InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Waar moet je op letten bij het kopen van babykleertjes?

Waar moet je op letten bij het kopen van babykleertjes?

Waar moet je op letten bij het kopen van babykleertjes? De eerste babykleertjes koop je al tijdens de zwangerschap. De baby draagt deze kleertjes meteen na de bevalling. Daarom moeten ze comfortabel zitten. Natuurlijke materialen verdienen de voorkeur. Katoen, wol en badstof nemen vocht op, synthetische stoffen niet. Zachte, rekbare stoffen zorgen ervoor dat je de kleertjes gemakkelijk aan en uit kunt trekken. Let ook op de sluiting! Kleertjes met een sluiting van klittenband of drukknopen hoef je niet altijd over het hoofd aan te trekken. Was nieuwe kleding altijd voor gebruik.

De eerste babykleertjes

Tijdens de zwangerschap kunnen de eerste kleertjes al worden aangeschaft. Deze kleertjes worden direct na de geboorte gebruikt en moeten daarom gemakkelijk in gebruik zijn en comfortabel om te dragen. Deze kleertjes zijn vaak neutraal zodat ze door jongens en meisjes kunnen worden gedragen. Kies bij voorkeur voor zachte, rekbare materialen zodat de kleertjes gemakkelijk aan te trekken zijn. De kleertjes hebben vaak een sluiting van klittenband of drukknopen en hoeven daarom niet altijd over het hoofd van de baby te worden getrokken.

Een standaard babygarderobe kan bestaan uit:
  • 6 rompertjes
  • 4 setjes kleding
  • minimaal 1 mutsje
  • minimaal 3 of 4 paar sokjes
  • jasje of vestje
  • slofjes (in de wintermaanden onmisbaar om koude voetjes te voorkomen)

Tip - Was kleine sokjes in een waszakje om te voorkomen dat ze zoekraken.

Babymaten

Na de geboorte wordt de kledingkast al gauw gevuld met kleertjes die door het kraambezoek cadeau zijn gegeven. Als het bezoek informeert naar eventuele wensen, (wat betreft het cadeau) vraag dan om kleding in opeenvolgende maten. Op deze manier kun je voorkomen dat mensen allemaal dezelfde maat meenemen. De standaard babykleding begint bij maat 50. Voor premature baby's is er ook kleding in de maten 44 en 48. Bij de babymaten is de lengte van de baby, in centimeters, gelijk aan de maat. Maat 50 past dus bij een baby van ongeveer 50 cm.

De volgende kledingmaten passen bij een baby met de gemiddelde leeftijd van

  • 0 - 2 maanden - maat 50/56
  • 3 - 6 maanden - maat 62/68
  • 9 maanden - 1 jaar - maat 74/80
  • 18 maanden - 2 jaar - maat 86/92

Soms valt kleding kleiner uit ga dus niet alleen af op de maat.

Zomer of winterkleding

Houd bij het kopen van kleren rekening met het seizoen waarin de baby wordt geboren. In de zomer zijn rompertjes zonder mouwtjes voldoende. In de wintermaanden zijn lange mouwen lekker warm. Bedenk bij het kopen van kleding in grotere maten in welk jaargetijde de baby deze kan dragen.

Het materiaalgebruik

Babykleertjes moeten comfortabel zijn en bij voorkeur gemaakt van zachte, natuurlijke stoffen. Natuurlijke stoffen zoals wol, katoen en badstof nemen vocht op (zweet), synthetische stoffen doen dat niet. Rekbare kleding is gemakkelijk omdat het minder moeite kost om deze aan te trekken. Stugge stoffen zoals denim zitten ook niet erg comfortabel en zijn daarom de eerste maanden minder geschikt. Omdat een baby veel ligt zijn kleertjes met een capuchon niet geschikt. De baby ligt dan voortdurend op een bobbel.

Wasbare kleding

Babykleding moet goed wasbaar zijn (60 graden). Wassen op hogere temperaturen is nodig om vlekken te verwijderen. Daarnaast worden zeepresten en ziekmakers beter uit de kleding gespoeld. Baby's en mensen met een lagere weerstand zijn daar gevoeliger voor. Babykleding moet altijd voor het eerste gebruik worden gewassen. Gebruik bij voorkeur een neutraal wasmiddel om huidirritatie te voorkomen.

Veilige kleding

Babykleding moet ook veilig zijn. Knopen, strikjes en dergelijke kunnen losraken en verstikkingsgevaar bij de baby opleveren.
© 2012 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Besparen op babykleertjesBabykleren vormen voor jonge ouders een flinke kostenpost. Je hebt een hele stapel kleren voor je baby nodig en binnen e…
Babykleding kopenBabykleding kopenVoor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen a…
Maattabellen voor babykleertjes en kinderkledingAls je online kinderkleding gaat kopen dan is het handig om de kleding- en schoenmaten voor baby's, peuters, kleuters en…
Babykleertjes wassen, drogen en strijkenBabykleertjes wassen, drogen en strijkenWaarom moet je nieuwe babykleertjes wassen voordat je ze aantrekt bij je kindje? Welke soorten wasmiddel kun je het best…
Babykleertjes kopen: waar moet je op letten?Babykleertjes kopen: waar moet je op letten?Bij het kopen van babykleertjes zijn er veel dingen om rekening mee te houden, zoals de hoeveelheid kleertjes die een pa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waar moet je op letten bij het kopen van babykleertjes?"

Reactie

Ilonka, 28-01-2016 01:06 #1
Ik weet niet of jullie de laatste tijd nog in Was labels hebben gekeken?!
Maar ook de dure merken zoals koeka etc hebben tegenwoordig 30 en 40 graden in de labels staan hoor! Een 2 delig pakje van 52 euro ga ik niet heter wassen als het label anders vertelt. Daarbij hoort de zeep bacteriën te doden kijk maar eens naar de lydl test op lage temp en soda is antibacterieel dus wat soda in de voorwas en probleem is opgelost. Reactie infoteur, 28-01-2016
Hallo Ilonka,
Kledingmerken houden vaak een lage temperatuur aan, om zichzelf in te dekken tegen klachten. De meeste (katoenen) babykleertjes kunnen wel op een hogere temperatuur worden gewassen. Houd er ook rekening mee dat kleertjes kunnen krimpen in de was. Bij dure kleertjes is het inderdaad verstandig om de temperatuur op het waslabel aan te houden. Bedankt voor je reactie!
Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 21-08-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!