InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Blijf fit door beweging

Blijf fit door beweging

Blijf fit door beweging De meeste mensen zijn zich er van bewust dat regelmatige beweging een onderdeel vormt van een gezonde levensstijl. Maar dat maakt het er niet eenvoudiger op om de energie en de tijd te vinden om tijd vrij te maken voor oefeningen in het drukke leven van alle dag. Bedenk echter dat er genoeg mogelijkheden zijn naast het bezoeken van de sportschool. Simpel beslissen om meer te gaan lopen houdt je fit en heeft al een enorme invloed op de gezondheid. De hoeveelheid beweging welke mensen hebben gedurende hun leven is de afgelopen 50 jaar enorm afgenomen. Een toegenomen mechanisering, automatisering en computerisering heeft er voor gezorgd dat de afstand welke lopend wordt afgelegd alsmede zwaar werk een stuk minder is geworden. Daarom is het verstandig om nieuwe vormen van lichamelijke activiteiten te beoefenen. Het best kan hier zo jong mogelijk mee worden begonnen.

Bewegen en de voordelen voor de gezondheid

Het is nooit te laat om met lichamelijk activiteiten te beginnen. Er zijn een groot aantal voordelen voor de gezondheid.
  • Het hart- Oefeningen welke 3 tot 5 keer per week worden gedaan gedurende minimaal 30 minuten per dag zijn goed voor het hart. De hartspier wordt hierdoor ontwikkeld zodat het in staat is om efficienter het bloed in het lichaam rond te pompen. Een gevolg hiervan is dat de hartslag in frequentie afneemt, wat als teken kan worden opgevat dat je fitter wordt en dat de conditie toeneemt. Regelmatige oefeningen dragen er tevens toe bij dat de bloedcirculatie verbeterd, de bloeddruk afneemt en dat de hoeveelheid cholesterol vermindert.
  • Ademhaling- Mensen die last hebben van de longen zoals asthma patienten of mensen met chronische longziekten ervaren vaak dat als ze oefeningen doen welke hen lichtelijk buiten adem brengen, ze daarna een verbetering ervaren in het ademshaling patroon en in de longcapaciteit.
  • Spieren- Regelmatige oefeningen helpen de spieren soepel en sterk te houden en verminderen de kans op rugpijn speciaal op latere leeftijd. Het ontwikkelen van sterke spieren gebeurt door het tegen de weerstandsgrens van de spieren aan te werken, meestal gebeurt dit door middel van gewichten. Het ontwikkelen van de spieren zorgt er tevens voor dat de kans op het ontwikkelen van spierziekten en rheuma afneemt. Lopen, dansen of touwtjesspringen bevorderen de botten en vormen een uitstekend tegengewicht voor de natuurlijke tendens van de beenderen om op latere leeftijd dunner te worden, ook wel bekend als osteoporosis.
  • Psychologisch- Mensen die actief zijn of regelmatig bewegen voelen zich over het algemeen beter dan mensen die dat niet doen. Oefeningen dargen er tevens toe bij om stress tegen te gaan, kanaliseren eventuele agressie gaan depressies tegen en zorgen voor een betere nachtrust.
  • Sociaal- Veel mensen vinden het prettig om te sporten in een team of deel te nemen aan een competitie. Teamactiviteiten verbreden je vriendenkring en moedigen gevoelens van wederzijds respect aan daarnaast kan het prettig zijn om gezamenlijke verantwoordelijkheden te hebben terwijl je nieuwe ervaringen op doet.

Welke activiteiten te kiezen

Dit is natuurlijk een heel persoonlijke keuze. Het belangrijkste is dat je iets kiest wat je leuk vindt en waarin je plezier kunt beleven. Probeer tijd vrij te maken om regelmatig bezig te zijn (zo´n 3 tot 5 keer per week). Indien jezelf niet zo´n sportschool type bent, of joggen je niet bevalt, denk dan eens aan lange wandelingen, dansen of yoga. Zoals het met alle oefeningen of activiteiten is, is het belangrijk om de juiste materialen te hebbenen zorg te dragen voor een goede voorbereiding.

Opwarmen en afkoelen

Het is makkelijk om je te forceren of een spierblessure op te lopen als je met oefeningen begint, dus zorg er voor om voorafgaande aan het sporten of oefenen gedurende ongeveer 10 minuten langzaam de spieren op te warmen, met bijvoorbeeld wat rek en strek oefeningen. Lopen op de plaats of fietsoefeningen kunnen de hartslag langzaam opvoeren en de temperatuur van de spieren doen toenemen. Na afloop van de oefeningen is het verstandig om tevens wat afkoelings oefeningen in te bouwen. Stop nooit zo snel met oefeningen of sport dat het lichaam over gaat van extreme inspanning naar totale rust. Bouw de activiteiten rustig af met de spieren welke je hebt gebruikt. Dit komt zowel de flexibiliteit van de spieren alsook eventuele stijfheid de volgende dag ten goede.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel calorieën verbruik je met sporten of wandelen?Met bewegen vallen mensen af. Maar hoeveel val je af door welke beweging en hoeveel Kcal zij ndat? En hoeveel eet je er…
Voedsel, sporten en afvallenVoedsel, sporten en afvallenDe duidelijke samenhang tussen eten, sporten en op gewicht blijven. Door gezond eten en regelmatige beweging voel je je…
Bewegen en gezondheidBewegen en gezondheidBewegen is gezond! Deze zin, of eigenlijk meer slogan tegenwoordig, vliegt je van alle kanten om de oren. Diëtisten, art…
Effectief buikvet verminderenEffectief buikvet verminderenWil je minder zwembandjes, 'love handels' of hoe je het ook wilt noemen? Het overtollige vet rond je buik, dat wiebelt e…
Wandelen is gezond en bijna iedereen kan hetWandelen is gezond en bijna iedereen kan hetMensen met zwakke knieën, ernstig overgewicht en verschillende lichamelijke aandoeningen kunnen vaak niet intensief gaan…

Reageer op het artikel "Blijf fit door beweging"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 05-01-2010
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!