InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zonnecreme voor kinderen, welke factor?

Zonnecreme voor kinderen, welke factor?

Zonnecreme voor kinderen, welke factor? Wat zijn de regels voor verstandig zonnen? Welke zonnecrème kies je voor je kinderen? De meeste zonnebrandcrème kun je ook gebruiken voor je kind. Vanaf een SPF van 15 is de zonnebrandcrème al geschikt voor kinderen. Bij welk huidtype kies je welke factor zonnebrandcrème? Zon verstandig en kies voor de juiste bescherming!

Regels voor verstandig zonnen

Als je met de kinderen een middagje op het strand wilt doorbrengen dan is het oppassen geblazen met de zonnestralen. Deze regels voor verstandig zonnen zorgen ervoor dat je kind niet snel zal verbranden. Let altijd goed op als je voor langere tijd in de zon bent want ook bij een minder felle zon kunnen de zonnestralen toch vrij krachtig zijn. Je kunt daardoor toch een verbrande huid oplopen. Goed insmeren is dus het devies!

De regels voor verstandig zonnen zijn:
  • De zonnecrème breng je minimaal een half uur voordat je in de zon komt aan. Smeer alle delen van de huid in die niet bedekt zijn door kleding. Let goed op de randjes langs kleding, smeer het liefst ook iets net onder de kleding.
  • Als je huid nog niet heel erg veel in de zon is geweest is het beter om je huid eerst te laten wennen aan de zon.
  • Probeer ook af en toe een schaduwrijke plek op te zoeken, zodat je niet uren lang in de volle zon bent.
  • Kinderen doen er goed aan niet te lang in fel zonlicht te zijn. Zorg ervoor dat ze regelmatig in de schaduw zijn.
  • Ga niet tussen twaalf en drie in de felle zon liggen bakken. Doe dit in de uren ervoor of erna.
  • Bedek zoveel mogelijk huid met kleding.
  • Laat kinderen een petje of een mutsje dragen zodat hun hoofdhuid niet kan verbranden.
  • Als een kind een T-shirt draagt smeer dan wel rug en buik in. De UV straling gaat door het T-shirt heen.
  • Draag een zonnebril. Ook voor kinderen zijn goede zonnebrillen te verkrijgen.
  • Gebruik voor kinderen altijd minimaal factor 30.

Een zonnebrandcrème kiezen

Hoe kies je de juiste zonnebrandcrème? Elke zonnebrandcrème die je in de winkel kunt kopen biedt bescherming tegen de zonnestralen. Er zijn verschillende soorten zonnebrandcrème te koop. Op de flacon staat vaak een SPF vermeld. SPF staat voor Sun Protection Factor. De verschillende gradaties in SPF zijn: 50 blokkeert 98% van de UV straling, 25 96%, 15 95%, 10 90% en 2 50%. Kijk dus goed op de verpakking welke SPF erop staat. Als je een goede bescherming tegen de zon wilt dan moet je een zo hoog mogelijke SPF kiezen. Wil je echter bruin worden, kies dan een lagere SPF. Ook de lengte van blootstelling aan de zonnestralen maakt uit voor het kiezen van de juiste SPF. Hoe langer je in de zon bent hoe hoger de SPF moet zijn.

Voor je kind kies je minimaal een zonnebrandcrème met een SPF van 15. Deze SPF blokkeert al 95% van de schadelijke UV-straling.

Welk huidtype, welke factor?

Onze huid kan in vier huidtypen worden verdeeld. Dit gaat van zeer licht tot licht getint, waarbij het eerste type het meest gevoelig is voor zonnestraling. In de onderstaande tabel kun je lezen bij welk huidtype welke factor zonnebrandcrème hoort.

Huidtypen, welke factor?
TypeKenmerkenFactor
Huidtype 1Zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit30
Huidtype 2Licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam15 tot 20
Huidtype 3Vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin10 tot 15
Huidtype 4Licht getint huidtype, verbrandt vrijwel nooit, bruint snel5 tot 10
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het belang van een goede zonnebrandcrèmeHet belang van een goede zonnebrandcrèmeTijdens de zomer kunnen we weer lekker genieten van de zon. Uiteraard is het heel belangrijk om de huid goed te bescherm…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…
Tips om langer je bruin kleurtje te behoudenTips om langer je bruin kleurtje te behoudenZonnen in ons kikkerlandje is niet altijd mogelijk. De zon schijnt niet zo heel vaak en schijnt ze dan eens, dan moet je…
Hoe blijft je bruine kleur langer zitten?Hoe blijft je bruine kleur langer zitten?Als je een bruin kleurtje hebt, wil je dit meestal graag zo lang mogelijk houden. Bij de een blijft de bruine kleur weke…

Reageer op het artikel "Zonnecreme voor kinderen, welke factor?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 15-04-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!