InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?

Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?

Is mijn kind linkshandig of rechtshandig? De eerste levensjaren ontwikkelen kinderen hun beide handen alhoewel veel kinderen wel een handvoorkeur hebben. Rond een jaar of drie wordt bij de meeste kinderen duidelijk of ze links- of rechtshandig worden, maar er zijn ook kinderen die nog heel lang beide handen gebruiken. Tot een jaar of zes wisselen kinderen nog wel eens van voorkeurshand, daarna kun je met zekerheid zeggen naar welke hand de voorkeur uitgaat. De voorkeurshand ontwikkelt zich beter, heeft sterkere spieren en het is de hand waar je mee schrijft.

De voorkeurshand

De meeste mensen hebben een voorkeurshand, slechts enkelen zijn zowel links- als rechtshandig. Met de voorkeurshand voer je de meeste handelingen uit. Deze hand ontwikkelt zich beter, heeft sterkere spieren en de motoriek is beter. Dat komt omdat je met deze hand vaardigheden aanleert die je met de andere hand niet oefent. Schrijven doe je bijv. alleen met je voorkeurshand.

De ontwikkeling van de handen vanaf de geboorte

Baby’s zijn de eerste maanden na de geboorte vaak rechtshandig. Dit zou komen doordat de meeste baby’s in de baarmoeder met de rechterkant dichterbij de buikwand liggen. Deze kant ontvangt dan meer prikkels en kan zich beter ontwikkelen dan de linkerkant. De eerste jaren ontwikkelt een kind beide handen en wisselt de voorkeur voor één bepaalde hand nog. Vanaf een jaar of zes kun je met zekerheid vaststellen of een kind links- of rechtshandig wordt.

De eerste maanden na de geboorte

Na de geboorte zijn de handjes van een baby vaak gesloten. Dit verandert zodra de baby wat groter wordt en de wereld gaat ontdekken. Met ongeveer drie maanden kan hij iets vastpakken. De eerste tijd is het nog lastig om iets goed vast te pakken, maar oefening baart kunst, het gaat hem steeds beter af.

Vijf maanden tot een jaar

Rond een maand of vijf kan een baby voorwerpen goed vastpakken en gebruikt hij zijn handjes volledig. Beide handen worden evenveel gebruikt. De baby is acht of negen maanden oud als hij speelgoedjes over kan pakken tussen beide handen. Hij zwaait nu ook en klapt in zijn handjes.

De handen van een dreumes

Na een jaar is de baby een dreumes geworden. Hij begrijpt meer en ontwikkelt zich op elk gebied, ook de handjes blijven zich ontwikkelen. De spieren worden sterker, de motoriek beter. Een dreumes kan zelf zijn beker vasthouden en eruit drinken, eten pakken en in de mond stoppen en met een potlood de eerste strepen op papier zetten.

De peuter- en kleuterfase

In de peuterfase leert een kind zich aankleden. Soms lukt het ook al om de knoopjes dicht te doen. De krassen op papier maken plaats voor vormen en rond een jaar of drie beginnen deze vormen ergens op te lijken. In de leeftijd van vier tot zes jaar gaat het kind naar school en ontwikkelt de motoriek zich steeds beter. Een kleuter kan meer details tekenen.

Wordt mijn kind linkshandig of rechtshandig?

Bij een ongeboren baby hebben geslachtshormonen invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Deze hormonen zorgen ervoor dat de ene hersenhelft zich wat meer ontwikkelt dan de andere helft en dit bepaalt of iemand links- of rechtshandig wordt. Rechtshandigen hebben meestal een meer ontwikkelde linker hersenhelft en linkshandigen een meer ontwikkelde rechter hersenhelft.

Erfelijke factoren

Erfelijke factoren spelen ook een rol bij het ontstaan van links- of rechtshandigheid. Linkshandige ouders hebben een grotere kans op het krijgen van kinderen met een voorkeur voor de linkerhand. De meeste mensen zijn uiteindelijk rechtshandig en maar een klein percentage wordt linkshandig.

De nadelen van linkshandigheid

Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, is de maatschappij ook vooral hierop gericht. Veel voorwerpen zijn ontworpen voor rechtshandige mensen. Denk hierbij aan scharen, gereedschap en voorwerpen met een asymmetrische vorm.

Schrijven met de voorkeurshand

Schrijven doe je met de voorkeurshand. Voor rechtshandige mensen is dat geen probleem, maar linkshandigen gaan tijdens het schrijven met hun hand over de pas geschreven tekst heen, waardoor de nog natte inkt een vlekkerig resultaat op kan leveren. Voor linkshandige mensen is het ook vermoeiender om te schrijven omdat ze hier hun vingers bij moeten gebruiken. De pen wordt over het papier geduwd terwijl rechtshandige mensen vanuit hun pols schrijven en de pen over het papier trekken.

Test de handvoorkeur van je kind

Er zijn enkele testjes waarmee je de handvoorkeur van je kind kunt testen. Omdat de handen zich de eerste jaren nog ontwikkelen kan de voorkeur voor één van beide handen nog veranderen. De testjes geven dus geen zekerheid.
  • Bij een pasgeboren baby is soms al te zien naar welke kant zijn voorkeur uitgaat, dat is de kant waar hij zijn hoofd het vaakst naar toe draait.
  • Als het kind wat ouder wordt en met één hand iets kan pakken, geef hem dan een speeltje en kijk met welke hand hij het pakt. De voorkeurshand is de hand waarmee hij dit het vaakst pakt.
  • Pak een leeg rolletje (toiletpapier) en laat het kind hier met één oog doorheen kijken. Gebruikt hij zijn linker- of rechteroog?
  • Als het kind kan staan rol je een bal naar hem toe. Kijk met welke voet hij de bal tegenhoudt of terug schopt.
© 2014 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Linksogig en rechtsogigLinksogig en rechtsogigWe kennen natuurlijk allemaal het fenomeen rechtshandig en linkshandig. En sommige onder ons merken ook wel dat je links…
Informatie over linkshandigheidInformatie over linkshandigheidVoor mensen die linkshandig zijn is het soms wat lastiger te werken in de voornamelijk rechtshandige wereld. Zo is het k…
Linkshandig – een handicap of uniek?Het zal een rechtshandige niet snel opvallen, maar linkshandige mensen lopen nog al eens tegen wat problemen aan. De wer…
Ambidexter, linkshandig én rechtshandigAmbidexter, linkshandig én rechtshandigOngeveer 10% van de bevolking is linkshandig. Een nog kleiner deel van de bevolking is zowel linkshandig als rechtshandi…
Linkshandig zijn: wat kom je tegen als je linkshandig bent?Op 13 augustus is het internationale linkshandigendag. De linkshandigendag werd in 1976 bedacht om de 10 tot 15 procent…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • http://www.babyvandaag.nl/baby/ontwikkeling-and-advies/linkshandig-of-rechtshandig
  • http://www.brabbels.com/linkshandig-of-rechtshandig-hoe-ontstaat-de-handvoorkeur.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Linkshandigheid
  • http://www.kennislink.nl/publicaties/linkshandigen-hebben-meer-kans-op-borstkanker
  • http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/wat-bepaalt-of-iemand-rechts-of-linkshandig-is
  • https://www.oeiikgroei.nl/de-ontwikkeling-van-de-handjes/

Reageer op het artikel "Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?"

Reactie

Daan, 19-03-2018 09:51 #1
Mijn zoon, nu 5 1/2, zijn we nog steeds niet helemaal over uit welke hand nou zijn voorkeur heeft. Hij zegt zelf rechts en gebruikt deze ook om te tekenen enz maar als ik hem zie tekenen ziet het er een beetje zo uit alsof ik met links teken. Hij is ook nog niet echt indrukwekken goed in inkleuren enz. Daar ook zie ik een resultaat dat ik zelf zou bereiken als ik mijn linker hand gebruik. Ik, moeder en zus (8) zijn allemaal rechtshandig maar allebij de opa's zijn links handig. Zouden we hier iets mee moeten doen of gewoon lekker laten gaan? Komt het altijd vanzelf goed? Zou het een nadeel kunnen zijn als hij rechtshandig wordt omdat wij mischien een beetje in die richting hebben gestuurd terwijl hij in zijn genen eigenlijk linkshandig is? Reactie infoteur, 19-03-2018
Hallo Daan,
Op deze leeftijd kan een kind nog zowel links als rechtshandig worden. Jonge kinderen ontwikkelen de fijne motoriek in de loop van de jaren. Het ene kind is daar sneller mee dan het andere kind. Het is niet nodig om hier iets aan te doen, dat levert vooral frustratie op. Door het tekenen en kleuren verbetert de motoriek vanzelf.
Mvg,
Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 29-01-2019
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!