InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Xenotransplantatie, een kwestie op leven en dood?

Xenotransplantatie, een kwestie op leven en dood?

Robert, een nu 26 jarige man, werd op zijn 17de met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Zijn lever bleek in hoog tempo af te sterven. Robert kwam gelijk op de donorlijst te staan, maar er bleek geen donor meer voor hem te zijn. Zijn artsen boden hem een alternatieve aan, Robert kreeg een xenotransplantatie.In dit artikel wordt xenotransplantatie van verschillende invalshoeken belicht, want hoe kijkt men in de tweede kamer naar Xenotransplantatie? en wat vinden de artsen en patiënten ervan? Voor veel mensen een raar idee, xenotransplantatie. Een orgaan van een dier, vaak een varken, die als donor gebruikt wordt wanneer er tekort is aan menselijke donororganen. Maar is de wetenschap al klaar voor deze techniek en is dit wel etnisch verantwoord?

Politiek

In de tweede kamer en in de regering zijn de standpunten verdeeld. PvdA, VVD en D66 zijn voor, het CDA en de Christen Unie zijn gedeeltelijk voor, maar Groenlinks, de SP en de SGP zijn fel tegen. Zo wil Groenlinks dat er eerst beter naar andere alternatieven worde gekeken, zo willen zij er voor zorgen dat er minder mensen een donor nodig hebben.
De meningen zijn vooral verdeeld over de vraag of het wel eerlijk is voor de dieren en of er wel geïnvesteerde in moet worden.

Artsen en Onderzoekers

Artsen en onderzoekers geven meer voorkeur aan xenotransplantatie. Zij vinden dat het een nieuwe manier is om mensen te kunnen reden wanneer zij een donor nodig hebben. Maar toch vinden ook de artsen dat er eerst meer onderzoek naar gedaan moet worden voordat men deze manier bij patiënten toepassen. Wanneer xenotransplantatie een nieuwe techniek wordt moeten de chirurgen zich op hun beurt ook aanpassen aan deze techniek, wat ook enige tijd zal duren.

Patiënten

Toch zijn de meeste patiënten en patiëntenorganisaties het met elkaar eens. Voor sommige patiënten is het de enige kans om te overleven. Maar ook zij vinden dat er eerst meer onderzoek verricht moet worden, voordat xenotransplantatie in werkelijkheid gebruikt kan worden om levens te reden. Er wordt nu ook al uit gekeken naar xenotransplantaties, maar volgens organisaties “moeten we het nu nog even met onze eigen ras doen.”

Dierenbescherming

De dierenbescherming is vel tegen. De grootste reden hiervoor is omdat er enorme aantallen proefdieren die word gebruikt bij onderzoek naar xenotransplantatie. Ook is de dierenbescherming vel tegen omdat het dier genetisch aangepast moet worden voor ons. Door deze aanpassingen word de kans kleiner dat het dierlijke orgaan zich snel afstoot. Ook is er een tekort aan zekerheid van de veiligheid van deze nieuwe techniek.

Toekomst

Er wordt dus door veel verschillende mensen anders op xenotransplantatie gekeken. Het zal dus nog wel een tijdje duren voordat xenotransplantatie wordt toegepast in Nederland. Er zijn nog veel onzekerheden over de veiligheid en er zal nog zullen nog veel onderzoeken naar gedaan moeten worden voordat men het veelvuldig zal toepassen. Het zou stom zijn om nu te stoppen met het onderzoek naar xenotransplantatie, omdat er al miljoenen euro’s in geïnvesteerd zijn.

Eigen Mening

Ik vind zelf dat xenotransplantatie een nieuwe en goede techniek is waardoor de mens kan overleven. Maar men zal eerst goed onderzoek moeten verrichten naar xenotransplantatie voordat het toegepast mag worden.

Robert heeft geluk gehad dat hij zijn xenotransplantatie heeft overleefd. Later is de lever van zijn varken, sweetie pie, weer vervangen door een menselijk orgaan die 4 jaar later op de donor lijst vrijkwam.
© 2009 - 2019 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Xenotransplantatie: een alternatief voor donororganenXenotransplantatie: een alternatief voor donororganenAls iemand een donororgaan nodig heeft, dan is dat omdat het orgaan van deze persoon niet meer goed kan functioneren. Er…
Afstoting van organen bij transplantatieHet risico bij een transplantatie is de mogelijke afstoting van het orgaan van de donor door cellen van het afweersystee…
Donor Donorregistratie & DonorcodicilDonor Donorregistratie & DonorcodicilDonor worden en Donorregistratie. Wel van plan om donor te worden, maar kom je er niet toe om tot donorregistratie over…
Gezichtstransplantatie en gevolgen voor de patiëntGezichtstransplantatie en gevolgen voor de patiëntIndien er een ernstig letsel is ontstaan bij een persoon aan het gezicht, kan het voorkomen dat er een gezichtstransplan…
Soorten orgaan- en weefseldonatieSoorten orgaan- en weefseldonatieOrgaan transplantatie is vaak de laatste kans om orgaanfalen nog te behandelen. De mensen die een orgaan nodig hebben zi…
Bronnen en referenties
  • http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/02/05/Vp/z.html http://www.vwo-campus.net/dossier/78 http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/mohamed/xenotransplantatie.html http://www.bio-ned.nl/Xeno_Zodiak1.htm De Volkskrant: Henk van Renssen, Dieren temmen voor nieuwe techniek, 2002

Reageer op het artikel "Xenotransplantatie, een kwestie op leven en dood?"

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 10-06-2009
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!