InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Problemen in een scheiding: parentificatie

Problemen in een scheiding: parentificatie

Problemen in een scheiding: parentificatie Als ouders gaan scheiden, heeft dit altijd een enorme impact op kinderen. Papa en mama houden niet meer van elkaar; houden ze dan nog wel van mij? De veilige thuisbasis verdwijnt of verandert; het is niet meer zoals het was. Er zijn enkele gevaren die komen kijken bij een scheiding. Een ervan is parentificatie.

Wat is parentificatie?

Wanneer we het woord “parentificatie” bekijken, valt er al iets op. We vinden in deze term het woord “parent”; het Engelse woord voor ouder. Eigenlijk staat er dus “ouderficatie”. Met deze term wordt heel simpel gezegd de ouderrol bedoeld. Echter, deze term gaat nog een stapje verder. Het woord ”parentificatie” wordt aangeduid in de context van een kind en het betekent dat het kind
– bedoeld of onbedoeld – een ouderrol krijgt aangemeten.

Voorbeelden

Bovenstaande basale uitleg kan nog wat vaag zijn. Daarom enkele voorbeelden van gevallen waarin parentificatie van toepassing is.

“De ouders van Els zijn gescheiden. Els is 11 jaar en woont bij haar moeder, samen met haar kleine broertje van 6 jaar oud. Moeder werkt veel en Els helpt haar in het huishouden. Els brengt haar broertje naar school, haalt hem weer op, doet soms boodschappen en vaak kookt ze het avondeten omdat haar moeder altijd laat thuis is.”

Kees van 10 is al de hele middag alleen thuis. Om half zes komt zijn vader terug van zijn werk. Hij ploft op de bank. Kees zegt: ”Ik heb honger.” Vader zucht. “Ik ben moe, maak zelf maar wat te eten.”

Sanne van 9 en haar moeder zitten op de bank. “Ik heb net je vader gesproken, wat een eikel is het zeg! Hij wil me niet eens geld betalen zodat ik kleren voor je kan kopen. Wat een vreselijke egoïst. Ik snap niet dat je nog graag naar je vader gaat."

Parentificatie uitgediept

Met parentificatie wordt bedoeld dat het kind – bewust of onbewust – een ouderrol krijgt toebedeeld. Dit is enorm schadelijk voor een kind omdat het belast wordt met onderwerpen en taken die niet bij de ontwikkelingsleeftijd passen. Hierdoor kunnen veel kinderen die geparentificeerd worden, niet echt kind meer zijn.

Parentificatie is een groot risico bij een echtscheiding. De ouders zijn erg belast bij een scheiding; vaak spelen emotionele gevoelens een grote rol in deze periode. Voorheen zouden deze emoties gedeeld worden met de partner maar deze is nu immers weg. Daardoor is het een grote valkuil om deze emotionaliteit te delen met het kind waardoor deze vaak onbedoeld belast wordt. Een kind wil dat zijn of haar ouders gelukkig zijn en zal aangepast gedrag gaan vertonen om het leed te verlichten en te verzachten voor de ouder. Hierdoor hebben veel ouders niet in de gaten wat een impact de scheiding heeft op het kind.

Ook machtsstrijd is een groot gevaar bij een echtscheiding. Steeds vaker zie je hoe problemen binnen de scheiding worden uitgespeeld via de kinderen. Vader stookt de kinderen tegen moeder op en/of andersom. Het kind komt hierdoor ook in een spagaat van loyaliteit en dit is erg belastend.

Een logisch gevolg is dat het kind zich verantwoordelijk gaat voelen voor het welzijn van zijn of haar ouders. Kinderen gaan dan vaak meer op hun tenen lopen; ze vertonen aangepast gedrag om de ouder zo min mogelijk in de weg te zitten. ze worden vaak behulpzamer en zullen helpen met allerlei taken en verantwoordelijkheden. De ouder zou dit moeten zien om zo afstand te kunnen houden maar dit gaat vaak mis. Hierdoor krijgt het kind te maken met volwassen vraagstukken, krijgt een grote zorgtaak in huis of de ouder zal het kind behandelen alsof het zijn of haar partner is. Dit wordt al snel een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is. Echter is het belangrijk om hier wel aan te werken; parentificatie is erg schadelijk voor een kind. Een kind moet kind kunnen zijn en niet worden belast met zaken en problemen die nog niet passend zijn.
© 2012 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Echtscheiding en kinderenEchtscheiding en kinderenEen echtscheiding is per definitie een vervelende gebeurtenis voor kinderen, en zeker voor puberende kinderen. Het is on…
Gevolgen echtscheiding kindEchtscheiding heeft niet alleen financiële en juridische gevolgen, maar ook emotionele gevolgen voor de betrokkenen. Dit…
Ouderschapsplan en mediatorOuderschapsplan en mediatorVanaf 1 maart 2009 is het verplicht om bij een echtscheiding een ouderschapsplan op te stellen. Steeds vaker schakelen m…
Daten na een echtscheiding? Vier tips voor succesDaten na een echtscheiding? Vier tips voor succesBen jij net gescheiden en ben je van plan om weer te gaan daten? Lees dan hier een aantal tips voor een succesvolle dati…

Reageer op het artikel "Problemen in een scheiding: parentificatie"

Reactie

Adevries, 19-12-2012 21:08 #1
Hoi Kim,

Zou je bronnen kunnen geven (via mijn mail) van dit bovenstaande stuk? Ik wil het gebruiken voor een visieartikel in mijn studie, maar heb bronnen nodig.

Mvg, A. de Vries

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 05-06-2012
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!