InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > ABA: Kinderen met autisme behandelen met ABA

ABA: Kinderen met autisme behandelen met ABA

ABA: Kinderen met autisme behandelen met ABA ABA is een behandelmethode voor kinderen met autisme. Het leert kinderen weer plezier te hebben in veel zaken, maar leert vooral structuur aan te brengen in dagelijkse zaken. ABA instrueren kost wel de nodige tijd, omdat het gedrag dat het kind altijd hanteerde veranderd moet worden. ABA is er in verschillende vormen, zowel voor thuis als op school

Applied Behaviour Analysis: toegepaste gedragsanalyse bij autisme

Applied Behaviour Analysis of te wel ABA (in het Nederlands toegepaste gedragsanalyse) is een methode om autisme bij kinderen te behandelen. De methode is in de jaren ’60 ontwikkeld in de VS. De methode omvat een zeer intensieve begeleiding van de kinderen met autisme. Daarbij wordt gedrag stapje bij stapje aangepast. In Nederland is ABA vrij onbekend, maar Jennifer Niemeijer uit Bitgummole uit Friesland heeft een expertisecentrum opgezet, nadat ze in de VS een intensief trainingsprogramma volgde in de methode. Tegenwoordig runt ze het ABA Expertisecentrum en heeft ze 15 verschillende therapeuten, onderwijzers en behandelaars in dienst. Overigens zijn er meer ABA centra in Nederland die de methode onderrichten.

Methode gericht op een strenge structuur

Bij ABA wordt ingezet op het aanleren van een vaste structuur. Als een kind eenmaal iets goed onder de knie heeft wordt dat weer afgebouwd, zodat ze zelfstandig kunnen functioneren op dat gebied zonder die hele strenge structuur. De vooruitgang van de kinderen wordt bijgehouden. Is er niet voldoende vordering, dan wordt de methode aangepast.

Ontwikkelingsachterstand stimuleren

ABA is er voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand zoals autisme. ABA richt zich op de ontwikkeling van communicatie, zelfredzaamheid, spel en sociale vaardigheden en (voor) schoolse vaardigheden. De methode maakt eerst inzichtelijk hoe ver het kind is en waar de problemen liggen. Op basis daarvan wordt een plan gemaakt en worden de doelen beschreven met de manier waarop die doelen kunnen worden behaald. Alles gaat daarbij in kleine stapjes. De methode is zo opgebouwd dat vaardigheden in verschillende situaties kunnen worden gebruikt en dus niet alleen in een bepaalde situatie. Het doel van ABA is namelijk om een kind zo zelfstandig mogelijk leven te laten leiden. .

Een op een begeleiding

De begeleiding is niet alleen heel strikt en gespitst op het aanleren van een vaste structuur, de begeleiding is ook een op een. Kinderen worden bovendien aangesproken op de zaken die ze kunnen, hun mogelijkheden. Daar waar andere kinderen worden “begeleid” met straffen gebeurt dat met ABA niet, omdat dit bij kinderen met autisme niet zou werken. Zij worden juist beloond met zaken waar ze zelf plezier aan beleven.

Voor wie is de ABA methode?

ABA is toe te passen voor kinderen met:
  1. autisme,
  2. een (ernstige) ontwikkelingsachterstand
  3. een taalontwikkelingsstoornis

Niet vrijblijvend: ABA kost veel tijd

De ABA methode is gericht op de langere termijn en moet kinderen leren zaken anders aan te pakken. Dat kost tijd. Veel tijd. Er zijn bovendien begeleidingsvormen voor de thuissituatie, voor school en voor opvang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.abaexpertisecentrum.nl

Reageer op het artikel "ABA: Kinderen met autisme behandelen met ABA"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 19-02-2012
Subrubriek: Kinderen
Special: Autisme
Medische informatie…
Schrijf mee!