InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Babykleding kopen

Babykleding kopen

Babykleding kopen Voor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen al bij het idee van het op jacht moeten naar geschikte babykleertjes. Er komt nog heel wat bij het kopen van baby kleren kijken. Een baby groeit ontzettend hard, en het is zonde wanneer je baby dan al zo snel uit dat dure merkbabypakje gegroeid is. Je kan, zeker de eerste tijd, beter op zoek gaan naar goedkope kinderkleding.

Groeischema van de baby

Om teleurstellingen van familieleden te voorkomen wanneer ze enthousiast met babykleertjes aan komen zetten kan je ze het beste wijzen op het groeischema van de baby. De eerste weken groeit de baby zo ontzettend snel, dat wanneer iedereen met babykleertjes voor de pasgeboren baby aan komt zetten de baby de tijd niet heeft om alles een keer te dragen. Onderstaand schema bevat echter richtlijnen, sommige baby's houden zich hier compleet niet aan en groeien juist sneller of langzamer dan verwacht.

MaandMaat
Prematuur44
0-250/56
2-462
4-668
6-974
9-1280

Praktische babykleding

De pasgeboren baby heeft een zeer beweeglijk lichaam waar je desondanks heel erg voorzichtig mee moet doen. Het is daarom verstandig om kleertjes te kopen die gemakkelijk aan en uit te trekken zijn. Denk hierbij aan babykleren met knoopjes of een rekbare nekopening.

Babykleding wassen

Je kan de babykleding het beste met een wasmiddel zonder wasverzachter wassen. In sommige wasverzachters zitten namelijk geur- en kleurstoffen die de gezondheid van de baby niet ten goede komen. Babykleertjes blijven het mooiste wanneer je ze binnenstebuiten wast, zo blijft de opdruk namelijk goed behouden. Het allerbeste is om een wasmiddel met speciale huidverdraagzame ingrediënten te gebruiken.

Schoenen

Schoenen zijn in principe pas nodig wanneer je kindje echt begint te stappen. Voordat je baby de eerste stappen in de wijde wereld gezet heeft is het het beste om gewoon op blote voetjes te lopen. Wanneer je baby toe is aan babyschoenen kies dan voor gesloten, soepele schoenen met een rubberen schoenzool en veters. Baby sandalen zijn een optie wanneer het echt erg warm is, al bieden deze wel vrij weinig ondersteuning aan de voeten en enkels van de baby.
Je kan beter geen tweedehands baby schoenen kopen omdat deze reeds gevormd zijn naar de voeten van de andere baby.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Babykleding kopen"

Infoteur: Melod
Laatste update: 18-12-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!