InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Linkshandigen hebben het niet gemakkelijk

Linkshandigen hebben het niet gemakkelijk

Linkshandigen hebben het niet gemakkelijk Horloges, fotocamera's, computermuizen: in het dagelijks leven hebben rechtshandigen het een stuk gemakkelijker. Linkshandigen beklagen zich vaak over de "rechtse" wereld.

Tal van nadelen voor linkshandigen in het dagelijks leven

Het leven als linkshandige is vaak niet eenvoudig:
  • ze tasten vaak in het luchtledige bij het zoeken naar de computermuis;
  • hun handen zitten onder de inkt als ze leren schrijven;
  • of ze ergeren zich over de kurkentrekker die maar niet in de wijnfles wil.

Om op de nadelen voor linkshandigen in het dagelijks leven te wijzen, werd in 1975 zelfs een internationale dag voor linkshandigen in het leven geroepen. En om alle bijgeloof over linkshandigheid de kop in te drukken, is die dag speciaal op een vrijdag de 13e gepland!

Linkshandigen moeten erg flexibel zijn

Ongeveer tien tot vijftien procent van de mensen is linkshandig. Ook al zijn er steeds meer speciaal voor hen vervaardigde maatwerkproducten, in het dagelijks leven moeten deze personen toch nog altijd veel flexibiliteit aan de dag leggen. Hoe zouden wij als rechtshandigen het bijvoorbeeld vinden om de versnellingspook in de auto met de linkerhand te bedienen? Nou dan!

Hoe gaan linkshandigen met hun probleem om?

Maatschappij-onderzoekers willen van linkshandigen graag weten hoe ze met hun linkshandigheid omgaan:
  • ergeren ze zich vaak over speciaal voor rechtshandigen gemaakte artikelen?
  • welke creatieve oplossingen hebben ze bedacht voor het dagelijkse leven?
  • en hoe was het voor hen als linkshandige op school?

Allemaal een kwestie van oefening

Op Facebook zegt een linkshandige er het volgende van: “Het is allemaal een kwestie van oefening. Ik gebruik voor complexe dingen meestal mijn linkerhand, maar kan ook iets met rechts doen. Ik heb me bijvoorbeeld in de loop der jaren zelf geleerd om met de rechterhand een hamer te gebruiken. In het begin is dat weliswaar vreemd, maar de mens is een gewoontedier.“

Zijn linkshandige mensen slimmer?

Ook al wordt dat wel eens beweerd, bewezen is het nooit. Het intelligentie-quotiënt van links- en rechtshandigen is gemiddeld gelijk. Maar onder hoogbegaafden zijn er meer linkshandigen dan gemiddeld. Anderzijds hebben ook veel linkshandigen leerproblemen. Een mogelijke verklaring: ze moeten bijzonder veel hindernissen in de rechtshandige wereld overwinnen.

Wat heeft links en rechts te maken met mannelijk of vrouwelijk?

Eigenlijk niets. Er is namelijk nogal wat bijgeloof over linkshandigheid, voor een deel met bijbelse oorsprong. Zo wordt de rechterzijde mannelijke kenmerken toegedicht, links wordt beschouwd als vrouwelijk. Dat bijgeloof bleek enige tijd geleden nog in de plaatsverdeling binnen sommige dorpskerken: rechts zaten de mannen, de vrouwen links. Ook bij het huwelijk hebben de seksen meestal een vaste plek: de bruidegom rechts van het altaar, de bruid links.

Zijn linkshandige mensen de betere sporters?

Onder topsporters kom je opvallend veel linkshandigen tegen, bij individuele sporten zoals tennis, boksen en judo zelfs tot 55 procent. Hierbij kan behalve de wens om tweehandig (of tweebenig) te zijn, het verrassingselement van voordeel zijn: als bijvoorbeeld een bal onverwacht van links in plaats van van rechts komt.

Andere sterke punten van linkshandigen vergeleken met rechtshandigen?

Linkshandigen worden beschouwd als gezelschapsmensen en zijn fantasierijk. De hersenen zijn verdeeld in een rechter en een linker helft. Bij linkshandigen zijn delen van de rechter hersenhelft meer ontwikkeld, bij rechtshandigen is dat omgekeerd. Muzikale of artistieke talenten worden meer gedomineerd door de rechterhelft, maar logisch en wiskundig denken vindt daarentegen meer links plaats.
Gerelateerde artikelen
Linksogig en rechtsogigLinksogig en rechtsogigWe kennen natuurlijk allemaal het fenomeen rechtshandig en linkshandig. En sommige onder ons merken ook wel dat je links…
Informatie over linkshandigheidInformatie over linkshandigheidVoor mensen die linkshandig zijn is het soms wat lastiger te werken in de voornamelijk rechtshandige wereld. Zo is het k…
Linkshandig – een handicap of uniek?Het zal een rechtshandige niet snel opvallen, maar linkshandige mensen lopen nog al eens tegen wat problemen aan. De wer…
Linkshandig zijn: wat kom je tegen als je linkshandig bent?Op 13 augustus is het internationale linkshandigendag. De linkshandigendag werd in 1976 bedacht om de 10 tot 15 procent…
Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?Is mijn kind linkshandig of rechtshandig?De eerste levensjaren ontwikkelen kinderen hun beide handen alhoewel veel kinderen wel een handvoorkeur hebben. Rond een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Exis, Pixabay

Reageer op het artikel "Linkshandigen hebben het niet gemakkelijk"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 19-08-2014
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!