InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby’s die bijten of bijtertjes

Baby’s die bijten of bijtertjes

Baby’s die bijten of bijtertjes Niets zo vervelend als een bijtende baby te hebben. Bijtertjes trachten in alles wat ze vasthebben, hun tandjes te zetten. In speelgoed kan dit meestal geen kwaad, maar het is veel erger als je baby het bij andere mensen of andere kindjes doet. Baby’s bijten vooral als ze boos zijn of hun onmacht niet goed kunnen uitdrukken. Toch valt het bijten niet goed te keuren en moet je er als ouders tegen ingaan. Het volstaat niet om eenmaal te zeggen: “Bijten mag niet”. Je zal een patroon moeten opbouwen waarbij je baby op termijn weet dat bijten echt niet kan en dat het pijn kan doen. Zo snel mogelijk bijten afleren is de boodschap.

Waarom bijten baby’s?

Het is logisch dat elke baby wel eens zijn tandjes zet in de arm of schouders van de mama, papa of andere leeftijdgenootjes. Voor de ouders is het heel vervelend en een beetje beschamend als hun kindje een ander kindje gebeten heeft. Toch is de bijtgewoonte een heel logisch proces in de ontwikkeling van je baby. In de periode, nadat de eerste tandjes tevoorschijn komen, wil hij namelijk zo veel mogelijk in zijn mondje stoppen. De kans is dus vrij groot dat hij ooit wel eens in een vinger, arm of schouder bijt. Er bestaat dan nog een verschil in baby’s die slechts even bijten en andere baby’s die echt blijven doorbijten waardoor een mooie afdruk van de tandjes in de arm of schouder staat. Daarnaast kan bijten nog andere oorzaken hebben. Baby’s die nog niet kunnen praten willen met het bijten hun onvrede of frustratie uiten.

Wees niet streng voor je baby, maar reageer correct

Indien je baby zou bijten, is het alvast geen goed idee om hier heel brutaal mee om te gaan. Het is een ontwikkelingsproces bij je baby en uiteindelijk kan hij er ook niets aan doen. Als ouder geef je uiteraard het voorbeeld naar je kindjes toe. Het zou dus volledig fout zijn om ook met geweld te reageren als je baby zou bijten. Terugbijten is ook geen optie. Anders zou je baby kunnen denken dat bijten normaal is en dat hij het bij gevolg ook mag doen. Ook een fikse tik op de handjes is niet aangeraden. Zo ontstaat de indruk dat je mag slaan. De beste manier om hier mee om te gaan is kalm blijven, en je baby heel duidelijk maken dat bijten niet mag. Dit kan je zeggen door je baby aan te kijken en de woorden uit te spreken: “Dat mag niet!”

Straffen en belonen

In vele gevallen zal “dat mag niet” zeggen helemaal niet helpen en doet je baby het de volgende keer opnieuw. Dan is er de oplossing om je baby in de box te plaatsen. De box is de ideale plaats voor je baby om tot rust te komen en daar kan hij niets verkeerd doen. Als je je baby even apart zet nadat hij iets verkeerd doet, dan zal hij beseffen dat hij iets fout doet en de box in moet. Overdrijf echter niet en laat hem uiteraard geen uren apart zitten. Enkele minuutjes moeten ruimschoots volstaan. Indien je merkt dat je baby na een aantal keer toch niet meer bijt, of de intentie heeft om zich in te houden, dan kan je hem belonen. Materiële beloningen hoeven niet altijd. Je kan ook gewoon zeggen “Flink zo”. De vuistregel is als volgt: beloon je baby omdat hij niet meer bijt in plaats van heel hard te roepen als hij toch zou bijten.

Beter voorkomen dan genezen

Als je merkt dat je baby gaat bijten, dan kan je hem uiteraard tegenhouden. Zo werk je preventief en hoeft niemand pijn te lijden. Ook kan je trachten hem anders te laten reageren. Als hij bijt, dan kan je zeggen dat bijten “verkeerd” of “stout” is. Daarnaast kan je dan wel zoentjes geven en erbij vertellen dat dit wel “goed” of “flink” is. Op deze manier leert je baby “stout” en “flink” te onderscheiden. Tracht ook steeds het gedrag van je baby als stout te omschrijven, en niet je baby zelf. Zeg dus nooit: “Jan is stout”, maar steeds “Bijten is stout”. Verlies in elk geval je controle niet. De periode van het bijten duurt heus niet lang.

Bijtertjes: een bijtring kan een hulpmiddel zijn

Een bijtring biedt hulp wanneer de tandjes van je baby erdoor schieten. Dat komt omdat er druk op het tandvlees komt te staan. De pijn kan je trachten te verzachten door je baby op een (koude)bijtring te laten bijten. Het verlicht de druk en masseert het tandvlees. Als je baby weet dat hij op een bijtring mag bijten en dat het enige is waarop hij mag bijten, dan kan hij eventueel zo afleren om andere kindjes of mensen te bijten. Hij moet (mogen) bijten dan associëren met een bijtring.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vborodinova, Pixabay (bewerkt)
  • Kindengezin.be, http://www.kindengezin.be/opvoeding/opvoedingsvragen/bijten/aanpak/, 9 juli 2015
  • Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=13628, 9 juli 2015

Reageer op het artikel "Baby’s die bijten of bijtertjes"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!