InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Stimuleert cafeïne de vetverbranding?

Stimuleert cafeïne de vetverbranding?

Stimuleert cafeïne de vetverbranding? Cafeïne zit niet alleen in koffie maar ook in ongeveer 60 andere planten. Voor veel mensen op de wereld is cafeïne niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Het kopje koffie ´s morgens hoort er gewoon bij. Maar kan koffie nog meer dan alleen monter maken?

Effecten van cafeïne op het lichaam

Cafeïne behoort tot de natuurlijke stimulantia, maar het heeft nog diverse andere effecten op het lichaam. Een verhoogde vetverbranding behoort ook daartoe.

Wanneer de inname van cafeïne maar gering is, (bijvoorbeeld 1 tot 2 kopjes koffie per dag), dan heeft het vooral stimulerende effecten:
  • stimulering van het centrale zenuwstelsel;
  • vermindering van mentale vermoeidheid;
  • verbetering van het intellectuele denk- en opnamevermogen;
  • bevordering van de vetverbranding.

Nadelige bijwerkingen van caffeïne

Hogere doses caffeïne kunnen leiden tot de volgende reacties:

De energielevering tijdens het sporten

Koolhydraten zijn bij lichamelijke activiteit gedurende één uur de voornaamste brandstof van het lichaam. Ons lichaam zoekt zich de gemakkelijkste manier voor de energielevering, want vetverbranding duurt ongeveer twee keer zo lang en vergt twee keer zoveel aan zuurstof om dezelfde hoeveelheid energie te leveren. Via de bloedbaan kunnen vetten alleen met hulp van “taxi’s”(carnitine) naar de verbrandingsovens (mitochondriën) getransporteerd worden.

In tegenstelling tot vroegere wetenschappelijke inzichten is tegenwoordig de opvatting wijdverbreid dat het lichaam constant vet verbrandt. Maar natuurlijk niet in die mate dat daarvan de vetrolletjes verdwijnen. Daarvoor moet duursport worden bedreven. Hoe langer de lichamelijke activiteit, hoe meer vet er wordt gebruikt voor de energielevering.

Cafeïne en vetverbranding

Met name bij mensen die niet regelmatig cafeïne tot zich nemen, werkt het cafeïnegebruik positief uit op de vetstofwisseling.

Onder invloed van sport en cafeïne wordt vetweefsel tot vrije vetzuren en glycerol afgebroken. De carnitine transporteert vrije vetzuren uit het bloed naar de spieren waar ze worden verbrand voor energie. Om ten volle van dit effect te profiteren, bevelen veel coaches aan om 's morgens op de nuchtere maag sport te bedrijven en hooguit een kopje koffie te drinken of maximaal één stuk fruit te eten.

Daarbij moet worden opgemerkt dat een koolhydraatrijke maaltijd vóór het sporten (suiker, snoep, frisdrank, alcohol, meelproducten, enz.) het positieve effect van de cafeïne teniet doet, omdat deze koolhydraten zeer hoge afscheiding van insuline teweegbrengen, die het vrijkomen van vetzuren in het bloed reduceert.

Regelmatige consumptie van cafeïne

Drinkt een persoon dagelijks koffie of neemt hij regelmatig op een andere manier cafeïne op, dan vermindert dat de vetverbrandende werking drastisch, totdat het helemaal stopt.

Om de positieve effecten weer te benutten, moet de dosis ofwel worden verhoogd ofwel een cafeïne-pauze van enige dagen worden ingelast. Cafeïne is een genotsmiddel maar ook een verslavende stof. Het kan daarom bij verminderd gebruik leiden tot ontwenningsverschijnselen.

Het cafeïnegehalte in levensmiddelen

  • een kopje koffie 50-100 mg;
  • een klein kopje expresso ongeveer 40 mg;
  • een kopje thee - afhankelijk van de wijze van bereiding - tot 50 mg;
  • een kop cacao 6 mg;
  • een reep chocola ongeveer 15 mg per 100 g;
  • een reep pure chocolade 90 mg per 100 g.
Gerelateerde artikelen
Stappen in ZwolleZwolle. Een mooie stad aan de IJssel. Er is altijd veel te beleven. Diverse festivals, bioscopen, uitgebreid winkelcentr…
Der Witz Café in GroningenDer Witz Café in GroningenDer Witz is een klein bruin café gelegen op de Grote Markt in het centrum van Groningen. Het kleine café valt bijna weg…
Artistiek Garnwerd: gezien door kunstenaarsogenArtistiek Garnwerd: gezien door kunstenaarsogenEen beschermd dorpsgezicht aan het Reitdiep in het lege Groninger land: Garnwerd. Geen wonder dat de leden van De Ploeg…
Fatih: een stadsdeel van IstanbulFatih: een stadsdeel van IstanbulFatih is het meest toeristische district van Istanbul. Het district bevindt zich in het Europese deel van de stad. Wat z…
Spaans: Culinaire woordenlijst – DrankenSpaans: Culinaire woordenlijst – DrankenBent u in Spanje of in een Spaans sprekend land op vakantie en u wilt graag iets te drinken bestellen in het Spaans? Lee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stimuleert cafeïne de vetverbranding?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-01-2015
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!