de eerste jaren nog ontwikkelen kan de voorkeur voor één van beide handen nog veranderen, de testjes geven dus geen zekerheid.
  • Bij een pasgeboren baby is soms al te zien naar welke kant zijn voorkeur uitgaat, dat is de kant waar hij zijn hoofd het vaakst naar toe draait.
  • Als het kind wat ouder wordt en met één hand iets kan pakken, geef hem dan een speeltje en kijk met welke hand hij het pakt. De voorkeurshand is de hand waarmee hij dit het vaakst pakt.
  • Pak een leeg rolletje (toiletpapier) en laat het kind hier met één oog doorheen kijken, gebruikt hij zijn linker of rechteroog?
  • Als het kind kan staan rol je een bal naar hem toe, kijk met welke voet hij de bal tegenhoudt of terug schopt.
Gerelateerde artikelen
Linksogig en rechtsogigLinksogig en rechtsogigWe kennen natuurlijk allemaal het fenomeen rechtshandig en linkshandig. En sommige onder ons merken ook wel dat je links…
Linkshandig – een handicap of uniek?Het zal een rechtshandige niet snel opvallen, maar linkshandige mensen lopen nog al eens tegen wat problemen aan. De wer…
Ambidexter, linkshandig én rechtshandigAmbidexter, linkshandig én rechtshandigOngeveer 10% van de bevolking is linkshandig. Een nog kleiner deel van de bevolking is zowel linkshandig als rechtshandi…
Linkshandig zijn: wat kom je tegen als je linkshandig bent?Op 13 augustus is het internationale linkshandigendag. De linkshandigendag werd in 1976 bedacht om de 10 tot 15 procent…
Linkshandigheid vaak lastig, maar soms heel handigLinkshandigheid vaak lastig, maar soms heel handigLinkshandig zijn lijkt weinig voordeel te bieden omdat je behoort tot een minderheid waarmee in de maatschappij weinig r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk / Pixabay
  • http://www.babyvandaag.nl/baby/ontwikkeling-and-advies/linkshandig-of-rechtshandig
  • http://www.brabbels.com/linkshandig-of-rechtshandig-hoe-ontstaat-de-handvoorkeur.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Linkshandigheid
  • http://www.kennislink.nl/publicaties/linkshandigen-hebben-meer-kans-op-borstkanker
  • http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/wat-bepaalt-of-iemand-rechts-of-linkshandig-is

Reageer op het artikel "Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!