InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby's, wanneer welke speelgoed

Baby's, wanneer welke speelgoed

Baby's, wanneer welke speelgoed Als je baby aan het spelen is, ziet dit er altijd lief en schattig uit. Maar op welke leeftijd kan je de baby welk soort speelgoed geven. Als je een speelgoedwinkel in loopt, wordt je vaak overspoeld door de soorten speelgoed. Welk soort speelgoed is geschikt voor welke leeftijd van de baby?

Speelgoed voor baby's 0 tot 12 weken

De eerste 12 weken van een baby, bestaat het grootste gedeelte van de dag uit eten en slapen. En als de baby wakker is dan zijn ze vooral bezig met om hun heen te kijken. Hele jonge baby's kunnen namelijk nog niet veel verder kijken dan 30 tot 50 cm en zien voornamelijk alleen contrasten tussen lichte en donkere kleuren. Dus eigenlijk wat er in hun gezichtsveld zit, is voor zo een kleine baby al super interessant. Denk maar eens aan je ogen, je wenkbrauwen en je haarlijn. Dit zijn dingen die door je baby uitgebreid bestudeerd zullen worden. Dus speelgoed op deze leeftijd is nog niet echt nodig. Maar een mobiel boven de box hangen is voor de baby wel erg leuk. Zo een mobiel hangt precies op de juiste hoogte en de baby kan op zijn gemakje de mobiel uitgebreid bestuderen.

Speelgoed voor baby,s 13 tot 26 weken

Vanaf dat je baby ongeveer 3 maanden oud is, gaat je baby steeds beter zien en wordt zijn nieuwsgierigheid van de wereld om zich heen te ontdekken steeds groter. Nu is het ook het moment om met speeltjes te gaan beginnen. Zo is een babygym een goede start voor je baby. Aan de babygym hangen de speeltjes precies op de juiste hoogte. Ze kunnen er makkelijk bij, het is goed voor hun motoriek en trainen van hun spieren. Wat voor een babygym je neemt maakt niet zo veel uit. Als ander speelgoed voor je baby vanaf 3 maanden kan je denken aan zachte boekjes, grote vierkante pluche kubus, rammelaar, knuffels, bijtring, en een boxspiraal.

Speelgoed voor baby's 27 weken tot 40 weken

Baby's vinden het heerlijk om naar je stem te luisteren. Dit is het moment om met voorlezen te beginnen. Van voorlezen leren baby's heel erg veel. Ze leren zo plaatjes van dingen met de daarbij behorende naam. Maar ze leren ook wat voor een geluid het ding maakt. Vanaf 27 weken worden baby's ook ineens heel erg actief en bewegelijk. Ze gaan op hun zij liggen of ze draaien zich al helemaal om en ze zitten met hulp graag rechtovereind. Dit allemaal vraagt veel spierkracht en balans. Dit kan je goed trainen met behulp van bepaald soort speelgoed. Denk maar eens aan zo een trainingsbal met dierengeluiden, muziek en spraak. Vaak rollen deze ballen ook nog eens uit hun eigen. Leg je baby ook regelmatig op zijn buik en speel met hem. Maar ook stapelringen, kiekeboe spelen, papier verkreukelen en scheuren, met je baby zingen, klap eens in je handjes, zijn leuke spelletjes om met je baby te doen.

Speelgoed voor baby's 41 weken tot 1 jaar

Baby's vanaf 41 weken maken echt een sprong in hun jonge leventje. Vanaf deze leeftijd beginnen de meeste baby's te tijgeren, kruipen en proberen ze te staan. Ook zullen waarschijnlijk de eerste pasjes gezet gaan worden. Omdat baby's nu echt mobiel aan het worden zijn, zijn ze toe aan speelgoed wat ze stimuleert om er bijvoorbeeld achteraan te lopen of kruipen. Veel mensen zijn geneigd om eenbaby loopstoel te kopen, maar dit is ten zeerste af te raden. Het is namelijk zeer slecht voor de ontwikkeling van de heupen. Ook al ziet het er nog zo schattig uit, niet doen dus. Wat beter is voor een baby, is iets waar ze achteraan kunnen lopen. Maar het beste is gewoon dat de baby moet leren lopen met vallen en opstaan. Baby's zijn in deze leeftijd erg gooi graag. Met alles wordt gesmeten wat er in de handen van je baby komt. Nu is het dus de tijd om robuust speelgoed aan te schaffen wat tegen een stootje kan. Dit zijn bijvoorbeeld: Groot duplo speelgoed, Zachte plastic ballen (die niet te hoog stuiteren), houten speelgoed trein, blokkensloof, puzzels en activiteiten speelgoed.

Speelgoed controleren

Als je baby lekker aan het spelen is, houd hem dan altijd goed in de gaten. Een ongelukje zit in een klein hoekje en zo ook met baby speelgoed. Weliswaar is babyspeelgoed speciaal gemaakt voor baby's streng gecontroleerd en gekeurd. Maar het kan altijd gebeuren dat er iets van het speelgoed afbreekt of kapot scheurt en in de mond van de baby komt. Controleer het speelgoed dan ook regelmatig op eventuele schade en gooi het niet te repareren speelgoed meteen weg.

Lees verder

© 2011 - 2017 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Speelgoedboek Bart Smit
  • Advies boekje Consultatiebureau

Reageer op het artikel "Baby's, wanneer welke speelgoed"

Reactie

Danny, 16-03-2017 14:21 #1
Is dit gepaste speelgoed voor mijn 5-jarige?
https://www.jantjevanalles.nl/speelgoed/binnenspeelgoed/bouwen/lego/lego-agents-invizable-gouden-ontsnapping

Infoteur: Lautof
Laatste update: 20-10-2015
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderinformatie
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!