InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Goed met geld omgaan is kwestie van opvoeding

Goed met geld omgaan is kwestie van opvoeding

Goed met geld omgaan is kwestie van opvoeding Kinderen goed leren omgaan met geld is belangrijk voor de toekomst. Op jonge leeftijd geleerde ideeën over geld blijven een heel leven bij. Door ze vanaf zes jaar al zakgeld te geven leert u ze goed om te gaan met het beschikbare geld. Mensen die goed met geld kunnen omgaan, zullen niet zo snel in de financiële problemen komen. Er zijn veel gezinnen die zich goed weten te redden ondanks een laag maandelijks inkomen. Door de zaakjes goed op orde te houden blijft er overzicht en weet u exact wat u wel en niet moet doen met het geld. Op jonge leeftijd is het al belangrijk om in aanraking te komen met geld. Kinderen die altijd alles krijgen wat ze maar willen, kunnen later in de problemen komen. Deze kinderen zullen op dezelfde manier met geld omgaan zodra ze op hun eigen benen staan, met alle gevolgen van dien. Kinderen die nooit in aanraking zijn geweest met geld, hebben ook moeite om er mee om te gaan. Op jonge leeftijd moet het budgetteren al aangeleerd worden. Het Nibud adviseert ouders om kinderen van zes jaar en ouder zakgeld te geven.

Wat moeten kinderen weten over geld?

Ze moeten weten dat geld noodzakelijk is om te overleven en dat ze prioriteiten moeten stellen. Door op jonge leeftijd al te leren om met een vast bedrag (zakgeld) een bepaalde periode te overbruggen, leren zij hoe een volwassene ook met geld moet omgaan. Indien alles in de eerste dagen wordt uitgegeven blijft er niets over voor de rest van de week. Zodra ze iets willen kopen wat duurder is dan het wekelijkse zakgeld, dan moeten ze sparen. Door kinderen te verwennen en alles voor ze te kopen wat ze maar willen, leren ze een verkeerde denkwijze aan.

Waarom is financiële opvoeding noodzakelijk?

Kinderen moeten leren om de waarde van geld goed in te schatten. De kinderen moeten ook de kans krijgen om grote fouten te maken waar ze van leren. Dit kunnen ze beter als kind leren, dan als volwassene. Als ze als zelfstandige volwassene nog moeten ontdekken hoe ze ermee om moeten gaan, kunnen de gevolgen groot zijn. Een groot deel van het inkomen is namelijk niet vrij te besteden. Vooral starters zullen een zeer groot deel van het inkomen kwijt zijn aan vaste lasten.

Zakgeld geven

Door zakgeld te geven wennen ze aan de gedachte dat ze op vaste momenten hun geld krijgen, waarmee ze een week moeten overbruggen. Bij de jongste kinderen tot 10 jaar doet u er verstandig aan, om hun aan te leren dat ze het slechts gedeeltelijk uit te mogen geven. Een deel is vrij te besteden en de rest moeten ze opsparen voor een bepaalde grote uitgave. Hierdoor zullen ze zodra ze iets ouder zijn het beschikbare zakgeld verstandiger uitgeven.

Lenen van geld

Kinderen moeten ontmoedigd worden om geld te lenen. Indien u geld gaan uitlenen aan de kinderen, zorg er dan in ieder gaval voor dat het om een bedrag gaat tot maximaal het wekelijkse zakgeld. Nog belangrijker is dat u het geld ook werkelijk terug krijgt. U moet niet eerst zeggen dat ze het lenen en het vervolgens alsnog gaan schenken. Dit zal namelijk ook niet gebeuren in het echte leven. Door het lenen te ontmoedigen en de nadelen goed toe te lichten, zullen ze als volwassene ook minder snel geld lenen.

Zie ook:
Hoeveel kleedgeld geven?
Kinderen en geld
© 2009 - 2019 Juul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dagon, Pixabay
  • Nibud

Reageer op het artikel "Goed met geld omgaan is kwestie van opvoeding"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-12-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!