InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Bewegen goed voor lichaam en geest

Bewegen goed voor lichaam en geest

Bewegen goed voor lichaam en geest Bewegen is voor nagenoeg iedereen even vanzelfsprekend als niet bewegen. Beiden doen we afwisselend de hele dag door zonder er veel bij na te denken. Toch zou bewuster omgaan, vooral met bewegen, heel goed kunnen zijn. Een norm voor een gezond en fit lichaam en voor een goede geest is om elke dag een half uur te bewegen waarbij twee dagen in de week kunnen worden overgeslagen. Bewegen hoeft geen onaangename activiteit te zijn die alleen wordt verricht vanwege de goede effecten. Talrijke vormen van bewegen zijn leuk om te doen en kunnen makkelijk worden ingepast in het dagelijkse doen en laten.

Training van de hartspier

Bewegen is wellicht in de eerste plaats vooral belangrijk voor de motor van ons lichaam namelijk het hart. De grootste doodsoorzaken in het westen zijn een gevolg van hartziekten en vaatziekten. Zwakke armspieren bijvoorbeeld leiden niet tot sterfte maar bij een zwakke hartspier kan dat wel het geval zijn. Een ideale training van de hartspier bestaat uit duursporten zoals fietsen, hardlopen, joggen, langlaufen, wandelen en zwemmen.

Matig intensief al goed voor lichaam en geest

Door voldoende bewegen blijven ook de bloedvaten in een goede conditie en ontstaat de juiste bloeddruk. Daardoor wordt de kans op het krijgen van een hartziekte, vaatziekte of beroerte kleiner. Door bewegen blijven allerlei spieren soepel en in conditie zoals ook de ademhalingsspieren die een belangrijke functie hebben voor de longen en voor een goede ademhaling met ruime zuurstofvoorziening kunnen zorgen. Het soort beweging dat goed is voor het hart, de bloedvaten en de ademhalingsspieren en sowieso voor lichaam en geest valt in de categorie matig intensief.

Hart sneller kloppen

Hoewel matig intensief voor iedereen weer enigszins anders kan zijn moet het hart in elk geval zodanig aan het werk worden gezet dat er flink adem gehaald moet worden en het hart sneller gaat kloppen. Als voorbeeld zal dit bij iemand die regelmatig fietst sneller het geval zijn dan bij iemand die minder vaak fietst. Maar iemand die voorheen niet gewend was om veel te bewegen moet dit rustig opbouwen. Daarna kan de inspanning geleidelijk worden uitgebreid. Als de activiteit spierpijn oplevert is dat geen probleem.

Kies plezierige activiteiten

Bewegen is niet voor iedereen een leuke bezigheid. Kies daarom die activiteit of activiteiten waar plezier aan wordt beleefd of die in elk geval niet met tegenzin worden gedaan. Soms gaat iemand liever alleen op stap maar de meesten zullen het op prijs stellen om in gezelschap te zijn. Samen sporten kan motiveren en levert ook sociale contacten op. Maar bewegen hoeft niet perse met een zogenaamde sportactiviteit het kan ook met een activiteit die niet direct als sport wordt gezien maar wel veel beweging inhoudt. Denk hierbij aan dansen waar diverse vormen van bestaan zoals stijldans, hiphop, streetdance, zumba enz.

Andere voordelen van bewegen

Door bewegen worden stresshormonen op een natuurlijke wijze afgebouwd. Actieve mensen zitten daarom vaak beter in hun vel. Door prettig bewegen verdwijnen zorgen en spanningen. Gevolg is een goede nachtrust en ’s morgens weer fit opstaan om de komende dag energiek en gezond door te brengen. Door een leven lang te bewegen hebben ouderdomsziekten minder kans het latere leven te veronaangenamen door artritis, hoge bloeddruk en osteoporose. Bewegen is ook goed voor de spijsvertering en de stoelgang.

Tips voor meer dagelijkse beweging

Voor wie meer bewegen moeilijk in te passen is in het weekprogramma is ook best meer dagelijkse beweging mogelijk en kunnen, met enige fantasie, goede bewegingsactiviteiten worden gevonden zoals bijvoorbeeld:
  • Met de fiets naar het werk gaan. Is de afstand daar eigenlijk te ver voor? Wellicht ligt de aanschaf van een elektrische fiets binnen het budget. Schaf goede regenkleding aan dan is de verleiding niet zo groot om bij slecht weer toch de auto te pakken.
  • Stap één of meer haltes te vroeg uit de bus of tram of loop van het station naar het werk.
  • Ga tussen de middag een eind wandelen in plaats van de tijd zittend in de kantine door te brengen. Ga samen met collega’s zodat de een de ander inspireert.
  • Neem de trap in plaats van de lift.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bewegen en gezondheidBewegen en gezondheidBewegen is gezond! Deze zin, of eigenlijk meer slogan tegenwoordig, vliegt je van alle kanten om de oren. Diëtisten, art…
Senioren: hoeveel beweging nodig?Het is algemeen bekend dat voldoende beweging gezond is voor lichaam en geest. Ook voor senioren en ouderen geldt dat vo…
De functie van het hartDe functie van het hartHet hart van een volwassen persoon slaat circa tachtig keer per minuut. Het hart van een kind klopt circa honderd keer p…
Gevolgen van rokenGevolgen van rokenEr zijn ontzettend veel mensen die roken. Er zijn echter maar weinig mensen welke weten wat de gevolgen van roken zijn,…
Een gezonde geest in een gezond lichaamEen gezonde geest in een gezond lichaamWe hebben er allemaal de mond van vol, maar als het er op aan komt vindt menigeen het toch erg moeilijk om de geest en h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • 30minutenbewegen.nl
  • Hartstichting.nl
  • Thuisarts.nl

Reageer op het artikel "Bewegen goed voor lichaam en geest"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 08-04-2016
Subrubriek: Leven
Special: Bewegen
Medische informatie…
Schrijf mee!