InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Pancreas: functie en regulatie

Pancreas: functie en regulatie

De pancreas is een belangrijk voor de vertering van voedsel, omdat het een aantal enzymen produceert die alle soorten voedsel afbreken. Dit wordt dan door de pancreas afgevoerd naar het duodenum. Dit is een exocriene product en wordt pancreas sap genoemd. In de pancreas is ook de acini, dit zijn clusters van secretie cellen rondom de ducts. Deze cellen bevatten zymogeen granules. Er is ook een endocriene klier van de pancreas, en deze laat zowel insuline als glucagon vrij.

Pancreas sap

Het bestaat voornamelijk uit water en het bevat enzymen en elektrolyten (Bicarbonaat ionen). De acinar cellen produceren het enzymrijke componenten van het pancreas sap. De epitheelcellen die langs de kleinste pancreas ducts lopen, laten bicarbonaat ionen vrij die het pH hoog laten worden, een pH van ongeveer 8. Deze hoge pH maakt het mogelijk dat vloeistof van de pancreas het zure chyme (voedsel dat in de maag verteert is geworden en nu zuur is) neutraliseert dat in het duodenum binnenkomt, waardoor dit dan zorgt voor een optimale omgeving voor darm en de verteringsenzymen van de pancreas.

Enzymen

  • Pancreas proteases: enzymen die eiwitten verteren, worden geproduceerd en vrijgelaten in een inactieve vorm en worden daarna in het duodenum geactiveerd, waar ze hun werk kunnen doen. Hierdoor kan de pancreas niet zichzelf verteren.
  • Andere pancreas enzymen zijn amylase, lipases en nucleases. Zij worden in actieve vorm uitgescheiden en hebben galzouten of ionen nodig die in de dunne darm aanwezig moeten zijn voor een optimale werking.

Regulatie van de pancreas secretie

De secretie van pancreas sap wordt gereguleerd door lokale hormonen en door het parasympatische zenuwstelsel. Het meest belangrijkste hormoon mechanisme wordt gereguleerd door 2 darm hormonen: Secretine en Cholecystokinin (CCK)
Secretine komt vrij bij de aanwezigheid van HCl in de darm. Cholecystokinin komt vrij bij het binnenkomen van eiwitten en vetten. Beide hormonen werken op de pancreas, maar secretine heeft de duct cellen als target. En zorgt dan ervoor dat zij het water rijk bicarbonaat sap vrijlaten, terwijl CCK acini stimuleert om het enzym rijke pancreas sap vrij te laten. Parasympathische stimulatie zorgt voor het vrijkomen van het pancreassap tijdens de cephalic en gastric fases van gastric secretie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pancreas: functie en regulatie"

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 11-12-2008
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!