InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het vergeten van de pil

Het vergeten van de pil

Het vergeten van de pil Over het vergeten van de pil doen nogal wat fabeltjes de rondte, om deze uit de wereld te helpen hier de nu geldende richtlijn volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap.

HELP ik ben een pil vergeten

Geen paniek, een keer de pil vergeten is geen probleem, neem hem wanneer je er achter komt direct in maar zorg dat het niet langer dan twaalf uur na het moment is, waarop je de volgende pil in zou moeten nemen. Dus 36 uur na het moment van vergeten van de pil.

Een voorbeeldje, dinsdag avond om negen uur ben je de pil vergeten, woensdag avond op twaalf uur denk je ineens "shit!! Ik ben gisteren én vandaag de pil vergeten" neem deze pillen dan meteen in en je bent zo veilig als maar kan zijn. Een morning after pil of een condoom zijn dan niet nodig tegen zwangerschap. Deze handeling kan nog tot de volgende morgen negen uur.

Ow jee, nu ben ik twee pillen vergeten!

Stop met panikeren, vaak is zelfs het vergeten van twee pillen geen reden om bang te worden. Hier geld nog steeds wat bij een pil vergeten al beschreven werd, als je de pillen binnen twaalf uur na het moment van de tweede vergeten pil alsnog inneemt is er geen verdere behandeling nodig.

Kom je pas na deze termijn er achter, dan zijn er wél maatregelen die je moet nemen, maar nee, nog steeds geen reden tot echte paniek, lees het eerst maar eens rustig door!

Twee pillen vergeten in de eerste week van de pilstrip

Neem de (laatste) vergeten pil alsnog in op het moment dat je er achter komt. pak je agenda er bij en ga na wanneer de laatste keer was dat je onbeschermde seks hebt gehad. Is dit meer dan drie dagen, dus 72 uur, geleden? Geen paniek, er is geen verdere handeling op dit moment nodig. Heb je wel in de afgelopen drie dagen seks gehad zonder condoom dan neem je de morning-after pil om zwangerschap te voorkomen. De morning after pil kun je ook nog 3 dagen na de gemeenschap slikken, dus je hoeft dat 'morning after' niet letterlijk te nemen.

Ben je meerdere pillen vergeten in de eerste week en ben je te laat voor de morning after pil? Dan kun je eventueel een spiraaltje laten plaatsen om de zwangerschap tegen te houden. Bel hiervoor wel eerst naar je huisarts.

Vanaf het moment van het weer beginnen te slikken van de pil slik je weer normaal door. Je maakt de strip gewoon af en wordt dan ongesteld. Wanneer je niet aan de eisen van één pil vergeten voldoet, dus de 36 uur norm, gebruik je de eerste zeven dagen een condoom tijdens de geslachtsgemeenschap.

Twee of drie pillen vergeten in de tweede week

Je neemt de laatste pil alsnog in op het moment dat je er achter komt. De rest van de strip slik je normaal door. Verdere maatregelen zijn niet nodig.

Vier tot zeven pillen vergeten in de tweede week

Neem de laatst vergeten pil alsnog in en maak de strip gewoon af. Wel moet je de eerste zeven dagen na het weer beginnen met slikken van de pil een ander voorbehoedsmiddel gebruiken zoals een condoom.

Twee tot zeven pillen vergeten in de derde week

Hier heb je twee mogelijkheden, kies die mogelijkheid die het beste bij het moment past:
  1. Je last een vervroegde stopweek in, pak je agenda er bij, schrijf, met behulp van je pilstrip, duidelijk op wanneer je weer begint met de pil. Dit kan gerust een dag eerder alweer beginnen als dat je beter uit komt.
  2. Of je kiest er voor om de vergeten pil alsnog in te nemen, de pilstrip af te maken en zonder stopweek aan de volgende pilstrip te beginnen.

Bij allebei deze opties is geen aanvullend voorbehoedsmiddel nodig.

Wanneer je buikgriep hebt of diarree/overgeven en binnen vier uur na het innemen van de pil diarree had of hebt overgegeven kun je het beste een nieuwe pil pakken, lukt dit niet om het dan binnen te houden, houdt dan bovenstaand schema aan als leidraad voor welke handeling je moet doen.
© 2012 - 2019 Mickytjuh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pil vergeten en morningafterpilPil vergeten en morningafterpilEen pil wordt als vergeten beschouwd als deze meer als 12 uur te laat is ingenomen. Bij het vergeten van één pil is de k…
Wat doet de morning after pilWat doet de morning after pilStel: Je hebt een vaste relatie,je slikt de pil en jullie hebben besloten dat een condoom daarom niet nodig is. Nu blijk…
De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen?De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen?Je bent de pil vergeten. Wat kun je nu het beste doen? Het kan iedereen wel eens overkomen de pil te vergeten. Maar soms…
Morning-after methodenDe beste manier op zwangerschap te voorkomen is de pil en het condoom gecombineerd gebruiken. Zo ben je beschermd tegen…
Anticonceptie: de pilAnticonceptie: de pilVan dit kleine pilletje heeft iedereen vast wel eens gehoord. Het is een veelgebruikt voorbehoedsmiddel. Bij velen is de…
Bronnen en referenties
  • http://nhg.artsennet.nl/home.htm

Reageer op het artikel "Het vergeten van de pil"

Reactie

-., 14-11-2013 20:54 #1
Ik neem normaal gesproken elke avond om 22:00 de pil. Gisteravond ben ik met mijn domme hoofd de pil vergeten. Vandaag ben ik dus van plan 2 pillen te nemen om 22:00. Maar morgen ga ik naar mijn vriend. Zullen er nu gevolgen zijn als ik sex zou hebben zonder condoom?

Infoteur: Mickytjuh
Gepubliceerd: 30-01-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!