InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Heupdysplasie bij baby's

Heupdysplasie bij baby's

Heupdysplasie bij baby's. Regelmatig zie je baby's waarbij de beentjes in spreidstand staan. Waarom is dit? Wat voor aandoening is heupdysplasie?

Heupdysplasie

Heupdysplasie is als de dijbeenkop niet goed in de kom past. Dit komt doordat de heupkommen nog niet volledig zijn ontwikkeld. Ze zijn nog te vlak, hierdoor wordt de kop niet goed vastgehouden. Als de kop er helemaal uitglijdt dan heet dit geen heupdysplasie maar heupluxatie. In dit artikel wordt heupdysplasie verder besproken.

Hoe wordt het ontdekt?

Bij een bevalling in het ziekenhuis wordt de baby ook nagekeken op heupdysplasie. Zeker als de baby in stuit heeft gelegen, dan wordt hier extra op gecontroleerd. Mocht het in de familie voorkomen dan wordt er ook op gecontroleerd. Zelf kun je het ontdekken doordat de bovenste huidvouwen van de billen niet op gelijke hoogte liggen. Maar er zijn ook problemen tijdens het aantrekken van de luier. De beentjes kunnen niet goed spreiden. Indien heupdysplasie niet vroegtijdig wordt ontdekt zal er voor het 20e levensjaar artrose ontstaan.

Kenmerken heupdysplasie

  • problemen met het spreiden van de beentjes
  • bovenste huidplooien van de billen zitten op verschillende hoogte
  • erfelijkheid
  • aangeboren aandoening
  • komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens

Wat te doen?

Mocht je denken dat je baby last heeft van heupdysplasie naar aanleiding van de kenmerken, dan kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Het consultatiebureau controleer ook tijdens de 1e controle op heupdysplasie en zal indien nog nodig je ook doorsturen naar een arts.

Spreidbroekje

De arts zal controleren op heupdysplasie en een diagnose stellen. Mocht de diagnose heupdysplasie zijn dan zal de arts een spreidbroekje voor schrijven. Het spreidbroekje zorgt ervoor dat de dijbeenkop in de kop gehouden wordt. Tevens zorgt een spreidbroekje ervoor dat er geen verkeerde bewegingen worden gemaakt.

Belangrijk is dat de spreidbroek zowel overdag als 's nachts wordt gedragen. Gedurende 8 weken lang zodat de onvolgroeide kommen zich goed kunnen ontwikkelen. Een spreidbroekje dragen doet voor je baby geen pijn, wel zal het ongemakkelijk zijn. Maar met enige oefening zal dat ook snel beter gaan met uit en aantrekken. Het is belangrijk om het broekje consequent te dragen want anders kan de kom niet goed ontwikkelen. Heupdysplasie is een ongevaarlijke aandoening die een tijdige constatering goed verholpen kan worden.
© 2009 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Heupdysplasie bij baby's"

Reacties

Stephanie, 24-04-2015 21:33 #4
Nog een opmerking:
De huisarts constateert de heupdysplasie (n.a.v. foto's) maar verwijst je dan door naar de orthopeed. Deze zal het traject verder uitstippelen.

Rinoa (infoteur), 25-01-2010 15:41 #3
Er zitten een aantal fouten in het artikel. Heupdysplasie en het spreidbroekje kunnen wel degelijk zeer doen bij baby's aangezien ze er spierpijn van kunnen krijgen en het zeer kan doen wanneer het heupgewicht verschuift in de kom. Tevens kan heupdysplasie leiden tot heupfixatie niet zomaar verholpen is. Ook is een draagtijd van 8 weken komt bijna nooit voor(dit is ook in de literatuur en op diverse fora terug te vinden. 8 Weken is in het meest positieve geval en daar zou ik me als ouder dus echt niet op in stellen. In de meeste gevallen gaan er maanden overheen. Ik heb zelf een dochter, die nu al 10 maanden in allerlei spreidmiddelen zit (en er nog steeds niet vanaf is terwijl het vroegtijdig is ontdekt) en helaas is dit dus een veel gehoord probleem.

Angel84 (infoteur), 10-05-2009 20:25 #2
Bedankt voor dit compliment!

Hikari (infoteur), 09-05-2009 22:11 #1
Een zeer goed en duidelijk geschreven artikel!

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 09-05-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!