InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Stress bij baby's verminderen. Kalmeer je baby met deze tips

Stress bij baby's verminderen. Kalmeer je baby met deze tips

Stress bij baby's verminderen. Kalmeer je baby met deze tips Stress bij baby's beperken of controleren is erg belangrijk. Vanaf het moment van de geboorte van een baby ervaren deze jonge kinderen een reeks van emoties waarmee ze geen raad weten. De enige manier om hun stress vervolgens te uiten is door te huilen of zich druk te maken. Dat kan vervolgens voor nog meer stress zorgen bij de ouders die geen raad weten met hun baby. Het is belangrijk om te weten dat baby's gestresseerd geraken door verschillende redenen. Het mooie eraan is dat ze in de meeste gevallen wel makkelijk getroost kunnen worden.

Stress bij baby's verminderen

Hoe moet ik omgaan met een gestresseerde baby?

De ouders dienen zelf te allen tijde rustig te blijven. Het kan inderdaad enerverend werken wanneer een baby gestresseerd is. Hoe meer de ouders echter gestresseerd zijn, hoe onrustiger de baby de baby ook zal zijn. Wanneer een baby huilt of kabaal maakt moeten de ouders vaak trouwens eerst aan de meest logische dingen denken; is de baby moe, heeft hij honger, zijn er teveel prikkels, moet zijn luier vervangen worden, is het te koud of te warm?

Vermijd stresserende situaties voor de baby

Ouders dienen te beseffen dat bepaalde situaties of plaatsen stress kunnen veroorzaken bij een baby. Na een lange autorit kunnen ze bijvoorbeeld zeuren of zelfs huilen. Wanneer dat het geval is dienen dit soort situaties vermeden te worden tot het kind meer besef heeft van wat er allemaal te gebeuren staat. Zo kunnen bijvoorbeeld ook bezoekjes aan de supermarkt stresserend werken omwille van de vele prikkels. Indien dat het geval is dienen deze bezoekjes zo kort mogelijk gehouden te worden of is het zelfs nuttig om een oppas te voorzien. Er zijn zelfs baby's die onrustig worden wanneer er vreemde mensen in de buurt zijn. De enige oplossing is opnieuw dit soort situaties vermijden tot de baby wat ouder is.

Simuleer de baarmoeder, geef de baby een veilig plekje

Net voor hij of zij geboren is heeft de baby zo'n negen maanden doorgebracht in de 'veilige' baarmoeder. Probeer een soortelijke beschermplek te creëren waar ze zich veilig voelen. Dat kan door bijvoorbeeld het kind in een deken te wikkelen en ze vast te houden. Daarnaast kan het geluid van de stofzuiger of haardroger ook kalmerend werken omdat ze dezelfde geluidsgolven gewoon zijn van in de baarmoeder. Een ander klassiek middeltje is natuurlijk de fopspeen. Maar de ideale manier om een baby gerust te stellen is door met hem te praten en te spelen. Een baby die zijn ouders kent en vertrouwt zal veel sneller rustig zijn dan wanneer dat niet het geval is.

Hou jezelf in balans om te voldoen aan de noden van de baby

Zoals eerder al aangehaald is de emotionele toestand van de ouders minstens zo belangrijk als die van de baby zelf. Wanneer ze angstig, gestresseerd of depressief zijn kunnen ze mogelijk niet meer ten volle voldoen aan de noden van het kind. Daarom is het belangrijk voor ouders om regelmatig met elkaar te praten over hun gevoelens. Ook iedere ouder individueel dient tijd voor zichzelf te maken om tot rust te komen en te slapen. Daarnaast is een evenwichtige voeding eveneens van kapitaal belang voor een evenwichtige emotionele toestand.

Leer je eigen kind kennen, hij is uniek

Van alle eerder genoemde tips is er natuurlijk geen enkele nuttig wanneer de ouders hun eigen kind niet kennen. Ieder persoon is uniek, een kind of baby is daar geen uitzondering op. Daarom is het belangrijk om te leren begrijpen welke signalen het kind geeft. Op die manier kunnen de ouders beter anticiperen op de noden van het kind. Een erg makkelijke opdracht is het natuurlijk niet. Het gehuil of gejammer van een baby is natuurlijk geen abstracte taal. Maar niemand minder dan de ouders begrijpen hun kind na verloop van tijd beter dan iemand anders.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ehow.com/how_2239265_reduce-stress-babies.html

Reageer op het artikel "Stress bij baby's verminderen. Kalmeer je baby met deze tips"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 03-12-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!