Alcohol en energydrink, combinatie met risico's

Alcohol en energydrink, combinatie met risico's Energydrinks zijn een ware goudmijn voor de leveranciers ervan. Daarom kan marktleider Red Bull jaarlijks meer dan een half miljard euro aan sportsponsoring besteden, zoals voor het Formule 1 circus of de in 2012 door de media massaal onder de aandacht gebrachte parachutesprong vanuit de ruimte. Vooral gemengd met alcohol zijn deze cafeïnedrankjes een ware rage, maar ze zijn niet zonder risico.

Het cafeïnegehalte van energydrink

Afgezien van buitenproportionele sponsoractiviteiten, sportgerelateerde marketing maar ook vanwege de hoge prijs, zijn Red Bull en andere zogenaamde energydrinks eigenlijk nauwelijks de moeite waard om er veel woorden aan vuil te maken. Ze bevatten behalve cafeïne ook nog stoffen zoals het cafeïne bevattende Guarana, het aminozuur Taurine, suiker of alternatieve zoetstoffen.

Hoe marktleider Red Bull de voorschriften omzeilt

Het cafeïnegehalte van een blikje Red Bull van 250 ml komt ongeveer overeen met een kopje filterkoffie (80 mg). Daarmee voldoet de fabrikant aan de sinds 2012 in meerdere landen geldende regelgeving dat energydrink niet meer dan 32 mg cafeïne en 400 mg taurine per 100 ml mag bevatten.

Maar dergelijke voorschriften weet men ook op slimme wijze te omzeilen: zo bestempelt Red Bull haar "energyshot" met 80 mg cafeïne in 60 ml (wat per 100 ml toch nog gelijk staat aan 133 mg cafeïne) niet als een energydrink, maar volkomen legaal als voedingssupplement. Een dergelijke "shot" wordt in een keer weggeslikt. De verbale gelijkenis met een hoogprocentuele borrel, die ook in één slok wordt “weggewerkt”, kan geen toeval zijn.

Alcohol en energydrink

Gemixte drankjes van energydrink plus sterke drank met een hoog percentage alcohol, worden steeds populairder. Als kant-en-klare mix in schrille kleuren of als cocktail met fantasienamen zoals Powerretto. Maar dergelijke mengsels hebben één ding gemeen: omdat hun gehalte aan cafeïne het doorgaans vermoeiende effect van alcohol tegengaat, wordt de geconsumeerde alcoholhoeveelheid gemakkelijk onderschat en wordt er dus meer alcohol gedronken dan gebruikelijk is.

Cafeïne lijkt, in ieder geval bij matig alcoholgebruik, het verminderde reactievermogen enigszins te verbeteren. Dit is echter geen pluspunt want heel gemakkelijk ontstaat daardoor een misplaatst gevoel van veiligheid. De kans op verkeerde beslissingen, die toeneemt met het alcoholgehalte in het bloed, wordt namelijk door energydrinks niet verminderd.

Energydrink versterkt het gevoel van zelfoverschatting

Alcoholische cocktails die met energydrink gemixt zijn, kunnen zelfs risicobereidheid, zelfoverschatting en agressief gedrag versterken, een en ander met aanzienlijke risico’s op de openbare weg. Wie energy-alcohol-cocktails gedronken heeft, wil volgens een proef onder studenten, in weerwil van een aanzienlijke alcoholkegel, twee maal zo vaak zelf achter het stuur kruipen vergeleken met degenen die alcohol hebben gedronken zonder cafeïnemix.

Verhoogd risico op fatale bijwerkingen

Zelfs plotse sterfgevallen worden in verband gebracht met energydrink, een aantal daarvan gepaard gaand met ernstige hartritmestoornissen. Ook epileptische aanvallen en nierfalen komen voor. Een uitgesproken risico lopen mensen met hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk of mensen die bijzonder sterk reageren op cafeïne. Vooral fysieke belastingen zoals een hele nacht dansen op energydrink, kan een gevaarlijke combinatie blijken.

Het aantal van dergelijke verdachte overlijdens is weliswaar relatief gering maar aangenomen moet worden dat fatale bijwerkingen in samenhang met energydrinks, slechts in uitzonderlijke gevallen aan de autoriteiten worden meegedeeld.
Gerelateerde artikelen
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
Antibiotica en alcohol: risico’s en bijwerkingenAntibiotica en alcohol: risico’s en bijwerkingenHet is een veelgehoorde bewering dat je je moet onthouden van het drinken van alcohol tijdens een behandeling met antibi…
Te veel drank, wat doet dat met je lichaam?Te veel drank, wat doet dat met je lichaam?Wat gebeurd er met de hersenen en het lichaam bij overmatig alcoholgebruik? En wat is verantwoordelijk alcoholgebruik?
Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschapAlcohol voor, tijdens en na de zwangerschapEr zijn heel wat mensen in Nederland die graag een biertje of een glaasje wijn drinken. De één drinkt met mate, de ander…

Gezelligheid, wat is het nut ervan?Gezelligheid. Elk mens kent gezelligheid. Maar wat is het nu van gezelligheid? Waarom vinden we kaarsen bij een diner ge…
De winkel Abercrombie & FitchAbercrombie & Fitch (A&F) is een kledingmerk en heeft drie zustermerken; Abercrombie Kids, Hollister Co. en Gilly Hicks.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alcohol en energydrink, combinatie met risico's"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 29-05-2013
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!