InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > UV Zwemkleding: bescherming tegen schadelijke UV straling

UV Zwemkleding: bescherming tegen schadelijke UV straling

UV Zwemkleding. Sinds een paar jaar wordt er UV zwemkleding op de Nederlandse markt verkocht. Wat is dit voor kleding en waarvoor dient het? in dit artikel wordt het uitgelegd.

UV Straling

De zon straalt behalve warmte en zichtbaar licht ook een onzichtbare UV straling uit. Deze UV straling bestaat uit een deel het zogenaamde UVA en een deel UVB straling. Met name deze laatste straling kan ervoor zorgen dat cellen onder de huidopppervlakte worden aangetast bij langdurige blootstelling. Langdurige blootstelling kan op termijn de cellen misvormen en leiden tot huidkanker. UV zwemkleding is ondermeer bedoeld om de kans op huidkanker te verminderen.

Zonnefactor/UV-index

Op een zonnige dag is de UV-index of zonnefactor het hoogst en afhankelijk van tijdstip en breedtegraad. Ook op een bewolkte dag bereikt UV straling, in mindere mate, het aardoppervlak waar wij leven. In landen rondom de middelandse zee en richting de evenaar is de zonnefactor voor schadelijke ultraviolet straling vele malen hoger dan in Nederland. Indien u op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Spanje, turkij of Egypte dan is het hebben van UV zwemkleding voor kinderen haast een noodzaak. Zeker in de hete maanden in die landen is de straling van schadelijke UV het meest intensief.

UV Bescherming en Materiaal

UV beschermende zwemkleding is voor kinderen die actief willen zijn in comfortabele en stijlvolle kleding toch beschermd zijn tegen de zon. Het textiel van UV Zwemkleding bestaat doorgaans uit 80% Nylon/ 20% Elastane Matte Carvico Italie(Lycra). Het materiaal waarvan UV zwemkleding gemaakt is, geeft een bescherming van maximaal SPF 50+. Dit betekent dat 97,5% van alle schadelijke UV-straling wordt tegengehouden. Dit houdt ook in dat je veel langer in de zon mag dan zonder UV beschermende zwemkleding. Zonder bescherming is ongeveer 7-15 minuten in de zon overdags een limiet die serieus moet worden genomen. Een dagelijkse dosis UV straling langer dan een kwartier kan uiteindelijk leiden tot huidkanker. Normale t-shirts beschermen veel minder tegen de schadelijke UV straling dan deze UV zwemkleding. Met UV kleding kun je langer in de zon verblijven.

Australie en ARPANSA

UV zwemkleding komt voor het merendeel uit Australie. Dit is niet zo vreemd. In Australie is de gat in de ozonlaag het grootst waardoor het land de hoogste UV straling heeft met schadelijke gevolgen voor de huid ,indien deze niet goed is beschermd.
Arpansa, de Australische autoriteit op het gebied van UV bescherming, heeft van veel producenten de stof van UV zwemkleding getest. ARPANSA eist van ieder UV zwemkleding bedrijf elk seizoen om hun gebruikte stoffen/kleuren te testen voordat deze bedrijven een licentie krijgen om een UPF50+ swing tags te mogen kopen. De ARPANSA UPF 50+ Swing Tag wat aan de Uv zwemkleding hoort te zitten is een garantie voor maximale zon bescherming. In Groot-Brittanie is de Europees/ Britse Standaard EN13758-2 UPF 40+ voor Ultraviolet Straling, wat maximum bescherming garandeerd. 

Gebruik kleding

De UV zwemkleding is het best te gebruiken als het kind langer dan een half uur in de zon verblijft. Kinderen worden niet alleen op het strand en in het zwembad blootgesteld aan de zon maar ook tijdens het buitenspelen - bijvoorbeeld op de peuterspeelzaal - en het beoefenen van buiten,- en watersporten.
© 2010 - 2019 Peter-schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Besparen op babykleertjesBabykleren vormen voor jonge ouders een flinke kostenpost. Je hebt een hele stapel kleren voor je baby nodig en binnen e…
Zwemkleding in het buitenland: bikini, topless, naaktZwemkleding in het buitenland: bikini, topless, naaktIn Nederland kan je rustig in je zwempak, bikini of zelfs topless aan het strand liggen, terwijl in de Verenigde Staten…
Waar moet je op letten bij het kopen van babykleertjes?Waar moet je op letten bij het kopen van babykleertjes?De eerste babykleertjes koop je al tijdens de zwangerschap. De baby draagt deze kleertjes meteen na de bevalling. Daarom…
In de zon met je kind: insmeren en UV kledingUV-straling komt bij kinderen extra hard aan. Bescherm je kind daarom tegen de zon. Houd je kind zoveel mogelijk uit de…
Babykleding kopenBabykleding kopenVoor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen a…
Bronnen en referenties
  • Kidiez.com Platypusaustralia.com Arpansa KWF Kankerbestrijding

Reageer op het artikel "UV Zwemkleding: bescherming tegen schadelijke UV straling"

Reacties

Marlein, 12-05-2011 23:42 #3
Super artikel! Heel erg belangrijk om je kindjes goed te beschermen tegen de gevaarlijke straling. Gelukkig hebben we inmiddels ook wat aanbod in nederland, dit was vorig jaar wel anders, toen kregen we nog kleertjes opgestuurd van vrienden uit australie. www.stoerekindjes.nl heeft een heel breed aanbod met echt leuke uv kleding voor je stoerekindjes. Dus goed en vaak smeren en tussen 11:00 en 15:00 UV kleding aan.

Peter-schrijft (infoteur), 02-10-2010 22:25 #2
Het is zulk heerlijk weer momenteel! En het voordeel van juni is, het kan alleen maar beter worden, want de zomer moet nog beginnen. Bikini?s aan, zwembadje opbalzen, kids erin. En genieten maar! Jij met een wijntje erbij? Of lekker naar het strand, waar de kids kunnen ravotten. Moet je ze wel goed insmeren natuurlijk, want niets is zo gevaarlijk als de zon. Daar is trouwens een slimme oplossing voor tegenwoordig. En die oplossing heet Kidiez! Hippe en stoere UV-werende kleding met SPF 50+ die ook nog eens sneldrogend is. Dan zit je pas echt lekker op het strand, want je weet dat je je om die kleintjes geen zorgen hoeft te maken. Geen verbrande kindjes meer. Snel bestellen dus!

Peter-schrijft (infoteur), 02-10-2010 22:07 #1
Zoontje Alex zwemt graag in Kidiez shirt

Mijn zoontje Alex heeft zo?n shirt en houdt het ook aan tijdens het zwemmen. Het shirt is na het zwemmen weer super snel droog en Alex vindt het heerlijk dat hij niet helemaal ingesmeerd hoeft te worden. Hij had nooit echt een voorkeur voor kleding, maar nu vraagt hij regelmatig of hij zijn?kidiez shirt? (zo noemt hij het) aan mag.

Het Kidiez shirt lijkt een beetje op een sportshirt. Ik heb het al meerdere malen gewassen en Alex heeft er een paar keer mee gezwommen en toch blijft het er mooi uitzien.

Kortom, de UV-beschermende kleding van kidiez.com is een product waar we nog veel plezier van zullen hebben!

Kids vrolijk en veilig de zon in met kidiez uv kleding!

Infoteur: Peter-schrijft
Gepubliceerd: 01-10-2010
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!