InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Alternatieven voor straf

Alternatieven voor straf

Wanneer mag je een kind dat je negeert of minacht wel straffen? Moeten er geen consequenties zijn voor kinderen die zich misdragen? De visie van Dr. Ginott is dat een kind de consequent van zijn slechte gedrag moet ervaren, maar niet door te straffen.

Alternatieven voor straf

Volgens Dr. Ginott werkt straffen niet, omdat het een afleiding is. In plaats van dat het kind er spijt van heeft en bedenkt hoe hij het goed kan maken, gaat hij zich bezig houden met fantasieën over hoe hij wraak kan nemen.

Time-out - time with

De time-out methode waarbij een kind even apart wordt gezet zodat hij tot rust komt is geen goede oplossing! Een kind dat zich niet goed gedraagt, moet niet worden weggestuurd, zelfs niet voor eventjes. Maar hij moet natuurlijk wel ophouden en terecht gewezen worden. Wat een kind in deze situatie nodig heeft is een time-with: persoonlijke aandacht. Help het kind om zijn gevoelens te verwerken en een betere manier probeert te vinden om ermee om te gaan.

Stappenplan (alternatief) straffen

  • Vertel het kind hoe hij je zou kunnen helpen (“Wil je 3 grote citroenen voor ons pakken?”)
  • Uit je afkeuring zonder het karakter van het kind daarbij aan te vallen (“Dit vind ik niet leuk! Het stoort andere mensen als kinderen door de gangpaden rennen!”)
  • Geef het kind een keuze (“Tom, hou op met rennen. Jij mag kiezen: of gewoon lopen of in de kar zitten”)
  • Ga over tot actie (“Ik heb je gewaarschuwd. Je hebt gekozen om in de kar te gaan zitten!”)
  • Laat het kind de consequenties ervaren (Stel dat een kind zich blijft misdragen in de winkel. De volgende dag, zonder te preken of te moraliseren, kan ze hem de consequenties laten ervaren van zijn gedrag. Door bijvoorbeeld het kind die dag niet mee te nemen en alleen naar de winkel te gaan).

Problemen oplossen

Wat kun je doen als je echt alles hebt geprobeerd en niets werkt? Als een probleem hardnekkig is, is het meestal een stuk complexer dan het in eerste instantie leek en zijn er ingewikkelder vaardigheden nodig.

  1. Praat over de gevoelens en de behoeftes van het kind
  2. Praat over jouw gevoelens en behoeftes
  3. Zoek met elkaar naar oplossingen waar je allebei tevreden mee bent
  4. Schrijf alle ideeën op – zonder te oordelen
  5. Besluit welke ideeën jullie goed vinden, welke niet en met welke jullie willen doorgaan.

Mentale voorbereiding

We moeten ons mentaal voorbereiden om het proces waarbij we problemen oplossen echt te laten werken. Je kunt daarbij met jezelf afspreken:
  • Ik zal mijn kind niet bij voorbaat al als schuldige bestempelen. Ik ga luisteren of ik informatie en gevoelens hoor die ik misschien nog niet eerder heb gehoord.
  • Ik onthoud me van oordelen, evaluaties en preken. Ik zal het kind niet proberen te bepraten of te overtuigen.
  • Ik zal ieder nieuw idee overwegen, hoe bizar het ook is.
  • Ik laat me niet opjutten als ik te weinig tijd heb. Als we niet meteen een oplossing kunnen vinden, zullen we langer moeten nadenken, onderzoeken en doorpraten.

Wat is het verschil tussen straffen en natuurlijke consequenties ervaren?

Met straffen wordt bedoel dat de ouder/verzorger een kind opzettelijk, gedurende een bepaalde tijd, iets ontzegt of kwetst, om het kind een lesje te leren. Consequenties ervaren zijn een natuurlijk resultaat van het gedrag van het kind.
© 2010 - 2019 Rosie86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is een time-out schadelijk voor het kind?Is een time-out schadelijk voor het kind?In allerlei opvoedprogramma’s op televisie wordt het gebracht als dé opvoedingsstrategie: een time-out. Bij ongewenst ge…
Ongehoorzaamheid bij peuters - hoe ga je hiermee om?Ongehoorzaamheid bij peuters - hoe ga je hiermee om?Wanneer je kind de peuter-leeftijd bereikt zul je voor het eerst te maken krijgen met ongehoorzaamheid. De meeste ouders…
Wondzorg: Het TIME-modelHet TIME concept is een classificatiemodel dat binnen de wondzorg wordt gebruikt om te kunnen evalueren op korte en lang…
nieuws uitgelichtBoete voor gebruik Popcorn Time?Sinds half oktober 2015 hoor je steeds vaker in het nieuws dat je een boete kunt krijgen voor het gebruik van Popcorn Ti…
Uitgaanscentrum Time-Out GemertUitgaanscentrum Time-Out GemertTime-Out is een bekende discotheek in Nederland. De discotheek is gevestigd op een industrieterrein tussen de dorpen Han…
Bronnen en referenties
  • How2Talk2Kids - Adele Faber & Elaine Mazlish

Reageer op het artikel "Alternatieven voor straf"

Infoteur: Rosie86
Gepubliceerd: 30-11-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!