InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Een knuffelbeest: een vriendje voor elk kind

Een knuffelbeest: een vriendje voor elk kind

Een knuffelbeest: een vriendje voor elk kind Kun je je jouw knuffel nog herinneren? Sommigen zijn trouw aan maar een knuffel, anderen hebben een heel bed vol. In dit artikel alles over wat een knuffel voor een kind kan betekenen.

Een knuffelbeest ter vervanging van knuffelen

Knuffelen is belangrijk voor een kind. Als de ouders met een kind knuffelen ontstaat het “knuffelhormoon”, het hormoon Oxytocine. Maar wat als mama en papa er even niet zijn? Dan is een knuffel de perfecte oplossing. Tegen de tijd dat een kind een half jaar oud is krijgt hij voor het eerst behoefte aan een knuffel als vervanging voor de moeder, omdat hij dan leert wat afscheid is. Kinderen worden vaak verzorgt door opa of oma of een oppasser, en dan doet het knuffelbeest een kind aan zijn of haar moeder denken.

Een knuffel als vriendje, of toch niet?

De knuffel wordt door kinderen beschouwt als vriendje, namelijk iemand die hen helpt en die veiligheid biedt. De knuffel krijgt dan ook vaak meteen een naam. Kinderen praten tegen een knuffel om hun verhaal kwijt te kunnen. Echter kan een knuffel ook gebruikt worden om woede op af te reageren. Soms slaan kinderen hun knuffel om zo meer grip te krijgen op de eigen omgeving en het eigen leven. Vooral in periodes met veel stress biedt een knuffel geborgenheid.

Welke knuffel past bij welk kind?

Vaak kiest een kind niet zelf de knuffel, maar wordt de knuffel voor hem gekozen. Bijvoorbeeld door de ouders, of door vrienden of familie als cadeautje. Er bestaat honderden verschillende knuffels. Vaak zijn knuffels gemaakt in de vorm van dieren, maar soms zijn het ook fantasiefiguren. Let er bij de aanschaf van een knuffel op dat hij goed wasbaar is. Als een knuffel niet gewassen kan worden, wordt de knuffel na een tijdje vies. De viezigheid en de bacteriën die uiteindelijk in zo’n knuffel gaan zitten zijn niet goed voor de gezondheid van het kind.
Bekende knuffelmerken zijn Steiff, Happy Horse, Tiamo en Anna Club. Waarschijnlijk vindt het kind de knuffel zelf echter belangrijker dan het merk. Let bij het kopen van een knuffel daarom niet op het merk, maar op de eigenschappen van de knuffel die bij het kind passen.

Knuffel kwijt, wat nu?

Kinderen zijn vaak erg van slag als hun knuffel kwijt is. Je kunt ervoor kiezen om een replica van de oude knuffel te kopen. Ook kun je een bericht plaatsen op http://www.knuffelkwijtsijt.nl. Daar worden verloren en gevonden knuffels geplaatst. Het Belgische Noukie’s heeft een SOS-dienst opengesteld voor kwijtgeraakte knuffels. De series van de knuffels die deze fabrikant produceert worden twee jaar bewaard. Als een knuffel kwijt is, kan hetzelfde model dus worden nabesteld. Een groot voordeel is dat deze knuffel dan binnen 24 uur wordt bezorgd. Als helaas blijkt dat de knuffel niet meer op voorraad is, kan de knuffel alsnog worden nagemaakt.

De meest voor de hand liggende oplossing is echter om een hele nieuwe knuffel te kopen. Uiteindelijk moet het kind leren omgaan met het begrip “verlies”, dus ook als zijn of haar knuffel kwijt is. Dit kan door middel van praten, en bijvoorbeeld een tekening maken en het ophalen van herinneringen aan de knuffel. Het kwijtraken van een knuffel is een soort "rouwproces" voor het kind.

Als voorzorgsmaatregel kunnen ouders bij de aanschaf van een knuffel alvast een extra knuffel kopen. Het voordeel hiervan is dat je altijd een tweede exemplaar hebt. Als de ene knuffel lelijk, vies of oud geworden is kan hij makkelijk vervangen worden, maar wel door ‘dezelfde’ knuffel. Ook kun je bijvoorbeeld een telefoonnummer in het labeltje van het knuffelbeest zetten, zodat de knuffel makkelijker kan worden teruggebracht naar de eigenaar.

Wanneer is een kind te oud voor een knuffel?

Een kind is eigenlijk nooit echt te oud voor een knuffel. De een raakt nou eenmaal meer gehecht aan zijn knuffel dan de ander. Het ene kind sleurt een knuffel overal mee naartoe, en bij een ander kind "wacht" de knuffel in bed. Let wel op! Als een knuffel constant wordt meegenomen is de kans op kwijtraken groter. Het is belangrijk dat je een knuffel nooit weghaalt bij een kind. Als een kind afscheid wil nemen van zijn knuffel, moet dat zijn eigen beslissing zijn. Dat betekent dat een kind zelfverzekerd genoeg is om de wereld aan te gaan zonder knuffel. Als een knuffel wordt weggehaald zonder dat het kind dit zelf wil, kan dit een kind onzeker maken.

Kortom: een knuffel kan een grote steun zijn voor een kind. Daarnaast is een knuffel lekker zacht en schattig en is een knuffel leuk om mee te spelen. Een knuffel is een cadeau waar een kind (bijna) altijd blij mee is.
© 2012 - 2019 Ilariiaaax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Knuffelen is goed voor je!Knuffelen is goed voor je!We knuffelen vaak, en dat is alleen maar gezond. Dat is al meerdere malen uit onderzoek gebleken. In dit artikel alles o…
Waarom knuffeldieren belangrijk zijnWaarom knuffeldieren belangrijk zijnBijna niemand kan zich zijn kindertijd voorstellen zonder een knuffeldier. Verreweg de meest bekende knuffels en ook de…
Knuffelurn verzacht verdriet na overlijdenKnuffelurn verzacht verdriet na overlijdenSoms is het verlies van een dierbare maar moeilijk te accepteren. Volwassenen, maar ook kinderen willen graag bij de ove…
Boekrecensie: Een superknuffelrecensieBoekrecensie: Een superknuffelEen superknuffel is geschreven door Sandra Horning en de mooie illustraties zijn gemaakt door Valeri Gorbachev. Thomas w…
Pillow Pets: knuffel en kussen inéén!Pillow Pets: knuffel en kussen inéén!Jack, de aap van Telekids, heeft er zijn kast mee vol staan: Pillow Pets. Deze knuffel en kussen in één is erg geliefd o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MirelaSchenk, Pixabay
  • http://www.ouders.nl/mdiv2004-knuffels.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Knuffelbeest
  • http://www.knuffelkwijtsijt.nl/index.php/home/
  • http://vrouw.blog.nl/opvoedenkinderen/2005/08/14/knuffel-engel_vindt_verloren_kindervriendjes
  • http://www.noukies.com
  • http://www.baby.be/nl/jouw-baby-van-maand-tot-maand/de-negende-maand/article/de-baby-raakt-gehecht-aan-zijn

Reageer op het artikel "Een knuffelbeest: een vriendje voor elk kind"

Reactie

T. Huisman, 17-07-2015 19:59 #1
Ik heb ook in een review op bol.com gelezen dat iemand twee van dezelfde knuffels heeft gekocht voor het geval dat die ene zoek raakt. Als die zelfde knuffel of beer versleten is kan die naar een poppen of berendokter gebracht worden en dan maken ze die wel weer heel. Wat een stiefmoederstreek om een lievelingsbeer of knuffel af te pakken van een kind waar het aan gehecht was. Het kan steun en troost geven en dat pak je dan af. Het is bijna kindermishandeling als men dat zou doen. Ik hoop dat ze de kinderen er zelf over laten gaan.

Infoteur: Ilariiaaax
Gepubliceerd: 25-01-2012
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!