InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby vanaf 12 maanden: Eten wat de pot schaft

Baby vanaf 12 maanden: Eten wat de pot schaft

Baby vanaf 12 maanden: Eten wat de pot schaft Vanaf 12 maanden mag je kind alles eten. Waar moet je nu opletten? In dit artikel kun je dat vinden. Gefeliciteerd, je hebt een mijlpaal bereikt! Je kindje is 1 jaar geworden. Wat gaan we nu 's avonds aan tafel eten?

Iedereen vind het belangrijk dat zijn/haar kind goed en gezond eet. In het eten moeten alle voedingsstoffen zitten die nodig zijn om goed te groeien, en goed te ontwikkelen. Uiteraard moet het ook nog eens lekker zijn. Dat is best lastig. Vanaf 1 jaar gaan ze een eigen willetje ontwikkelen, en "nee" is een woordje wat ze al goed kunnen zeggen! Belangrijk is om een goed eetpatroon te ontwikkelen. Dit houdt in; 3 maaltijden per dag, en maximaal 4 tussendoortjes.

Waar moet je op letten?

Niet te veel vet

Na het 1e jaar groeien kinderen minder hard dan in het 1e jaar. Er is dus ook minder vet in het eten nodig. Goede vetten (onverzadigde vetten) zijn altijd belangrijk. Deze vetten zitten in olijfolie, zonnebloemolie, en dieetmargarine. Het is nu beter om halfvolle- of magere melk te geven en producten zoals yoghurt en karnemelk zijn ook belangrijk.

Eet voldoende vezels

Voor een goede darmfunctie is het belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen. Vezels zitten in volkorenbrood, fruit, groente, aardappels en volkorenpap.

IJzer

Een tekort aan ijzer kan leiden tot bloedarmoede. IJzer zit voornamelijk in vlees, bruinbrood, volkorenproducten, aardappels en groente. Als je bij de maaltijd vitamine c eet in de vorm van fruit, haalt dit extra ijzer uit je maaltijd.

Groente en fruit

In groente en fruit zitten veel gezonde vitamines en mineralen. Belangrijk is om fruit goed te wassen voordat je kind het eet. Op fruit zitten namelijk ook ongezonde stoffen, denk hierbij maar eens aan bestrijdingsmiddelen. Belangrijk is om groente en fruit goed te wassen. Als je groeten of fruit koopt, kun je het beste nederlandse producten nemen. Hierin zit niet meer dan de toegestane hoeveelheid bestrijdingsmiddelen. Uiteraard kun je ook kiezen voor biologische producten.

Zoetstoffen

Tegenwoordig zijn er veel light-producten op de markt. De suiker in deze producten is vervangen door cyclamaat. Toch is het verstandig om je kind niet meer dat 2 glazen light drank per dag te geven. Net zoals andere zoetstoffen is het raadzaam om deze met mate te nuttigen.

Wat als je kind niet wilt eten?

  • geef niet te veel tussendoortjes
  • laat je kind niet drinken voor de maaltijd
  • geef kleine porties eten, je kind is dan trots als zijn/haar bordje leeg is
  • verzin een verhaaltje over het eten, of maak er een spelletje van
  • prak niet alles door elkaar, maar laat het er lekker uitzien
  • kijk geen tv tijdens het eten
  • probeer je kind af te leiden, hierdoor wordt het makkelijker om een lepel in zijn/haar mond te stoppen

Wat kan ik als gezond tussendoortje geven?

Uiteraard is het belangrijk voor groei en ontwikkeling dat je kind tussen de maaltijden door ook wat te eten en drinken krijgt. Je kunt kiezen voor snoep of chips, maar er zijn veel gezondere alternatieven. Je kunt hierbij denken aan:
  • fruit
  • komkommer
  • worteltje
  • rozijnen
  • soepstengels
  • ontbijtkoek
  • rijstwafels
  • paprika
  • volkoren kaakjes

Er zijn dus genoeg gezonder alternatieven die veel beter zijn dan snoep of chips.

Tot slot is het belangrijk om je kind niet tegen zijn/haar zin te laten eten. Wil hij/zij niks eten, gooi het eten dan weg en maak er geen strijd van. Wat je uiteraard niet moet dan is je kind dan verwennen met lekkere snoepjes of meer tussendoortjes. Blijf consequent! Als jij niet toegeeft dan zal je kind dit doen.
© 2009 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Babycook van BeabaDe Babycook. Met de Babycook kan men dagelijks babymaaltijden (ontbijt, middageten en avondeten) bereiden in een handomd…
De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De eerste vier maanden heeft je baby alleen flesvoeding of borstvoeding nodig. Daarin zitten alle voedingstoffen die een…
Wat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenWat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenHet terugstromen van maagzuur in de slokdarm wordt reflux genoemd. Dit ontstaat doordat de spier die moet voorkomen dat…
Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde voeding is voor baby's en jonge kinderen erg belangrijk; zij moeten er namelijk van groeien en leren al op jonge…
Reflux bij baby'sReflux bij baby'sHeel wat ouders slaan in paniek als ze bij de kinderarts vernemen dat hun baby reflux heeft. Toch is dit niet abnormaal,…

Reageer op het artikel "Baby vanaf 12 maanden: Eten wat de pot schaft"

Reacties

Angel84 (infoteur), 09-05-2009 18:55 #2
Koffie is zeer slecht voor kinderen doordat er caffeine in zit. In het 1e levensjaar wordt het afgeraden om zout te gebruiken, na het 1e jaar kun je wel zout gaan gebruiken, maar wel met mate.
Chocolade kan, maar bedenk wel dat het erg slecht is voor zijn tandjes. Een gezondtussendoortjes is uiteraard beter. Het is maar net waar je ze aan laat wennen!

Yvonne, 16-03-2009 18:11 #1
Lekker makkelijk dat Max nu mee kan eten. Maar welke voedingsstoffen geef je niet? Ik denk hierbij aan chocolade bijvoorbeeld. Dat zal net als koffie en zout toch niet zo goed zijn neem ik aan?

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 01-02-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!