InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Tips om stress beter te beheersen

Tips om stress beter te beheersen

Ieder mens kent stress, een gezonde dosis stress is ook goed, het houd een mens alert. Het wordt een probleem als de stress-situaties heftiger worden en deze de normale gang van zaken overnemen, dan is het goed om bij enkele zaken stil te staan en te overdenken wat er aan gedaan kan worden. Enkele overdenkingspunten worden hieronder kort beschreven. Stress is niet onlosmakelijk verbonden met een situatie, het schuilt in hoe wij zo`n situatie ervaren. Vaak kan stress verminderd worden door enkele simpele stappen te ondernemen, hieronder wordt aangegeven hoe.

Symptomen van stress

  • Gespannen spieren van de nek, schouders, verkrampte bovenkant rug.
  • Verhoogde bloeddruk, maagpijn, hoofdpijn.
  • Moeilijk in slaap kunnen komen of meerdere malen per nacht wakker worden.
  • Lusteloosheid, geen rust meer kunnen vinden, constant zorgen maken over iets.

Het verminderen van stress

  • Geef niet toe aan `oplossingen` die slecht voor de gezondheid zijn, zoals: medicijnen om rustig te worden, slaappillen, alcohol, sigaretten.

  • Plaats de taken die gedaan moet worden in 3 categorieen, essentieel, belangrijk en minimaal, gebruik deze volgorde om de taken af te krijgen en kijk of de taken die in de minimaal categorie zijn geplaatst er echt wel toe doen, als U ze echt niet weg kunt schrappen, probeer ze dan op een later tijdstip te volbrengen.

  • Probeer te aanvaarden dat U niet altijd de `perfecte`pasklare oplossing kan hebben voor ieder probleem, de perfecte oplossing bestaat niet, de uitkomst is zoals een mens ermee omgaat.

  • Verander Uw innerlijke dialoog, in plaats van te zeggen `ik moet dat....omdat`, kunt U ook zeggen,`ik kies voor...omdat`, dit veranderd uw kijk op de wereld, in plaats van een dwingend gevoel te hebben bij iedere taak die u moet volbrengen koppelt u er nu een keuzegedachte aan vast.

  • Probeer niet altijd in conflict met uzelf te zijn, maar ondersteun uzelf zoals u een vriend/vriendin zou ondersteunen als deze met problemen bij u zou komen.

  • Leer dat wat U niet kunt veranderen te accepteren, als het probleem op dit moment buiten uw controle ligt, laat het dan los en geef het tijd, na verloop van tijd zal er altijd weer een oplossing voor het probleem volgen.

  • Als u stress voelt opkomen, observeer dan uw lichaam, waar zit het?, wat gebeurde er daarvoor?, hoe meer U de signalen van stress leert herkennen, des te makkelijker wordt het om uw gedrag aan te passen zodat stress minder kans maakt zich vast te nestelen in U.

  • Wees assertiever, dingen opkroppen brengt meer stress met zich mee dan dat u het meteen uit, negatieve gedachtes die U met uzelf meedraagt nemen veel energie, als U opkomt voor uw rechten en duidelijk maakt hoe u over iets denkt, bent u eerlijker en duidelijker naar een ander.

  • Een fysieke activiteit ondernemen zoals bijvoorbeeld: wandelen, fitness, hardlopen is de perfecte uitlaatklep om stress af te laten vloeien, zo is het ook met activiteiten die u kunt doen om te ontspannen, meditatie, luisteren naar muziek, of een goed boek lezen.

  • Maak een dagboek en beschrijf daarin de momenten dat u stress ervaart, wat was de oorzaak ervan?, wat was uw reactie daarop en wat was de uitkomst, observeer het lichaam goed en uw gedrag,probeer te observeren of u enkele technieken toepaste en de uitwerking daarvan op uw gestel, als U deze dingen opschrijft en het later herleest, is het makkelijker om de juiste technieken weer toe te passen zodat ze een gewoonte worden.
© 2008 - 2019 Everest, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Burnout behandelen: behandeling tegen burnoutBurnout behandelen: behandeling tegen burnoutOnderzoek naar de behandeling tegen burnout wordt (nog steeds) gedomineerd door preventieve hulpprogramma´s tegen burnou…
Voordelen stressmanagement op het werkVoordelen stressmanagement op het werkStressfactoren zijn overal aanwezig op het werk. Iedereen op de werkvloer, de manager, de leidinggevende, de baas, maar…
Omgaan met burnoutOmgaan met burnoutU hebt een burnout. U voelt een verlammend gevoel van machteloosheid en onzekerheid. U bent plotseling ingestort of hele…
StressmanagementStressmanagementWat is stressmanagement? Wat is stress? Hoe herken je stress? Welke lichamelijke klachten kunnen een aanwijzing zijn dat…
Stress door het werk, herken de tekenen en signalenStress door het werk, herken de tekenen en signalenStress veroorzaakt door het werk, hoe herkennen we de tekenen en signalen van stress veroorzaakt door het werk? Welke sy…

Reageer op het artikel "Tips om stress beter te beheersen"

Infoteur: Everest
Gepubliceerd: 16-11-2008
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!