InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kans op zwangerschap

Kans op zwangerschap

Kans op zwangerschap "Hoelang duurt het voor ik zwanger ben?" is een veelvoorkomende vraag van stellen met een kinderwens. Wanneer je bezig bent met zwanger worden, is het fijn de kans op zwangerschap te weten. Dit helpt je realistische verwachtingen te hebben en verkleint de kans op teleurstellingen. Hoeveel procent kans op zwangerschap je hebt, hangt onder andere af van het moment waarop je vrijt, je leeftijd en je levensstijl.

Zwanger worden: je menstruatiecyclus

Het is zover: je hebt besloten om voor een kindje te gaan. Overal om je heen zie je trotse ouders achter de kinderwagen en je ziet iedere dag wel een aantal zwangere vrouwen door de supermarkt lopen. Grote kans dat je je afvraagt wanneer het bij jou zo ver is, wanneer jij zwanger zult zijn. Om je kans op een zwangerschap in te kunnen schatten is het handig dat je iets van de menstruatiecyclus weet.

Met de menstruatiecyclus worden de cyclische veranderingen in het lichaam van de vrouw bedoeld. De tijd tussen de eerste dag van je ongesteldheid tot de volgende menstruatie wordt als één cyclus gerekend. De menstruatiecyclus begint dus altijd met de eerste dag van je menstruatiebloeding. In de tussentijd gebeuren er onder invloed van hormonen allerlei dingen in je lichaam. De gemiddelde menstruatiecyclus bestaat uit 28 dagen, maar kan van vrouw tot vrouw verschillen.

Week 1Week 2Week 3Week 4
De follikel groeit in de eierstokDe follikel komt vrij uit de eierstok (ook wel ovulatie genoemd)
en kan bevrucht worden
De bevruchte eicel nestelt zich in de baarmoederAls er geen bevruchting plaatsgevonden heeft, wordt de eicel afgebroken, waarna de menstruatie begint

Kans op zwangerschap

De kans op een zwangerschap is per keer dat je vrijt eigenlijk behoorlijk klein. Er is namelijk maar een beperkte tijd binnen de menstruatiecyclus waarop een vrouw vruchtbaar is en dus zwanger kan worden. Na de eisprong kan een eicel slechts 12 tot 24 uur bevrucht worden. Het is echter lastig in te schatten wanneer je eisprong precies plaatsvindt. Naast de vruchtbare periode zijn er nog een aantal andere factoren die de kans op een zwangerschap kunnen beïnvloeden:
  • Leeftijd: je bent het meest vruchtbaar tussen je 21e en 25e jaar
  • Gewicht: wanneer je een normaal gewicht hebt, is de kans op een zwangerschap groter dan wanneer je onder- of overgewicht hebt. Dit komt met name door je hormoonhuishouding, deze is anders (onvoldoende) wanneer je geen gezond gewicht hebt
  • Roken: vrouwen die roken hebben een kleinere kans om zwanger te worden dan vrouwen die niet roken
  • Cafeïne: cafeïne, een stofje in koffie, frisdranken en thee, verkleint de kans op een zwangerschap
  • Alcohol: alcohol beïnvloedt de functie van de eierstokken, waardoor de eisprong uit kan blijven

Het is goed om te weten hoeveel procent kans op zwangerschap je ongeveer per halfjaar hebt. Dit helpt je realistische verwachtingen te hebben en teleurstellingen te voorkomen. Het is vooral belangrijk dat je plezier houdt in het vrijen en dat je niet alleen vrijt om een baby te creëren. Wanneer je heel sterk bezig bent met het zwanger worden, neemt de kans op een zwangerschap namelijk juist af.

Kans op zwangerschap na zes maanden

Na zes maanden is ongeveer 90% van de 17-jarigen zwanger. Van de 25-jarigen is ongeveer 65% na zes maanden zwanger. Opvallend is dat de zwangerschapskansen met de leeftijd flink dalen: van de vrouwen van 35 jaar is slechts 35% na zes maanden zwanger.

Kans op zwangerschap na twee jaar

Ongeveer 80 tot 95% van de vrouwen is na twaalf maanden zwanger. Na twee jaar is ongeveer 90 tot 95% van de vrouwen zwanger. De kans op een zwangerschap is het kleinst voor vrouwen van 35 jaar. Circa 5% van de stellen blijft uiteindelijk ongewenst kinderloos.

Hoelang duurt het voor ik zwanger ben?

Het is erg lastig om in te schatten hoelang het duurt voordat je zwanger bent. Uit een groot onderzoek kwamen de volgende gegevens naar voren:
  • Koppels die gemiddeld 1 keer per maand vrijen, doen er gemiddeld 43 maanden over om zwanger te worden

Het is echter onduidelijk wat de leeftijd en gezondheid van de onderzochte stellen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Bronnen en referenties
  • De Grient Dreux, A. (2004) Zwanger raak je niet vanzelf. Uitgeverij Spectrum.
  • Charlish, A. & Davies, K. (2004) Natuurlijke conceptie en zwangerschap. Uitgeverij Veltman Uitgevers

Reageer op het artikel "Kans op zwangerschap"

Reactie

A. M. de Bruin, 24-03-2016 16:01 #1
Het is allang bewezen dat niet zwanger worden niets te maken heeft met er "teveel" mee bezig zijn. Er zijn vele oorzaken mogelijk waardoor voor, tijdens of na de conceptie een zwangerschap uitblijft of niet stand houd. Stresslevels in je bloed kunnen bepaalde hormoonwaarden in de war brengen, maar dit zorgt voor lichamelijke gevolgen, waardoor dit de kans op zwangerschap beïnvloed.

Het is dus niet zo dat niet zwanger worden "psychisch" kan zijn, wat dit artikel op dit punt dus impliceert. Deze implicatie brengt hiermee een verkeerde boodschap naar buiten!

Infoteur: Melod
Laatste update: 31-07-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Kans op zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!