InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Een oefening in waarnemen

Een oefening in waarnemen

Een oefening in waarnemen Je ogen zien meer dan je denkt. Het is zoveel informatie, dat je die niet bewust kunt verwerken. Gelukkig wordt een groot deel van die informatie onbewust door je hersenen verwerkt. Aan de andere kant sla je door de werking van je onderbewuste ook veel informatie over. Dat zorgt er voor dat je vaak keuzes maakt die onbewust beïnvloed worden. Door jezelf te trainen in het kijken, vergroot je je eigen invloed op je onbewuste.

Veel informatie

Elk moment dat je de wereld inkijkt, komen er enorm veel beelden via je ogen naar binnen. Maar omdat het zoveel beelden zijn, kun je ze niet allemaal bewust waarnemen. Immers, terwijl je dit leest zie je ook de woorden die je hiervoor gelezen hebt en die hieronder getypt staan. En de kleuren van de website en de structuur ervan. En de advertenties. Maar je hebt je bewuste aandacht bij deze woorden. Op het moment dat je naar de advertentie kijkt, kun je niet meer lezen. Gelukkig werkt het zo, want anders zou er waarschijnlijk kortsluiting ontstaan in je hersenen.

Je onbewuste leid je om de tuin

Een deel van wat je ziet is dus bewust, en een deel onbewust. Wat je ziet, verwerk je, ook datgene waar je niet bewust je aandacht op richt. Je kunt een goed gevoel krijgen van deze tekst omdat je de woorden snapt. Maar de opmaak van de website en de kleur ervan kunnen er onbewust aan bijdragen welke waarde je aan de woorden hecht. De vrij strakke en eenvoudige opmaak van de website draagt misschien bij jouw vertrouwen dat dit geloofwaardig is. Als de website allemaal regenboogkleuren had, en de tekst in Comic Sans geschreven stond, zou je je er misschien eerder aan twijfelen, terwijl de woorden toch hetzelfde zijn. Hetgeen je onbewust waarneemt, beïnvloedt dus vaak je gedrag, zonder dat je het in de gaten hebt. Om bij het voorbeeld van de tekst te blijven: je begint te lezen maar ondertussen neem je onbewust waar dat de tekst weinig plaatjes bevat en dat de tekst vrij lang is. Je klikt door naar een andere pagina omdat onbewust is geregistreerd: saai, duurt lang! Daardoor mis je de tips onderaan de pagina die je eigenlijk zocht.

Oefening in beter kijken

Nu wil je niet alle informatie die op je afkomt via je ogen (laat staan die van je andere 4 zintuigen) bewust verwerken. Maar beter kijken, dat wil zeggen: beter gaan zien welke informatie er invloed heeft op jouw gedrag, kan je helpen om betere en bewustere keuzes te maken. Daarvoor is het allereerst belangrijk om bewuster te gaan kijken. Daarvoor kun je de volgende oefening doen. Je kunt hem 3 minuten doen en later 5 of 10 minuten als je eraan gewend raakt.

  1. Ga rustig zitten op een plek waar je door niemand wordt afgeleid.
  2. Doe je ogen eerst even dicht.
  3. Concentreer je even op je ademhaling: haal een paar keer diep adem. Adem in door je neus en uit door je mond. Adem in je buik. Adem iets langer uit dan in, zodat bij je uitademing je navel richting je onderrug beweegt.
  4. Doe dan je ogen open en richt je blik op iets in de ruimte waar je bent. Het maakt niet uit wat het is: het plafond, de muur, een plant, een pen, een beeldje.
  5. Neem de tijd om het voorwerp in zijn geheel in je op te nemen.
  6. Als je een tijdje naar het voorwerp als geheel hebt gekeken, laat je je aandacht gaan naar een onderdeel van het voorwerp. ook hier kijk je weer een tijdje naar en kijkt wat er daaraan zoal te zien is.
  7. Dan zoom je als het ware binnen dit onderdeel weer in op een detail. ook hier kijk je weer een tijdje naar en kijkt wat er daaraan zoal te zien is.
  8. En zo ga je door tot de tijd om is. Als je niet verder kunt inzoomen, richt je je aandacht op een ander onderdeel en herhaal je de stappen 6 en 7.
© 2014 - 2019 Imkevos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is het verschil tussen waarnemen en observeren?Waarnemen en observeren zijn twee begrippen die vaak met elkaar worden verward. Men denkt dan dat het voldoende is om 'g…
Observeren, je doelgroep kennenObserveren, je doelgroep kennenObserveren is een belangrijke tool in het pedagogisch werk. Als spw'er signaleer je, observeer je en begeleid je. Je doe…
Gestaltpsychologie (waarnemen)Gestaltpsychologie (waarnemen)Mensen registreren niet, maar construeren een werkelijkheid. Waarnemen is een actief proces. Soms treden er waarnemingsf…
Kan je helderziendheid aanleren?Er is steeds meer interesse voor het paranormale en er zijn steeds meer opleidingen en workshops rond allerlei paranorma…
Waarnemen: beïnvloedende omstandighedenWaarnemen: beïnvloedende omstandighedenWanneer we onze omgeving gaan waarnemen zal dit beïnvloed worden door verschillende factoren. Welke zijn deze en waarom…

Reageer op het artikel "Een oefening in waarnemen"

Infoteur: Imkevos
Gepubliceerd: 11-07-2014
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!