InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het afleren van de fopspeen

Het afleren van de fopspeen

Het afleren van de fopspeen De fopspeen is heel makkelijk wanneer uw kind een grote zuigbehoefte heeft. Wanneer het kind ouder word wilt u natuurlijk het liefst dat de speen verdwijnt. Het ziet er niet leuk uit als een kind van een jaar of vier nog met een speen rondloopt. Het afleren van de fopspeen is niet eenvoudig. Het kind is eraan gewend en heeft vaak al zijn hele leventje een speen. Nu word hij groter en mag hij ineens geen speen meer hebben. Voor veel kinderen is dit verwarrend dus hier zijn enkele tips hoe u het afleren van de fopspeen aan kunt pakken.

Bij veel kinderen gaat het afleren van de fopspeen vanzelf. Ze worden groter, hebben minder zuigbehoefte en dus zullen ze de speen minder vaak pakken. In dat geval kunt u de speen minder vaak geven en hem uiteindelijk helemaal weg houden. In veel andere gevallen is dit een stuk moeilijker.

De speen is voor in bed

Je kunt ervoor zorgen dat je kind de speen alleen nog tijdens het slapen mag hebben. Je legt je kind uit dat de speen bij het slapen hoort en wanneer het kind gaat slapen mag hij of zij de speen zelf pakken. Dit kun je afbouwen door geleidelijk aan de speen alleen nog te geven bij het slaapje van 's nachts. Je kunt uitleggen dat het kind nu al zo groot is dat hij of zij hem alleen 's nachts nodig heeft. Als dit al een tijdje goed gaat dan kun je beginnen aan de volgende stap. De speen helemaal afleren.

Verjaardag

Verjaardagen zijn voor kinderen erg belangrijk. Ze voelen zich weer een stuk groter. Je hoort het ze ook vaak zeggen:'Ik ben al groot'. Hier kun je heel makkelijk gebruik van maken door erop in te spelen. Wanneer het kind zijn 3e of 4e verjaardag viert is zo'n mooi moment. Bereid het kind erop voor. Als je straks 3 (of 4) bent ben je zo groot dat je geen speen meer nodig hebt. Het kind voelt de trots dat ze al zo groot worden en zullen dan accepteren dat bij die leeftijd geen speen meer hoort. Herhaal regelmatig wanneer het kind de speen pakt voor het slapen gaan in de dagen voor de verjaardag. 'Als je 3 (of 4) bent heb je geen speen meer nodig, dan ben je al zo groot'.

Zelf de speen weg laten geven

Jongens

Een andere methode is het kind de speen zelf weg laten geven. Voor jongetjes kunt u iets kiezen wat indruk op hem maakt. Veel jongetjes zijn gefascineerd door de vuilnisman met zijn grote vrachtauto. Leg het kind uit dat hij geen speen meer nodig heeft en dat het tijd is om hem weg te doen. Verzamel samen alle spenen in het huis. Wacht tot de vuilnisman langskomt en ga samen naar de vuilnisman toe. Het kind kan zelf zeggen dat hij geen speen meer nodig heeft en dat de vuilnisman hem mag hebben en dan kan hij de spenen aan de vuilnisman geven.

Meisjes

Voor meisjes zijn kleine baby's heel fascinerend. Ga hetzelfde te werk als bij de jongens. Verzamel samen alle spenen in het huis. Als u toevallig een nieuw kindje in uw omgeving heeft ga dan samen op visite en het kind kan vertellen dat ze geen speen meer nodig heeft en dat de baby hem mag hebben. Heb je geen baby's in de buurt en bezoekt het kind een kinderdagverblijf dan is dat ook een goede optie. Ga samen naar de baby groep om daar de spenen te brengen. Het kind zal erg trots zijn dat ze geen speen meer nodig heeft en dat de baby's op het kinderdagverblijf ze mogen hebben.

Ben consequent

Zorg er voor dat er echt geen spenen meer in huis zijn. De eerste nachten zal het misschien lastig zijn omdat het kind niet kan slapen of blijft zeuren om de speen. Leg keer op keer uit dat de spenen weg zijn en dat jullie ze samen weg hebben gegeven. Het kind is al groot dus heeft geen speen meer nodig. Wanneer er nog wel spenen in huis zijn kan het zijn dat de speen toch gegeven word omdat er medelijden ontstaat voor het kind. Zorg ervoor dat je consequent bent en val niet terug. Dan is alles voor niks geweest. Na een paar nachten is het kind gewent en zal het steeds makkelijker gaan.
© 2011 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het afleren van de fopspeen"

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: 02-05-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!