InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > De winkel Abercrombie & Fitch

De winkel Abercrombie & Fitch

Abercrombie & Fitch (A&F) is een kledingmerk en heeft drie zustermerken; Abercrombie Kids, Hollister Co. en Gilly Hicks. Het bedrijf is opgericht in 1892 en verkoopt voornamelijk vrijetijdskleding voor jongeren tussen de 18 en 22 jaar oud.

Ontstaan

Abercrombie & Fitch is opgericht in 1892 in Ohio. De originele oprichters van de zaak waren David T. Abercrombie en Ezra H. Fitch. Hun bedoeling was sportkleding te verkopen voor de welgestelde mens. Eind jaren 60 kreeg het bedrijf het financieel echter zwaar te verduren. In 1988 werd het daarom overgekocht door The Limited, een bedrijf dat o.a. ook medeverantwoordelijk is voor het alom bekende Victoria’s Secret. The Limited zorgde ervoor dat Abercrombie het licht weer zag door er een bedrijf van luxe vrijetijdskleding van te maken. Vandaag de dag heeft A&F meer dan 300 winkels over de hele wereld.

Luxe vrijetijdskledij

Abercrombie & Fitch staat bekend voor zijn luxe vrijetijdskledij die wordt aangeprezen door modellen. Door het gebruik van prima materiaal en het beste leder en kasjmier kreeg A&F de kans om zich op high-end locaties te vestigen, dikwijls in de buurt van winkels a la Prada en Dior. De prijzen van Abercrombie kledij staan daarom ook bekend als de duurste onder de jongerenkledij. In Europa is A&F zelfs dubbel zo duur als in Amerika.

Hoofdkwartier

Het Amerikaanse hoofdkwartier van Abercrombie, ook wel The Home Office genoemd, ligt in Ohio in New Albany. Het Europese hoofdkwartier ligt in Milaan, Italië.

Het leidinggevend personeel is:

  • Mike Jeffries: Chairman and Chief Executive Officer.
  • Diane Chang: Executive Vice President of Sourcing.
  • Leslee K. Herro: Executive Vice President of Planning and Allocation.
  • Ronald A. Robins, Jr.: Senior Vice President, Secretary and General Counsel.
  • Jonathan Ramsden: Executive Vice President and Chief Financial Officer.
  • Amy Zehrer: Senior Vice President of Stores.

Uitvoerend personeel

Het personeel in de Abercrombie winkels bestaat uit modellen. Ze zijn verplicht Abercrombie & Fitch kledij te kopen en te dragen tijdens de werkuren om aan de juiste look te voldoen en het plaatje compleet te maken. Jongens die in bloot bovenlijf werken zouden ook een premie krijgen.

Vestigingen

Abercrombie heeft 278 winkels in Amerika en vier in Canada. In Europa zijn de winkels gevestigd in Londen, Dublin, Milaan, Kopenhagen, Parijs, Madrid, Brussel, Duitsland en Amsterdam. Ook in Azië zijn er drie winkels geopend.

Problemen

  • In 2002 verkocht Abercrombie strings voor kinderen. Op het ondergoed stonden uitspraken als ‘Eye Candy’ en ‘Wink Wink’ geprint. Na enorm veel protest van ouders heeft A&F deze ondergoedlijn uit de rekken verwijderd. Ook een shirt met het opschrift ‘L is for Loser’, met daarlangs afbeelding van een turner aan de ringen, werd uit de rekken gehaald na protest van sportverenigingen. Meerdere shirts werden later ook nog uit de rekken gehaald vanwege discriminerende of seksistische opdrukken. (‘I had a nightmare I was a brunette’, ‘Female streaking encouraged’, ‘Female students wanted for sexual research’….)
  • In 2004 werd Abercrombie & Fitch beschuldigd van discriminatie. Ze zouden enkel blanke vrouwen en mannen aannemen om in hun winkels te komen werken.
  • In 2005 werd het bedrijf opnieuw aangeklaagd vanwege discriminatie. Er werd 40 miljoen dollar geëist.
  • In 2009 won de Britse studente, Dean, een rechtszaak tegen A&F omdat ze enkel in het magazijn (buiten het zicht van klanten) mocht werken vanwege haar prothese. Ze werd namelijk geboren zonder linkerarm, en haar verschijning zou niet voldoen aan de normen van Abercrombie. Ze kreeg uiteindelijk 8000 pond voor gekwetste gevoelens, verlies van inkomsten en onrechtmatig ontslag.
  • Later dat jaar moest het bedrijf meer dan 115000 dollar boete betalen omdat een tienermeisje haar autistische zus niet mocht helpen in een pashokje. Abercrombie weigerde eerst te reageren op de klachten, maar liet later weten dat het meisje niet echt autistisch zou zijn.
  • A&F werd in 2009 ook aangeklaagd nadat een zestienjarig meisje gefilmd werd door een medewerker toen ze in de kleedkamer stond. De medewerker ontkende alles, tot de camera met de betreffende beelden enkele dagen later opdook.
  • In 2011 kwam er ook veel kritiek op de opening van de eerste Belgische Abercrombie winkel in Brussel. Het personeel moet namelijk voldoen aan strenge normen op vlak van uiterlijk, en moet jonger zijn dan 24 jaar. Het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding noemde de werkwijze van A&F discriminerend.
  • In 2013 kwam mede-eigenaar, Mike Jeffries, slecht voor de dag door te beweren dat enkel mooie en dunne vrouwen A&F kleding mogen dragen. Dat is volgens hem ook de reden waarom de dameskledij maar tot maat large gaat.
Gerelateerde artikelen
Abercrombie & FitchHoewel de kleding niet wordt verkocht in Nederland, zal je vast wel van het merk gehoord hebben: Abercrombie & Fitch. He…
Modebedrijf Abercrombie & FitchAbercrombie & Fitch is een beursgenoteerd Amerikaans modebedrijf. Ze verkopen vrijetijdskleding voor zowel mannen als vr…
Abercrombie & Fitch bestellen - wat je moet wetenAbercrombie & Fitch bestellen - wat je moet wetenJe bent niet altijd in Amerika, Londen of Kopenhagen en toch wil je graag de kleding kopen van Abercrombie & Fitch. Hoe…
mijn kijk opAbercrombie & Fitch - Een ControverseAbercrombie & Fitch is een hip, jong merk, dat zich richt op jonge en hippe mensen, goed uitziende mensen: de 'All Ameri…
Michael Sorrentino aka The SituationThe Situation, The Snitchuation,Sitch, Mikey en Mike zijn allemaal bijnamen van Michael Sorrentino. Sorrentino is de bef…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Abercrombie_%26_Fitch

Reageer op het artikel "De winkel Abercrombie & Fitch"

Infoteur: Sarahh
Laatste update: 17-04-2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!