InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Echtscheiding en kinderen

Echtscheiding en kinderen

Echtscheiding en kinderen Een echtscheiding is per definitie een vervelende gebeurtenis voor kinderen, en zeker voor puberende kinderen. Het is ontzettend lastig voor kinderen om aan te moeten zien dat twee mensen van wie ze zelf enorm veel houden, niet langer meer van elkaar houden. Niet zelden voelen kinderen zichzelf in twee stukken gescheurd en hebben een verhoogde kans op diverse psychische aandoeningen, waaronder depressie en parentificatie.

Het effect van echtscheiding op kinderen

Voor ieder kind is het mee maken van een echtscheiding een traumatische gebeurtenis, op elke leeftijd. Vooral pubers kunnen het erg lastig hebben, omdat zij in een levensfase zijn aanbeland waarop zij zich los willen maken van het gezin en zelfstandiger willen worden. Maar doordat zij meegesleept worden in de problemen van de ouders, die er altijd (indirect) voor zorgen dat het een probleem van het hele gezin worden, wordt die weg naar zelfstandigheid belemmerd.

Parentificatie

Sommige kinderen voelen zich extreem verantwoordelijk voor de situatie en gaan als het ware de rol van één of beide ouders op zich nemen. Dit komt voornamelijk voor in gezinnen waarbij meerdere jongere broertjes en/of zusjes aanwezig zijn. Door de parentificatie wordt het kind sneller dan normaal volwassen en heeft veel te veel verantwoordelijkheid op jonge leeftijd.

Toekomstige eigen relatie

Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat kinderen die uit een gebroken gezin komen zelf een verhoogde kans hebben om later zelf ook te scheiden. Jongens blijken minder vertrouwen te hebben in de liefde en meisjes kiezen vaak voor een partner die hen niet gelukkig weet te maken.

Drankmisbruik

Jongeren uit gescheiden gezinnen blijken vaker drankproblemen te hebben dan jongeren die geen echtscheiding mee gemaakt hebben. In de periode vlak na de echtscheiding blijkt het verschil tussen beide groepen jongeren het grootst.

Het belang van communicatie

Het is van groot belang dat ouders nog met elkaar door één deur kunnen wanneer het over de kinderen gaat. De verbintenis als partners is relatief makkelijk te ontbinden, je bent echter voor de rest van je leven samen ouders van een kind. Schakel daarom in een vroeg stadium al externe hulp in wanneer het mis dreigt te gaan in het contact met elkaar.

Wanneer vertel je het de kinderen?

Wanneer vertel je je kinderen nu het grote slechte nieuws? Dit kan je het beste doen wanneer de meeste zaken duidelijk voor jullie als ouders zelf zijn. Kinderen willen duidelijkheid. Duidelijkheid over waar papa en mama gaan wonen, of ze op dezelfde school kunnen blijven, of ze nog op voetbal kunnen blijven etcetera. Stem de boodschap goed af op de leeftijd en het begripsniveau van het kind. Bij oudere kinderen kan je meer toelichten dan bij jongere kinderen.

Reactie van het kind

Er kunnen diverse uiteenlopende reacties opgeroepen worden bij het kind wanneer het te horen krijgt dat de ouders gaan scheiden. Woede, opluchting, zelfverwijten, verwijten naar de ouders, verzet of juist in de schulp kruipen zijn geen vreemde reacties. Andere kinderen houden de emoties sterk voor zichzelf, zij kunnen bang zijn dat de ouders het gevoel krijgen dat ze partij kiezen, wat ze niet doen.

De nieuwe partner

Op een dag zal je misschien open staan voor een nieuwe partner en daadwerkelijk een nieuwe relatie aan gaan. Het is verstandig om niet te snel samen te gaan wonen en de eerste tijd voor een LAT-relatie te kiezen. Voor kinderen kan een nieuwe partner als bedreiging voor zichzelf (minder aandacht) gezien worden én als bedrog naar de andere ouder toe. Laat je kind rustig aan de nieuwe situatie wennen en overhaast absoluut niets!
Gerelateerde artikelen
Problemen in een scheiding: parentificatieProblemen in een scheiding: parentificatieAls ouders gaan scheiden, heeft dit altijd een enorme impact op kinderen. Papa en mama houden niet meer van elkaar; houd…
Ouderschapsplan en mediatorOuderschapsplan en mediatorVanaf 1 maart 2009 is het verplicht om bij een echtscheiding een ouderschapsplan op te stellen. Steeds vaker schakelen m…
Kinderen en scheidenKinderen en scheidenScheiden is een van de meest voorkomende problemen binnen een gezin. Vaak lijden de kinderen onder ruzies van de ouders…
Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Moet je bij elkaar blijven wegens de kinderen? Als de relatie zo slechts is dat er dagelijks sprake is van conflicten, r…
Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?Een scheiding is altijd moeilijk. Maar vooral wanneer er kinderen is het spel zijn, is het een gevoelig onderwerp. Moet…

Reageer op het artikel "Echtscheiding en kinderen"

Infoteur: Melod
Laatste update: 07-11-2009
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!