InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Leuke weetjes over bloed

Leuke weetjes over bloed

Leuke weetjes over bloed Ú denkt dat u alles over bloed al weet? Oké, bloed is lichaamsvocht dat zorgt voor transport van zuurstof, vitaminen, hormonen en stofwisselingsproducten. En bloed reguleert de in ons lichaam gevormde warmte. Maar déze 10 feiten over bloed kent u vast nog niet.
  • Bloed dat door de aderen van ons lichaam terugstroomt naar het hart, is blauw tot paars van kleur omdat het zuurstofarm is. Maar snijdt u zich in een vinger dan vloeit er toch rood bloed. Contact met zuurstof kleurt het namelijk meteen weer rood.
  • In Europa verkeerde men lang in de overtuiging dat menstruatiebloed diende om het vrouwelijk lichaam te reinigen en dus bol stond van giftige stoffen en vrouwelijke afvalproducten. Er werd verteld dat menstruatiebloed verantwoordelijk was voor allerlei enge plagen, rottingen veroorzaakte, sauzen liet bederven en pekelvlees voor menselijke consumptie ongeschikt maakte.
  • Tijdens een gemiddeld mensenleven pompt het hart ongeveer 210 miljoen liter bloed door de vaten van ons lichaam. En in één jaar klopt ons hart ongeveer 35 miljoen keer.
  • De firma Kryolan in Berlijn is 's werelds grootste fabrikant van kunst- en theaterbloed. Het bedrijf heeft naast bloed ook uitwerpselen, braaksel en pus in de aanbieding. Men produceert er sinds 1945 en Hollywood is de grootste afnemer.

In Canada telden wetenschappers die met blote armen, blote benen en ontbloot bovenlijf in een zwerm van net ontsnapte muggen stonden, per persoon ongeveer 9.000 dorstige en stekende insecten op die blote lichaamsdelen, en dat binnen één enkele minuut. Hadden onze gulzige vriendjes in hetzelfde tempo hun gang mogen gaan, dan zou de bloedbaan van zo'n proefpersoon in iets minder dan 2,5 uur (!) volkomen leeggezogen zijn.

  • Het bekendste werk van de Britse kunstenaar Marc Quinn is een sculptuur met de titel "Self". Het toont een replica van zijn hoofd uit vijf liter bevroren bloed dat Quinn beetje bij beetje bij zichzelf had laten afnemen. Die hoeveelheid komt min of meer overeen met de hoeveelheid die in het lichaam van een gemiddeld persoon circuleert.
  • Een rode bloedcel heeft een gemiddelde doorsnede van slechts 0,0075 mm. Desondanks kan het in de extreem fijne haarvaatjes te eng voor de cellen worden. In dat geval reduceren de bloedcellen hun omvang en glippen ze, de een na de ander, tóch door de die minuscule haarvaatjes.
  • Het bloed van het menselijk lichaam circuleert binnen één uur ongeveer 60 keer door al onze aderen.
  • In de dom van Napels worden ampullen bewaard die naar verluidt het bloed van de heilige Januarius bevatten. Die heeft volgens legende de stad Napels in 1527 van de pest bevrijd. Naar het schijnt, vloeit het bloed van de heilige nog steeds tweemaal per jaar.
  • In Japan stelt men momenteel op feestjes, bij het daten of in de winkel nog maar één vraag: "Tot welke groep behoor je?" Ze bedoelen dan de bloedgroep. Want veel Japanners zijn ervan overtuigd: uit iemands bloedgroep kunnen allerlei intieme details over diens persoonlijkheid worden afgeleid.
  • Eén ding is zeker: wie te weinig ijzer in het bloed heeft, is minder aantrekkelijk ;).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartminuutvolume, zuurstoftransport en zuurstofgebruikHet hart is de drijvende kracht achter de circulatie. Het hart pompt in rust per minuut ongeveer 5 liter bloed door de b…
Inspanningsfysiologie; duurtraining en bloedsamenstellingBij duurtraining zijn de uiteindelijke effecten een verbetering van de opname van zuurstof door het bloed, een verbeteri…
De motor van ons lichaam, het hartDe motor van ons lichaam, het hartZonder ons hart zijn wij niet in staat te leven. Daarom wordt het hart ook wel de motor van ons lichaam genoemd. Het har…
Rode bloedcel; zuurstoftransport en bloedarmoedeEen van de belangrijkste functies van het bloed is het zuurstoftransport naar de cellen. De cellen van het lichaam hebbe…
Oxyhemoglobine- en myoglobinezuurstofdissociatiecurveHet lichaam heeft constant energie nodig om celprocessen goed te laten verlopen. Tijdens zware arbeid, sport en bewegen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Leuke weetjes over bloed"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Leven
Special: Bloed
Medische informatie…
Schrijf mee!