Zelfmoord groot probleem; oorzaken en signalen van suïcide

Zelfmoord groot probleem; oorzaken en signalen van suïcide Zelfmoord is een groot probleem in onze maatschappij. Suïcide is zelfs de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge personen tot 45 jaar. Het leed van zelfdoding treft niet alleen de overleden slachtoffers, of zij die in het ziekenhuis belanden vanwege een mislukte zelfmoordpoging. Ook de naaste omgeving van de slachtoffers gaat er uiteraard onder gebukt. Er zijn diverse oorzaken, signalen en gelukkig ook hulpinstanties, zoals de hulplijn 0900 0113.

Suïcide, zelfdoding, zelfmoord

Drie verschillende woorden voor hetzelfde wereldwijde taboe. Kranten en andere media maken zelden melding van individuele zelfmoordgevallen, met als reden dat publicatie het laatste zetje zou kunnen geven aan wanhopige mensen die reeds zelfmoordgedachten hebben. Zo min mogelijk over individuele zelfmoord(pogingen) reppen in de krant, radio en TV is eigenlijk een soort ongeschreven wet in de journalistiek.

Vanwege die bewuste zelfcensuur door de media, is het des te schokkender om te beseffen dat jaarlijks maar liefst zo’n 400.000 Nederlanders aan zelfdoding denken, waarvan ongeveer 100.000 volwassenen daadwerkelijk een poging doen. Bijna 2000 personen overlijden uiteindelijk door suïcide, waarvan 2/3 deel man is. Ongeveer 9000 personen belanden vanwege een mislukte poging in het ziekenhuis. En dan hebben we het alleen over de gevallen waarvan het duidelijk is dat de oorzaak met zelfmoord te maken heeft, want i.p.v. voor een trein te springen kun je natuurlijk ook tegen een boom rijden, of een ander verkeersongeval creëren. Of een (drugs)overdosis nemen.

Een andere categorie zelfdodingen die niet in de statistieken terechtkomt, betreft ouderen of lijders aan ernstige chronische aandoeningen die onder de noemer versterven of euthanasie zichzelf doden door het weigeren van eten en drinken. Of degenen die zich het leven benemen via middelen die via arts of andere weg zijn verkregen. Volgens René Diekstra in het NH-Dagblad van 15-12-2014 vinden er jaarlijks zo'n 3000 tot 5000 zelfdodingen plaats die niet als zodanig zijn geregistreerd. Een aantal dat, als gevolg van de hogere levensverwachtingen in combinatie met de wens tot zelfbeschikking, zal toenemen de komende jaren. Daarbij gaat het niet uitsluitend om uitzichtloos lichamelijk lijden, maar ook om psychisch lijden.

Voorkomen

Veel mensen die aan zelfmoord denken, willen eigenlijk liever niet uit het leven stappen maar zien geen andere oplossing voor hun lichamelijke en/of psychische problemen die ondragelijk lijden veroorzaken. Een zelfmoordgedachte, poging of daadwerkelijke voltrekking is in feite dus vaak een pure wanhoopsdaad vanwege een onderliggend probleem, waarvoor men kennelijk geen uitweg meer ziet.

Waarom zien mensen suïcide als enige uitweg

  • Persoonlijkheidsstructuur is kwetsbaar, negatief zelfbeeld, impulsief, perfectionistisch, angstig, somber, gebrekkige gevoelsregulatie, zwart-wit denken en piekeren.
  • Hun toekomst is zwart, op alle fronten.
  • Belangrijkste bestaansredenen bedreigd.
  • Idealen onbereikbaar geworden.
  • Niet meer te herstellen hopeloosheid.
  • Doorleven is erger dan sterven, verslagen door het leven.
  • Ondraaglijke emoties.
  • Suïcide is een vorm van zelfbescherming tegen verder onheil en aftakeling.

Het suïcidaal proces

  • De belangrijkste doelen zijn bedreigd.
  • Incompetentie om toekomstige problemen aan te pakken.
  • Alles overheersende hopeloosheid.
  • Ondraaglijke emoties.
  • Bescherming tegen verdere onttakeling.

Zelfmoordsignalen en hulp op afstand

Mensen die zichzelf van het leven willen beroven geven soms blijk van ernstige angstverschijnselen, en er kan sprake zijn van toenemend gepieker bij reeds depressieve personen. Maar ook verborgen boodschappen zoals: “het gaat niet meer”, ”ik wil dit niet meer”, geven aan dat er wellicht van zelfmoordgedachten sprake is. Belangrijk is uiteraard dergelijke signalen serieus te nemen. Dergelijke personen maar ook hun omgeving kunnen o.a. met onderstaande instanties contact opnemen.

Er zijn meerdere instanties die je kunt bellen bij zelfmoordgedachten, zoals bijvoorbeeld:
  • Stichting De Einder, die op humanistische grondslag steun geeft bij een zelf te kiezen levenseinde.
  • Als je doel echter is om juist niet te bezwijken aan de doodswens maar hulp en begrip wil ter voorkoming, is de113-zelfmoordpreventielijn, of 113online.nl de aangewezen instantie.
  • Als je in eerste instantie alleen een begripvol luisterend oor wil, zonder belerend oordeel, is hulpdienst De Luisterlijn het aangewezen kanaal omdat je daar volledig anoniem je verhaal kwijt kunt en een serieus klankbord kunt vinden. Luisterlijn Bel 0900 0767 p/min 5 ct.
Gerelateerde artikelen
Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding is nog altijd een taboe. En met name zelfdoding onder jongeren wordt door velen nog altijd in de doofpot gest…
Zelfmoord: de oorzaken en signalenZelfmoord: de oorzaken en signalenJaarlijks plegen er ongeveer 1600 mensen in Nederland zelfmoord en doen 94000 mensen een poging waarvan 9200 personen in…
Depressie: Zelfdoding - Stichting 113 ZelfmoordpreventieDepressie: Zelfdoding - Stichting 113 ZelfmoordpreventieVeel mensen die lijden aan een depressie denken aan zelfmoord. Met zelfdoding zijn ze immers van de depressie af. Maar e…
Zelfmoord, zelfdoding of suïcide: hulp en preventieIn Nederland denken jaarlijks 410.000 mensen aan zelfmoord. 94.000 van hen doen ook daadwerkelijk een poging om zichzelf…

Bedlegerig? Blijven bewegen maakt gezonderBedlegerig? Blijven bewegen maakt gezonder"Stilzitten is het nieuwe roken." Dat is het stevige motto rondom de poging van ziekenhuizen om patiënten aan het bewege…
Zelfmedelijden is een vorm van angstZelfmedelijden is een vorm van angstEen slechte jeugd, een handicap en akelige ervaringen worden vaak gebruikt als excuses voor iemands gedrag. Natuurlijk i…
Bronnen en referenties
  • Sensoor.nl
  • 113online.nl
  • Deeinder.nl/
  • NH-dagblad dd. 25-4-2015

Reageer op het artikel "Zelfmoord groot probleem; oorzaken en signalen van suïcide"

Infoteur: Robbie
Laatste update: September 2019
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!