InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Seks om zwanger te worden

Seks om zwanger te worden

Seks om zwanger te worden Meestal is seks gewoon erg prettig, maar als twee mensen seks moeten hebben om zwanger te worden, kan de lol er zomaar heel snel vanaf zijn. Maar ook of juist dan is het belangrijk het plezier in het hebben van seks te houden. Krampachtig aan de slag gaan, is meestal niet bevorderlijk als je het proces van zwanger worden wilt stimuleren.

Wanneer alarm?

Mogelijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar krampachtig vrijen is behalve minder leuk ook niet bevorderlijk voor het proces op zich. Zon 70% van de vrouwen is binnen een half jaar zwanger en zon 85% is binnen het jaar na stoppen met anticonceptie zwanger (in verhouding geldt dat vrouwen jonger dan 30 jaar ca. 15% kans per maand maken zwanger te worden). Zeker het 1ste jaar is het een kwestie van seks hebben, er vooral veel lol aan beleven en hopen dat je gedurende het jaar zwanger wordt. Er vanuit gaande dat je niet op voorhand weet of er iets erfelijks rond verminderde vruchtbaarheid en zwanger worden in de familie zit. Overigens ook als er niets erfelijks in de familie zit kan een erg grote hoeveelheid cafeïne, maar ook een flinke dosis stress het proces negatief beïnvloeden. Bovendien is het sowieso goed om tijdens het proces van zwanger worden én als je zwanger bent, gezond te leven, geen alcohol te drinken en niet te roken.

Als het 1ste jaar niets oplevert kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad (als je ouder dan 35 jaar bent is één jaar afwachten misschien wat lang, neem desgewenst eerder contact op met de huisarts). De huisarts kan besluiten je te onderzoeken en adviseert je mogelijk om nog even af te wachten. Maar het is ook mogelijk dat deze je direct doorstuurt naar een fertiliteitscentrum of de gynaecoloog. In alle gevallen is het niet gezegd dat je niet normaal zwanger kunt worden, maar is er meer aandacht voor. Maar voordat je de medische molen in gaat, kan het getimed vrijen ook een optie zijn. Waarbij het getimede vrijen heel onnatuurlijk kan aanvoelen. Gelukkig kan je daar wel wat aan doen en geef het in ieder geval wat meer aandacht, zodat het nog steeds plezierig is om samen te vrijen.

Het proces (proberen te) sturen?

Het is logisch dat wanneer je beslist hebt aan kinderen te willen beginnen en het niet direct lukt, dat je er wat nadrukkelijker bij stil staat dat het mogelijk niet allemaal vanzelf gaat. Echter, het is en blijft van belang dat je leven ook op dit moment nog steeds leuk is met je partner en er nog helemaal niets aan de hand is. Probeer het proces van zwanger worden zo ontspannen mogelijk in te gaan en gewoon, net als eerder, lol te hebben aan de seks met je partner. Wil je toch proberen het proces meer te sturen, en de mens is nu eenmaal graag in controle, dan kan je timen.

Cyclus

Bekijk eerst goed je cyclus en als het een modelcyclus betreft, dan is je eisprong relatief eenvoudig uit te rekenen (28 dagen cyclus wil zeggen, 14e dag na 1ste menstruatiedag is eisprong. 1 tot 2 dagen ervoor seks is dan het beste). Maar de meeste vrouwen hebben wel een kleine afwijking in de cyclus (waar overigens niets mis mee is). Maar dat wil zeggen dat het wat zuiverder is als je timed wanneer je ovulatie is. Hiervoor zijn ovulatietesten, maar sommige vrouwen hebben die specifieke ovulatiepijn of de vaginale afscheiding wijkt af (denk aan de kleur van eiwit voordat het ei gekookt is).

Zorg dat je lol hebt!

Ook als je wat meer het proces wilt sturen (denk bijvoorbeeld maar eens aan de mensen die de agenda trekken om seks te hebben), zorg dat je lol houdt in het spelletje. Verras elkaar en richt je niet alleen op seks tijdens de vruchtbare dagen. Overweeg of je je partner wel informeert dat je op dat moment in je ovulatie zit. Het kan de druk bij de man (te moeten presteren) weghalen en helpt mogelijk het proces wat meer ontspannen te laten verlopen. Weeg nadrukkelijk voor jezelf af wat het beste in je situatie kan werken.
Verras en verleid elkaar ook in de periode dat je zwanger kunt worden. Maak een klein feestje samen van alle vrijpartijen, dat maakt het vrijen tijdens de vruchtbare periode wat minder beladen.

Tot slot

Het is heel menselijk dat als je eenmaal besloten hebt aan kinderen te willen beginnen, dat je ook snel zwanger wilt worden. Maar zonder dat dit zwaarwegende gevolgen kan hebben, is het niet iedereen gegeven om snel zwanger te worden. Focus je niet teveel op het moment, heb samen lol aan je vrijpartijen en wacht af. Regelmatig vrijen is sowieso goed voor de mens en laat de natuur haar gang gaan zonder krampachtig gedrag. Mocht het langer duren, kan je altijd nog wat hulpmiddelen inzetten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • A. Persie - Haarsman

Reageer op het artikel "Seks om zwanger te worden"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-09-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!