INPP-methode: leren afsluiten van (primitieve) reflexen

INPP-methode: leren afsluiten van (primitieve) reflexen Er bestaat een groep kinderen waarvan, ondanks dat je het niet aan de buitenkant kunt zien, aspecten van de ontwikkeling niet volgroeid zijn. Vaak merken de ouders al dat er ‘iets’ met hun kind is, maar zij worden vaak als overbezorgde ouders beschouwd. Er wordt vaak gezegd dat het kind er wel overheen zal groeien. Met behulp van de INPP-methode kan gekeken worden of het kind wel alle fases van ontwikkeling op de juiste wijze heeft afgesloten. Wanneer de ontwikkeling van reflexen niet goed is verlopen, doordat (primitieve) reflexen niet zijn verdwenen heb je kans dat deze kinderen in hun verdere ontwikkeling vastlopen en leer- of gedragsproblemen krijgen. Met behulp van de INPP-methode kunnen deze niet afgesloten reflexen opgespoord worden en zelfs worden verholpen.

Begin van de INPP-methode

INPP staat voor ‘Institute for Neuro-Physiological Psychology’. In dit instituut keek onder andere Peter Blythe naar kinderen die door een minimale hersenbeschadiging moeilijkheden hadden op school. Hij bemerkte dat deze kinderen overgebleven reflexen lieten zien: reflexen die bij andere kinderen op die leeftijd allang verdwenen waren. Ook bemerkte hij dat deze kinderen bepaalde reflexen, die kinderen van dezelfde leeftijd wel hadden, nog niet hadden ontwikkeld. Peter Blythe en Sally Goddard gebruikten deze kennis om naar kinderen te kijken die leer- en gedragsproblemen hebben, maar waarvan niet werd begrepen waarom. Deze kinderen werden vaak als ‘dom’ of 'onhandig' bestempeld.

Peter Blythe en Sally Goddard lieten zien dat zij bepaalde onontwikkelde reflexen konden opsporen en deze zelfs konden bijleren. Hierdoor werd het gedrag van het kind beïnvloed. Het is dus mogelijk om bij een kind dat problemen heeft, te bepalen welke reflexen er zijn overgeslagen, en zelfs te helpen. Dit is de INPP-methode.

Primitieve reflexen

Als een baby net geboren is maakt hij gebruik van primitieve reflexen. Om te overleven buiten de baarmoeder, moet de baby zelf ademen. Ook wordt het eten niet meer via de navelstreng toegediend en moet de baby leren zelf te eten. Deze reflexen zijn zeer primitieve reflexen. Zij worden door de hersenstam geleid en niet door de hersenschors. Deze reflexen zijn nodig om in de eerste weken na de geboorte te kunnen overleven. Op een bepaald moment, als de baby ongeveer 6 tot 12 maanden oud is, worden deze reflexen overgenomen door hogere hersencentra. De ‘oude’ reflexen worden afgeleerd en de opgedane kennis wordt gebruikt om de nieuwe reflexen te leren.

Bij sommige kinderen blijven deze primitieve reflexen bestaan. Het reflex is niet goed afgesloten, de volgende stap in het aanleren van reflexen kan niet goed plaatsvinden. Hier blijft het kind ook in latere ontwikkelingsfases last van houden.

Lichaamsbeheersing

Voordat een kind leert kruipen, is het eerst nodig om een nieuw reflex aan te leren. Een kind moet eerst leren dat het kan kijken in een richting, zonder dat zijn hele lichaam mee hoeft te bewegen, hoofd en lichaam kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen. Door het aanleren van dit reflex is het mogelijk om het hoofd te kantelen en vooruit te kruipen. Juist het kruipen is een hele belangrijke beweging om de grove motoriek te trainen.

Door deze nieuwe reflexen telkens te oefenen, nemen deze nieuwe reflexen de oude, primitieve reflexen over. De primitieve reflexen bestaan nog een tijdje naast deze nieuwe reflexen, maar worden langzamerhand afgesloten.

Domme, onhandige kinderen

Het is mogelijk dat kinderen die als dom of onhandig worden bestempeld, bepaalde (primitieve) reflexen niet hebben afgesloten waardoor de nieuwe reflexen niet goed hebben kunnen ontwikkelen. Dit kan problemen geven in de latere schoolcarrière.

Wanneer kinderen reflexen niet hebben afgesloten kunnen nieuwe reflexen niet aangeleerd worden. Motorische vaardigheden kunnen niet worden verkregen. Dit kan problemen geven in allerlei hoeken. Spreken is bijvoorbeeld een combinatie van het aansturen van tong, lippen en spieren in de mond. Stilzitten is de meest ultieme beweging, het kost veel van de balans om continu te corrigeren zodat we stilzitten. Om te kunnen lezen zijn nauwkeurige oogbewegingen nodig. Om te kunnen schrijven is de fijne motoriek nodig en de balans.

Kinderen die niet voldoende controle hebben over het lichaam kunnen ook problemen krijgen met hun zelfcontrole. De onvolgroeidheid kan ook problemen geven in emotionele relaties met anderen, moeite met het lezen van lichaamstaal bij anderen, het aanleren van eigen lichaamstaal, waardoor de relaties met leeftijdsgenootjes moeizaam kunnen verlopen.

Wat kan de INPP-methode betekenen?

Een INPP therapeut kan bepalen of een kind inderdaad problemen heeft doordat bepaalde reflexen niet zijn afgesloten. Dit wordt bepaald aan de hand van enkele testjes. Ook wordt dan bepaald welke fase een kind niet heeft afgesloten. Aan de hand hiervan kan een therapeut daadwerkelijk gaan behandelen. De behandeling bestaat uit het aanbieden van oefeningen waardoor de niet afgesloten reflexen alsnog kunnen worden ontwikkeld. Deze oefeningen zullen thuis regelmatig, dagelijks, gedaan moeten worden. Hierdoor kunnen de problemen afnemen, of zelfs verdwijnen. Bij de INPP-methode worden geen medicijnen gebruikt.
© 2015 - 2024 4chevaux, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
ABA: Kinderen met autisme behandelen met ABAABA: Kinderen met autisme behandelen met ABAABA is een behandelmethode voor kinderen met autisme. Het leert kinderen weer plezier te hebben in veel zaken, maar leer…
Gedragsproblemen bij kinderen, de omgeving begrijpt ze nietGedragsproblemen bij kinderen, de omgeving begrijpt ze nietGedragsproblemen bij kinderen komen veel voor. Gedragsproblemen ontstaan door het niet begrijpen van een bepaald gedrag…
Psychologisch onderzoek kinderen: gedragsstoornnissenPsychologisch onderzoek kinderen: gedragsstoornnissenWanneer er een gedragsstoornis bij het kind vermoed wordt kan er een psychologisch onderzoek plaatsvinden. Hierbij kunne…
De STAR-methodeDe STAR-methodeAls je gaat solliciteren wordt er vaak de STAR-methode gehanteerd. De STAR-methode is een gesprekstechniek om te kijken…

Wasbare luiers: soorten en typesWasbare luiers: soorten en typesWasbare luiers zijn weer helemaal terug! Steeds meer (aanstaande) ouders verkiezen het gebruik van wasbare luiers boven…
Een kind met ADDEen kind met ADDOp het moment dat u besluit om op internet te gaan zoeken naar informatie over ADD (en/of ADHD) heeft u hoogstwaarschijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qazyamyam0, Pixabay
  • http://www.inpp.nl/
  • Boek: Reflexen, leren en gedrag, Sally Goddard
4chevaux (102 artikelen)
Gepubliceerd: 15-04-2015
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Kinderen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.