InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > EllaOne, de nieuwe morning after pil

EllaOne, de nieuwe morning after pil

EllaOne, de nieuwe morning after pil EllaOne is een nieuwe morning after pil (ook wel noodanticonceptie genoemd) die binnen vijf dagen na een onbeschermde vrijpartij ingenomen moet worden, in tegenstelling tot de eerdere morning afterpil die binnen 72 uur ingenomen dient te worden om een zwangerschap te voorkomen.

EllaOne

Tot voor kort moest je de morning afterpil binnen 72 uur na de onbeschermende vrijpartij innemen. Nu is er een nieuw noodanticonceptiemiddel voor vrouwen, EllaOne genaamd. EllaOne is een nieuwe morning after pil die binnen vijf dagen na onbeschermde seks ingenomen dient te worden. De werkzame stof in EllaOne is ulipristalacetaat en is verwerkt in witte tabletten van 30 mg. EllaOne is enkel op doktersvoorschrift verkrijgbaar.

Hoe moet je EllaOne gebruiken?

EllaOne moet je, net als alle andere noodanticonceptiemiddelen, zo snel mogelijk innemen maar maximaal vijf dagen na de onbeschermde vrijpartij. Het tablet kan met of zonder voedsel ingenomen worden. Wanneer je binnen drie uur na inname van de pil moet braken dien je nog een pil te nemen omdat de werking anders mogelijk niet optimaal is. Je kan EllaOne op elk moment van de menstruatiecyclus gebruiken.

Hoe werkt EllaOne?

Een zwangerschap kan enkel optreden wanneer een ovulatie (dit is het vrijkomen van een of meerdere eicellen, ook wel eisprong genoemd) plaats vindt. Vervolgens kan de eicel bevrucht raken en in de baarmoeder innestelen. Progesteron is een geslachtshormoon dat een belangrijke rol speelt bij het bepalen van het moment van ovulatie en het voorbereiden van het slijmvlies van de baarmoeder op de innesteling van een bevruchte eicel.

Ulipristalacetaat, de werkzame stof in EllaOne beïnvloedt de receptoren van progesteron. Ulipristalacetaat hecht zicht aan de receptoren waar het progesteron zich normaal aan hecht. Hierdoor kan het progesteron zijn werking niet uitoefenen waardoor een zwangerschap voorkomen wordt. EllaOne verstoort met andere woorden zowel de ovulatie als de voorbereiding van het baarmoederslijmvlies op een eventuele zwangerschap.

Effectiviteit van EllaOne

De effectiviteit van EllaOne is met name gemeten door het aantal vrouwen dat zwanger wordt ondanks inname van EllaOne te vergelijken met het aantal vrouwen dat zwanger wordt zonder enige vorm van noodanticonceptie na onbeschermde vrijpartijen. Uit een groot onderzoek naar de effectiviteit van EllaOne bleek dat EllaOne een effectief middel voor noodanticonceptie is. 2.1% van de vrouwen die deelnamen aan het onderzoek raakte zwanger ondanks gebruik van EllaOne, tegenover 5.5% van de vrouwen die zwanger raakte zonder enig anticonceptiemiddel te gebruiken.

Bijwerkingen EllaOne

Zoals vrijwel elk geneesmiddel heeft ook EllaOne enige bijwerkingen. De meestvoorkomende bijwerkingen (voorkomend bij meer dan 10% van de gebruiksters) zijn menstruatiestoornissen en buikpijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "EllaOne, de nieuwe morning after pil"

Infoteur: Melod
Laatste update: 13-02-2010
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!