InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De fopspeen voor uw baby

De fopspeen voor uw baby

De fopspeen voor uw baby Bijna alle baby's gebruiken een fopspeen. De speen zorgt voor het bevredigen van de zuig behoeftes van de baby zonder dat het kindje melk binnenkrijgt.

De zuigbehoefte

Alle baby's hebben van nature zuigbehoefte. Dit is een natuurlijk proces waarbij de baby zich ervan verzekerd voldoende voeding binnen te krijgen. Als de zuigbehoefte groter is dan de melk die de moeder produceert kan het handig zijn het kindje een fopspeen te geven. Wel moet er in de gaten gehouden worden of de baby voldoende voeding binnen krijgt. Wanneer de baby kunstvoeding of moedermelk uit een fles krijgt is dit makkelijker na te gaan.

De fopspeen:

Fopspenen zijn er in alle soorten en maten. Op de verpakking van de fopspeen staat voor welke leeftijd hij geschikt is. Ze zijn verkrijgbaar voor baby's van 1 dag oud, tot 18 maanden en ouder. De fopspenen met een ring zijn bedoeld voor overdag. De speen is makkelijk in de mond te stoppen en er weer uit te trekken. De spenen zonder ring zijn voor 's nachts. Doordat er geen ring aan zit zal de baby hem minder snel verliezen in bed. Als de baby last heeft van uitslag rond de mond wat veroorzaakt wordt door de fopspeen zijn hier speciale vlinder spenen voor. De speen heeft de vorm van een vlinder en de grote oppervlakte zijn open. Zo ontstaat er ruimte om te luchten en zal de baby minder snel uitslag krijgen van de speen.

Wanneer is de fopspeen aan vervanging toe:

Het is noodzakelijk elke 6 weken de fopspeen te vervangen. Dit is voor de veiligheid van de baby. Let er bij elk gebruik van de speen op dat hij nog in goede staat verkeert. Vooral wanneer het kind tanden krijgt zal hij eerder aan vervanging toe zijn omdat het kind erop gaat bijten. Let op of er geen scheurtjes in de speen zitten. Als dit wel het geval is dient de speen meteen vervangen te worden.

Uitkoken van de speen

Voor het eerste gebruik van de speen hoort hij altijd uitgekookt te worden. Haal de verpakking van de speen en bewaar de gebruiksaanwijzing. Doe de speen in een pannetje met water en breng het water aan de kook. Laat het water 3 minuten koken. Haal dan de speen uit het water met een schone lepel en laat hem drogen op een schone theedoek. Het is noodzakelijk de speen regelmatig uit te koken. Vooral bij jonge baby's is dit erg belangrijk. Kook de spenen het liefst elke dag uit. Na het uitkoken kan het gebeuren dat er water in de speen achterblijft. Dit is niet erg omdat het water gedestilleerd is. U kunt het water er gemakkelijk uit krijgen door er in te knijpen.
© 2011 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De fopspeen voor uw baby"

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: 02-05-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!