InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Eiwitten in het menselijk lichaam

Eiwitten in het menselijk lichaam

Er komen veel verschillende eiwitten voor in ons lichaam en hebben allemaal hun eigen functie. Deze eiwitten bestaan uit polymeren ketens van aminozuren. De meeste eiwitten worden gemaakt in de lever. Hieronder staan een aantal verschillende eiwitten beschreven.

Enzymen

Deze eiwitten zijn katalysatoren. Ze zorgen er voor dat een reactie versnelt, vertraagt, start of stopt. Ze katalyseren stofwisselingsprocessen. Dat houdt in: het opbouwen van moleculen vanuit kleinere moleculen en het afbreken van moleculen tot kleinere moleculen. Een enzym maakt een chemische reactie mogelijk of versnelt deze zonder daarbij zelf verbruikt te worden. Hieronder het proces van een enzym:

Enzym + Substraat ↔ Enzym-Substraat-Complex ↔ Enzym + Product

Antistoffen

Immunoglobulinen of antistoffen spelen een belangrijke rol binnen het immuunsysteem. Ze reageren op lichaamsvreemde stoffen zoals bacteriën, parasieten of virussen. Deze worden antigenen genoemd. De antistoffen binden zich aan een antigeen waardoor deze onschadelijk gemaakt kan worden. Deze eiwitten worden gemaakt door de plasmacel.

Transporteiwitten

Transporteiwitten zorgen voor het transport van diverse stoffen binnen het lichaam. Een voorbeeld hiervan is hemoglobine dat zuurstof transporteert.

Receptoren

Dit zijn eiwitten die zich in het celmembraan, cytoplasma of de celkern bevinden. Receptoren kunnen binden aan een specifiek molecuul. Wanneer dit gebeurt, kan een receptor een cellulair respons op gang brengen.

Structuureiwitten

Structuureiwitten zijn eiwitten die structuur en vorm geven aan de cel. Het celskelet bestaat uit structuureiwitten. Dit is nodig om de juiste structuur te behouden. Een voorbeeld van een structuureiwit is collageen.

Plasma-eiwitten

Deze eiwitten bevinden zich in het plasma. Ze zijn betrokken bij de colloïd osmotische waarde van het bloed. Een aantal plasma eiwitten spelen een belangrijke rol bij het transport van stoffen zoals vitaminen en hormonen. Ook zijn er een aantal plasma eiwitten belangrijk voor het stollingsproces.
© 2011 - 2019 Saskiac, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eiwitten in het menselijk lichaam"

Infoteur: Saskiac
Gepubliceerd: 09-11-2011
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!