InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloeddruk zelf meten

Bloeddruk zelf meten

Bloeddruk zelf meten Bloeddruk is een van de belangrijkste indicaties voor lichamelijk welzijn: als de bloeddruk te hoog of te laag is, wijst dit vaak op ernstiger ziektes. Mensen die zich bewust zijn van het probleem moeten daarom regelmatig hun bloeddruk controleren. Dit kan comfortabel thuis aan de pols of op de bovenarm. Is uw bloeddruk te hoog dan wordt u doorgaans niet gewaarschuwd door concrete klachten. U kan hoge bloeddruk immers niet voelen! Alleen een controlemeting kan er uitsluitsel over geven of uw bloeddruk de normale waarden overschrijdt, óók als u zich goed voelt. In de handel zijn kleine bloeddrukmeters verkrijgbaar waarmee men zijn bloeddruk regelmatig in een privéomgeving kan controleren. Men kan deze handige apparaten ook onderweg gebruiken, bijvoorbeeld op het werk of op vakantie. Bloeddrukmeters verschillen in functionaliteit, bediening en prijs.

Waarom bloeddruk meten

Hoge bloeddruk is een ziekte die men zeer serieus moet nemen. Indien onbehandeld, kan hoge bloeddruk leiden tot secundaire schade zoals een hartaanval of beroerte. Het meten van de bloeddruk is voor risicogroepen dus van cruciaal belang. Maar een bloeddrukmeting door de dokter gebeurt relatief zelden en geeft slechts een momentopname weer. Daarnaast kan zon meting door opwinding en spanning foutieve waarden aangeven.

Bloeddruk zelf meten

Om hoge bloeddruk effectief te kunnen behandelen, is het belangrijk dat u uw dagelijkse bloeddrukwaarden precies kent en kunt beoordelen hoe u op externe invloeden reageert. Door uw bloeddruk zelf te controleren heeft u altijd inzicht in uw bloeddrukwaarden. Alleen door dagelijks uw eigen bloeddruk thuis te meten, kunt u uw lichaam leren kennen en volgen hoe uw levensstijl de bloeddrukmetingen beïnvloedt. Die kennis helpt u om de omgang met uw ziekte te verlichten. Ook leert u hoe maatregelen zonder medicijnen, zoals een gezond en zoutarm dieet of gewichtsvermindering, een positief effect op uw bloeddruk kunnen hebben. Omgekeerd kunt u zien hoe bijvoorbeeld stress en voortdurende conflictsituaties uw bloeddruk verhogen zodat die beter vermeden kunnen worden. Als u klachten heeft, kunt u door extra metingen gemakkelijk vaststellen of die met de hoge bloeddruk samenhangen of niet.

Hoe werkt een bloeddrukmeter?

Bloeddruk kan op twee verschillende manieren worden gemeten:
  • om de pols
  • op de bovenarm

De meetmethode op de bovenarm is het veiligst, omdat de manchet zich dan op het hoogste niveau bevindt. Zo wordt een verkeerd resultaat grotendeels voorkomen. Als u uw bloeddruk op de pols wilt meten, moet u ervoor zorgen dat u de arm op het niveau van uw hart houdt. Dat voorkomt een verkeerd resultaat. U moet ook enkele minuten voor de meting rustig gaan zitten en, indien mogelijk, geen koffie of alcohol drinken. Het belangrijkste is dat de manchet altijd correct wordt geplaatst. Sommige hoogwaardige apparaten signaleren het als de manchet niet goed zit. De meeste bloeddrukmeters doen meer dan alleen de bloeddruk meten, zoals:
  • registreren van de hartslag;
  • vaststellen van hartritmestoornissen;
  • datum- en tijdweergave;
  • mogelijkheden om de meetgegevens op te slaan

Hoe verloopt de bloeddrukmeting?

De manchet wordt tijdens het meten opgeblazen totdat er geen bloed meer door de ader stroomt. Een afvoerklep zorgt er dan voor dat deze druk langzaam weer wordt vrijgegeven. Gelijktijdig wordt ook uw bloeddruk gemeten.

Zelf bloeddruk meten kan de behandeling van uw arts ondersteunen

Door zelf te meten kunt u ook de effecten van de door uw arts voorgeschreven medicatie volgen. Als u uw pillen regelmatig zoals voorgeschreven door uw arts gebruikt, zullen de effecten op uw bloeddrukwaarden doorgaans snel merkbaar zijn. Omgekeerd zult u kunnen vaststellen dat uw bloeddruk weer stijgt als u eigenmachtig stopt met de medicatie. De door uzelf gemeten waarden dient u zorgvuldig te noteren. Bij uw volgende controle-afspraak, kunt u het protocol met uw arts bespreken. Op basis van uw administratie kunt u dan samen het succes van uw behandeling controleren. Uw arts kan eventueel de dosering van uw medicamenten op uw individuele behoeften afstemmen.

Een 24 uurs bloeddrukmeting is ideaal

Interessant in dit verband is een Brits onderzoek door een gezaghebbende commissie voor bloeddrukbehandeling. Dat kwam onlangs met een opzienbarende conclusie: ongeveer 25% van de mensen die medicijnen gebruikt tegen hoge bloeddruk, kan stoppen met die pillen!

Bloeddrukverlagers vaak ten onrechte voorgeschreven

De commissie had vastgesteld dat met de huidige wijze van bloeddrukmeting in huisartsenpraktijken een kwart van de mensen onterecht met bloeddrukverlagers wordt behandeld. Een 24-uurs-meting zou aantonen dat de betrokkenen helemaal geen hoge bloeddruk hebben.

Hoe werkt een 24 uurs bloeddrukmeting?

Een 24-uurs-registratie gaat uit van minimaal twee metingen per uur. De patiënt ontvangt daarvoor een draagbaar apparaatje dat de bloeddruk een etmaal lang meet. Pas als zon 24-uursmeting te hoge waarden signaleert, gaat men over op medicatie.

Niet zelden blijkt dat de metingen thuis volkomen normaal zijn en dat er geen medicatie nodig is en dat ook alle vervelende bijwerkingen van die bloeddrukverlagers verleden tijd zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterZelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterLees hier alles over zelf je bloeddruk meten met behulp van een bloeddrukmeter. Lees hier alles over het meten van je bl…
Weetjes over bloeddruk?Weetjes over bloeddruk?We horen van alles over bloeddruk, o.a. dat je op moeten letten dat je niet een hoge bloeddruk (dit noemen we hypertensi…
Bloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterBloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterDe hoogte van de bloeddruk is vaak een indicator van je algehele gezondheid en welzijn. Een te hoge of te lage bloeddruk…
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening die niet mag onderschat worden. Hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay

Reageer op het artikel "Bloeddruk zelf meten"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 25-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloed
Medische informatie…
Schrijf mee!