InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Een hernia, wat nu?

Een hernia, wat nu?

Steeds meer mensen kampen met een hernia. Jong of oud, groot of klein,... Na onderzoek bleek zelf dat 75% van de 30-40 jarigen te doen heeft met een hernia. Die is daarom niet altijd merkbaar op die leeftijd, maar wel gevaarlijk aanwezig! Toch hoeft een hernia niet altijd te leven te dwarsbomen, er zijn altijd oplossingen.

Wat? Een hernia?

Een hernia kunnen we simpel omschrijven als een inscheuring en uitstulping van de achterste beschermende ring rond onze wervelkolom. Door deze twee gegevendheden kan het zachte gedeelte die binnenin de discus zit gaan uitpuilen.

Mogelijke oorzaken

Hernia's komen vaak voor. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken. Hier krijgen we een opsomming van de meest voorkomende.
  • Een aangeboren zwakte van het discusweefsel. Hier kun je weinig aan doen. Wel kan sport helpen om je spierkorset te versterken zodat je discusweefsel toch wat wordt versterkt door de steun die de spieren errond zitten geven.
  • Een plotse draaibeweging van de romp. Soms gebeurt het dat men een bruuske beweging maakt, met het gevolg dat de wervels slecht op elkaar opgestemd worden. Ook dit kan resulteren in een hernia.
  • Het tillen of het verschuiven van zware voorwerpen kan leiden tot het ontstaan van een hernia. Mensen herkennen deze plotse pijn onmiddellijk, het is zoals men in de volksmond verwoordt 'iets in hun rug geschoten'.
  • Langdurig zitten of weinig beweging kan ook een aanleiding zijn tot deze aandoening. Daarom is het belangrijk veel van positie te veranderen om je rug in beweging te houden.
  • Als laatste haal ik aan dat een slechte spierconditie zorgt voor een verhoogd risico op rugproblemen, dus ook op het krijgen van een hernia. Dit komt doordat ons spierweefsel rondom ons ruggemerg gespannen zit en steun zou moeten geven aan onze wervelkolom. Is ons spierkorset niet sterk genoeg dan hebben we meer kans op het creëren van rugproblemen.

Pijn en minder gevoelig als gevolgen

Doordat deze uitpuiling ontstaat er vaak een belemmering voor de zenuw(en) die langs ons ruggemerg lopen. Dit kan leiden tot ernstige gevolgen. De bezenuwing die geklemd wordt kan er voor zorgen dat we in 1 of beide benen minder gevoel krijgen. Naast de deïnnervatie (minder goede bezenuwing) ervaren de hernia-patiënten meestal veel pijn. Deze pijn kan uitstralen naar het zitvlak, het been en de tenen.

De pijnplaats is afhankelijk van de plaats waar de uitstulping zich bevindt en in welke mate hij de zenuw knelt. Voor mensen met een hoge pijndrempel kan het gebeuren dat je dit niet onmiddellijk als pijn ervaart.

Oplossing mogelijk?

Natuurlijk! Bij sommige lichte gevallen kun twee weken rust (geen platte rust) al wonderen doen. Pijnstillers en ontstekingsremmers kunnen ook helpen. Bukken, schuiven en tillen moet vermeden worden. Als er na de eerste twee weken nog geen echte verbetering is, of wanneer je een 'doof' gevoel ondervindt aan de onderste ledematen of een spierzwakte, ga je best snel langs bij de specialist om scannen te laten nemen van je rug. Zo kan na gegaan worden hoe het gesteld is met je volledige ruggemerg en de ernst van je hernia.

Soms blijkt hierbij een endoscopische operatie te beste oplossing te zijn

Hierbij wordt het uitpuilende stukje verwijderd door middel van fijne instrumenten. Aangezien het een gesloten operatie is, is er weinig sprake van pijn, littekenvorming of complicaties. De restjes worden met een speciale laser verschrompeld.

Opereren is niet altijd de beste oplossing

Vaak krijgt geduld ook een mooie beloning. Het tijdelijk kalmer aandoen, stoppen met sporten die rugbelastend zijn zoals contactsporten, balsporten,... kan jouw probleem niet laten verdwijnen, maar wel deels oplossen. Na een periode van 'rust' kan je weer op en top er tegen aan gaan!

Probeer steeds een goede houding aan te nemen om je rug te sparen. Afwisseling is een gulden raad.
Veel beterschap!
© 2008 - 2019 Tactievelingske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Behandeling van herniaEen hernia is een uitstulping van een orgaan of een weefsel die zenuwen bekneld. Een hernia kan worden behandeld door ru…
Help, ik heb een hernia!Help, ik heb een hernia!Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Veel en zwaar tillen, een verkeer…
Rugklachten en zwangerschapOngeveer 50 % van de zwangere vrouwen hebben rugklachten. Vrouwen die meerdere baby's baarden hebben doorgaans ernstiger…
Hoe kan je rugklachten verlichtenHoe kan je rugklachten verlichtenWie veel aan zijn bureau zit, kent het probleem: de rug schreeuwt om verlichting. Maar welke sport kan rugpijn verlichte…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…

Reageer op het artikel "Een hernia, wat nu?"

Reacties

Saskia, 19-04-2013 16:02 #2
Ik heb al 2,5jaar een kleine hernia in één van mijn onderste rug wervels. Heb alles al geprobeerd en slik voortaan Zaldiar tegen de pijn, ze zeggen in het ziekenhuis dat ze niks kunnen doen want de hernia is klein genoeg om vanzelf weg te gaan. Ik loop er nu al 2,5 jaar mee en ben veel buikspieren gaan doen en zorgen dat die buik/rug spieren sterker werden want dat zou helpen, ik heb er nu inderdaad minder last van maar nog steeds wil ik niet zonder Zaldiar de deur uit, want als ik weer pijn krijg dan kan ik wel door de grond zoveel pijn doet het dan. Wat moet ik doen, kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Natascha, 26-04-2012 13:12 #1
Overal lees je dat een hernia vanzelf over kan gaan. Echter vind ik de begeleiding hierin wel slecht. Heb momenteel een hernia en heb twee weken plat aan de morfine gelegen. Mijn angst is groter geworden dat het opnieuw erin schiet. Maar je moet ook bewegen. Waar doe je goed aan? Wanneer mag je weer spiertraining doen? Oftewel wat mag wel wat mag niet.

ZOu het wel fijn vinden dat dit standaard toegepast wordt.

Infoteur: Tactievelingske
Gepubliceerd: 08-12-2008
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!