InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoelig

Hooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoelig

Hooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoelig Een hooggevoelig kind is emotioneel zeer gevoelig. Een hooggevoelig kind kan stemmingen van anderen aanvoelen, het kind kan doodmoe worden van alle verschillende stemmingen van anderen en daardoor liever groepen mensen vermijden en zich afzonderen. Heeft dit kind veel last van stemmingswisselingen? Wat is het grootste struikelblok? Heeft dit kind last van gedragsproblemen? Waar heeft dit kind grote behoefte aan en wat zijn de kenmerken van een hooggevoelig kind dat emotioneel zo gevoelig is?

Kenmerk en eigenschap

Een kenmerk van hooggevoelige kinderen is dat ze emotioneel zeer gevoelig zijn. Besef echter dat ieder kind uniek is en deze emotionele eigenschap van hooggevoeligheid bij ieder kind zich anders kan openbaren. Over het algemeen mag aangenomen worden dat kinderen die hooggevoelig zijn emotioneel zeer gevoelig zijn. Eigenschappen en kenmerken van een hooggevoelig kind dat emotioneel zeer gevoelig is, kunnen oa het volgende zijn:
  • Een ander persoon heel snel aanvoelen,
  • Emoties aanvoelen van een ander persoon,
  • Dit kind neemt de gevoelens van anderen heel snel over,
  • Dit kind weet onmiddellijk wanneer de ouders ruzie hebben gehad, ook al doen ze net alsof er niets aan de hand is,
  • Dit kind pikt iedere energetische verandering op; verandering van energie,
  • Dit kind voelt zich verantwoordelijk voor de ruzie van zijn ouders,
  • Dit kind voelt zich absoluut niet op zijn gemak in een grote groep mensen,
  • Als een ander persoon een “masker” draagt door het leven, prikt dit kind er feilloos doorheen,
  • Dit kind leeft vanuit rechtvaardigheid,
  • Dit kind heeft veel stemmingswisselingen,
  • Dit kind wil liever niet in de volle aandacht staan, zeker niet waar vreemden bij zijn,
  • Dit kind twijfelt geregeld over zich zelf,
  • Dit kind voelt zich verantwoordelijk en voelt zich verantwoordelijk over zijn ouders,
  • Dit kind voelt zich verantwoordelijk voor anderen,
  • Dit kind heeft de grootste moeite met plotselinge veranderingen,
  • Dit kind leeft vanuit gelijkheid,
  • Dit kind kan zeer intensief in het leven staan: beleeft het leven intens,
  • Dit kind wordt ontzettend boos bij onrechtvaardigheid.

Onbewust

Een hooggevoelig kind dat emotioneel gevoelig is, is in staat stemmingen aan te voelen van anderen waar het kind niet bewust van is. Op latere leeftijd kan het kind denken dat er iets ernstigs mis met hem is:”Waarom ben ik het ene moment zo vrolijk, blij en ontspannen en waarom voel ik me het volgende moment knap waardeloos, verdrietig en depressief?” Als het hooggevoelig kind niet leert dat het aanvoelen van stemmingen van andere personen een “normale” karaktertrek is voor een kind dat hooggevoelig is en emotioneel zeer gevoelig is, zal het op latere leeftijd denken dat het depressief is. (Ben ik nu echt zo anders dan anderen?)

Stemmingswisselingen

Een hooggevoelig kind dat emotioneel gevoelig is, zal er niet bewust van zijn dat het stemmingswisselingen heeft zonder oorzaak. Het kind kopieert immers onbewust de stemmingen van anderen over. Stemmingswisselingen is een kenmerk van een kind dat hooggevoelig is en emotioneel gevoelig is. Het kind is te jong om te weten en te beseffen wat er aan de hand is, het kind kan echter wel flink in de war raken van al die wisselingen in stemmingen! Een hooggevoelig kind dat nooit is uitgelegd waar de stemmingswisselingen vandaan komen, zal op latere leeftijd grote problemen ondervinden met deze stemmingswisselingen en denken dat er iets serieus mis is. Dit is een heel groot struikelblok voor hooggevoelige kinderen die emotioneel gevoelig zijn.

Grote groep

Voelt uw kind zich bijzonder ongemakkelijk in grote groepen mensen? Heeft u altijd het idee gehad dat uw kind zich liever terugtrekt uit een groep mensen? Een hooggevoelig kind dat emotioneel gevoelig is, pikt onbewust stemmingen op van anderen. Als er binnen deze groep te veel verschillende soorten stemmingen aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld:
  • Angst,
  • Verlegenheid,
  • Vrolijkheid,
  • Gespannenheid,
  • Ongemak,
  • Kwaadheid,
  • Jaloersheid en bijvoorbeeld
  • Onzekerheid,
Raakt het overgevoelige kind overweldigd door alle aanwezige en verschillende stemmingen. Het overgevoelige kind kopieert onbewust alle stemmingen van anderen over. Als er teveel verschillende stemmingen binnen een groep heersen raakt het overgevoelige kind helemaal uit balans, het is niet meer in staat stemmingen onbewust te kopiëren, en raakt door de overdaad aan prikkels helemaal van slag af. Het kind weet zich geen raad met deze overprikkeling. Er kan een buitensporig reactie ontstaan bij het overgevoelige kind, die in de ogen van “normale” mensen zwaar overdreven is. Veel normale mensen kunnen denken dat het overgevoelig kind gedragsproblemen heeft. Houdt rekening mee dat dit onbewust een schreeuw om hulp is: het kind dat overgevoelig en emotioneel gevoelig is, is geen groepsmens en kan de hoeveelheid stemmingen die binnen een groep heersen niet aan. Het kind beseft niet wat er aan de hand is, voelt zich overweldigd en zoekt naarstig naar de nooduitgang: het kind moet weg uit grote groepen. (Een overgevoelig kind kan zich wel degelijk handhaven in een grote groep mensen: de voorwaarde is de stemming van al deze verschillende mensen gelijk zijn!)

Boos

Kan uw kind ook zo buitensporig vreemd reageren en buitensporig boos worden? Dat je je als ouder afvraagt wat er in vredesnaam met je kind mankeert? Kan uw kind zo boos reageren dat er werkelijk niets meer doordringt tot het kind? Heeft u sterk het idee dat uw kind misschien gedragsproblemen heeft? Hele grote kans dat uw kind overgevoelig en emotioneel zeer gevoelig is: door het onbewust oppikken van stemmingen van anderen mensen raakt uw kind overprikkelt. Het kind moet deze overprikkeling zien te ontladen, en dat gebeurd vaak door buitensporige woedeaanvallen, boosheid en uitzonderlijk gedrag. Uw kind zal rust nodig hebben, veel rust en extra slaap om al die overdaad aan prikkels te kunnen verwerken.

Isolement en eenzaamheid

Zondert uw kind zich geregeld af? Vermijd uw kind grote groepen mensen en zoekt liever de eenzaamheid op? Grote kans dat uw kind hooggevoelig en emotioneel gevoelig is. Onbewust neemt uw kind stemmingen over van anderen, door overweldigt te raken van deze verschillende stemmingen heeft uw kind rust nodig, heel veel rust om alle prikkels te kunnen verwerken. Hierdoor kan uw kind zich vaak afzonderen, zich afzijdig houden, de eenzaamheid opzoeken en zelfs in een staat van isolement terechtkomen. Het lijkt voor normale mensen uitzonderlijk en vreemd gedrag, het is echter voor uw hooggevoelig kind bittere noodzaak om zich te kunnen afzonderen om ene gezonde ontwikkeling te kunnen doormaken als hooggevoelig kind zijnde.

Wat heeft een hooggevoelig kind nodig?

Wat een hooggevoelig kind nodig heeft, is behalve zijn dagelijkse maaltijden en slaap, een positieve houding en ruimte van zijn ouders voor de eigenaardigheden van dit kind. Voor een gezonde ontwikkeling van een hooggevoelig kind is het belangrijk dat het kind veel rust krijgt en dat de ouders deze rust het kind gunnen. De overprikkeling van een hooggevoelig kind moet verwerkt worden door grote mate van extra rust en meer slaap. Een hooggevoelig kind zal grotere behoefte hebben aan slaap dan een gemiddeld kind. Deze grotere behoefte aan slaap zal op latere leeftijd doorzetten.
Gerelateerde artikelen
Hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderen maakt vaak dat de kinderen het erg moeilijk hebben. Het woord hoogsen…
Is mijn kind hooggevoelig of heeft het ADHD of ADD?Is mijn kind hooggevoelig of heeft het ADHD of ADD?Soms is het overduidelijk dat het kind hooggevoelig is. Soms is het voor de ouders en begeleiders een groot raadsel wat…
HoogsensitiviteitEen HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken dan de meeste mensen. Deze mensen zijn vaak…
Kinderen en Hooggevoeligheid. HSPKinderen en Hooggevoeligheid. HSPWat is HSP? Letterlijk betekent het: High Sensitive Person. En dat is precies ook wat het is. Zeer overgevoelig voor all…
Leven met hooggevoeligheidLeven met hooggevoeligheidGevoelige kinderen, het lijkt wel of er steeds meer kinderen geboren worden die een grote gevoeligheid hebben. Hoe gaan…
Bronnen en referenties
  • http://www.weguitchronischevermoeidheid.com/hooggevoeligkind.html
  • http://www.ouders.nl/moff2002-hsp.htm
  • http://www.dedriecoaching.nl/?file=kop14.php
  • http://www.therapeutenartsbolck.nl/kenmerken-hooggevoelige-kinderen-helpjekind.php
  • http://www.mannazproject.com/apps/blog/show/prev?from_id=4021733
  • Eigen ervaring: mijn kind is hooggevoelig en emotioneel zeer gevoelig

Reageer op het artikel "Hooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoelig"

Reacties

Christna, 04-04-2013 22:11 #4
Een mooi, herkenbaar en leesbaar artikel. Onze zoon is nu 4 jaar. Een lief en heerlijk maar hooggevoelig kind. Hij voelt stemmingen aan. Ik ben al heel lang een sleche slaper. Een paar weken geleden, riep Levi mij midden in de nacht. Hij zat rechtop in bed en zei tegen mij Mem (mama) je moet gaan slapen. Hierna ging Levi liggen en sliep verder. Ik werk 4 dagen per week bij de overheid. Op deze manier is thuis en werken goed te combineren. Ik heb deze structuur nodig en na 4 dagen werken ook het weekend. Nu heb ik te horen gekregen dat er werkzaamheden verplicht worden, met een reistijd van een uur. Ik pieker nu al hoe ik dt moet regelen. We hebben het halen en brengen naar en van de bso samen geregeld. Nu voel ik me hier erg vervelend onder. Levi wist dat ik hier verdrietig over ben. Ik doe mijn normale werk goed en mat veel plezier. Het voelt onrechtvaardig, ik ben er als ik er moet zijn. En als het lukt soms nog extra onder schooltijd. Ik vind het bijzonder om te merken dat wij samen zo'n sterke lijn hebben. Ik herken mezelf nu ook in Levi. Het is fijn en een voorrecht om hem te begeleiden op zijn levenspad. Het is prettig dat hij in het weekend zij extra rust pakt. Ik weet nog niet hoe ik mijn probleem op het werk moet aanpakken, maar mijn gevoel zegt hardop nee niet doen. En mijn gevoel is vaak goed. Wie heeft tips voor mij?

Av, 14-01-2013 10:50 #3
Dit verhaal is voor mij op heel veel punten heel herkenbaar, al heb ik niet het idee dat ik extreme stemmingswisselingen had als kind, wel de verlegenheid in een groep en het heel erg aantrekken van de emoties van mijn ouders.

Toen ik op een gegeven moment er helemaal doorheen zat als volwassene, ben ik echt gaan nadenken over wat ik nodig heb. Ik trek me veel dingen te erg aan, kan dingen moeilijk los laten, heb inderdaad een sterk rechtvaardigheidsgevoel en voel me verantwoordelijk voor alles en iedereen.
Ik neem nu meer rust (letterlijk op tijd op bed) en zonder me vaker af door te gaan lezen en in bad te gaan liggen. Ik heb echt veel slaap nodig, om me een beetje goed te voelen en ook absoluut tijd alleen en ik ontspan mij met lezen, omdat dat mijn denken even stopt. Het zal voor iedereen weer anders zijn wat hij/zij nodig hebt, het is altijd goed denk ik om erover na te denken wat jou rust geeft.

Vdveer, 06-12-2012 23:11 #2
Beste J.van Leeuwen, mijn dochter van 12 en ikzelf zijn ook hooggevoelig. Lastig voor mij omdat de stemmingen van haar snel op mij overslaan. Bij mij wordt het ook erger met het ouder worden, vooral geluid en mensenmassa's. Mijn truc is afsluiten door aan bepaalde muziek te denken en 's avonds veel rust en ook proberen te profiteren van mijn gave, omdat ik heel snel situaties doorzie en aanvoel. Sterkte!

J. van Leeuwen, 26-11-2012 15:48 #1
Goedemiddag,

Ik zit dit als volwassene te lezen en zie hier nog steeds heel veel overeenkomsten in over mezelf. Is er een methode/behandeling voor om dit onder controle te krijgen. Ik merk zelf namelijk dat het steeds erger word en dat ik het steeds moeilijker onder controle houd.
Ik wil weer normaal kunnen leven zonder al te veel zorgen.

Mvg,
J. van Leeuwen

Infoteur: Roberta
Laatste update: 24-01-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!