InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Een tatoeage nemen

Een tatoeage nemen

Er zijn veel mensen die een tatoeage hebben of er een willen laten zetten. Sommigen nemen een tatoeage om een specifieke gebeurtenis te herinneren of een bepaalde persoon in ere te houden, anderen vinden een tatoeage gewoon een fraaie decoratie van het lichaam. De geschiedenis van tatoeages gaat al vele jaren terug: er zijn zelfs tatoeages op mummies van 2000 voor Christus gevonden. Het is echter niet zo dat tatoeages altijd sociaal geaccepteerd werden zoals nu het geval is: vroeger werden ze geassocieerd met criminelen en prostituees. Tegenwoordig kan iedereen een tatoeage nemen die 16 jaar of ouder is.

De tatoeage

Een tatoeage is een permanente afbeelding die in de huid wordt aangebracht. De tatoeage wordt gezet door inkt aan te brengen middels een naaldje dat doordringt tot in de tweede huidlaag. Hierdoor ontstaat een permanent effect: de bovenste huidlaag vernieuwt zich regelmatig maar de tweede huidlaag –de 'lederhuid' genaamd – doet dit niet. Wel kan het zijn dat een tatoeage met de tijd wat vager wordt of slijt. Men kan er dan voor kiezen de tatoeage bij te laten werken, waardoor die er weer als nieuw uitziet.
Wanneer een tatoeage gezet wordt, maakt de tatoeëerder de huid eerst goed schoon. Vervolgens wordt een proefdruk geplaatst zodat de klant kan aangeven of dit de afbeelding is die hij of zij voor ogen had. Is dat het geval, dan wordt de tatoeage gezet. Tot slot wordt de tatoeage schoongemaakt om daarna afgedekt te worden met plastic.

Direct laten zetten of toch nog even wachten?

Natuurlijk is het verstandig om eerst goed na te denken over het nemen van een tatoeage. In Nederland wordt een tatoeage nog niet overal volledig geaccepteerd, met name bij functies in de dienstverlenende sector kan dit soms tot problemen leiden. Wanneer u besluit een tatoeage te nemen kan het dan ook verstandig zijn een plaats op het lichaam te kiezen die eventueel bedekt zou kunnen worden met kleding. Op die manier kunt u zelf bepalen wie op welk tijdstip de tatoeage te zien krijgt, zodat u bij het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden geen probleem hoeft te ervaren.

Pijn en pijngrenzen

Sommige mensen vinden het zetten van een tatoeage in meer of minder mate pijnlijk terwijl anderen daar nauwelijks last van hebben. Dit heeft niet alleen te maken met ieders persoonlijke pijngrens maar ook met de specifieke tatoeëerder: de ene tatoeëerder tatoeëert immers dieper in de huid dan de andere. Bovendien zijn sommige lichaamsdelen gevoeliger dan andere. Een tatoeage op de voeten, de sleutelbeenderen of de ribben is bijvoorbeeld pijnlijker dan een tatoeage op de armen, de benen of de schouders. Hoe meer weerstand de huid biedt, bijvoorbeeld als gevolg van een bot dat vlak achter de huid is gelegen, des te pijnlijker het plaatsen van een tatoeage zal zijn.
Ondanks de pijn die het plaatsen van een tatoeage met zich mee kan brengen kan het voorkomen dat men een tweede of derde tatoeage neemt na het zetten van de eerste. Dit komt omdat bij tatoeëren een stofje in de hersenen vrijkomt dat verslavend kan werken. Hierdoor zijn er veel mensen met meerdere tatoeages terwijl zij dat op voorhand misschien helemaal niet van plan waren.

De verzorging van een tatoeage

Na het zetten van een tatoeage is het belangrijk dat deze op de juiste wijze verzorgd wordt, dit om zowel de pijn te verzachten, het herstel van de huid te bevorderen en het resultaat van de tatoeage te waarborgen. Daarbij moet de tatoeage regelmatig ingesmeerd worden met een vettig product, zoals Bepanthen zalf of uienzalf. Vervolgens is het belangrijk dat de tatoeage goed schoon gehouden wordt. Dit kan het beste gedaan worden door regelmatig lauw water over de tatoeage te laten stromen en daarbij een parfumvrije douchegel of een soortgelijk product te gebruiken.
© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B15936756-9d6c-45c2-b4d9-09554f8f0a03%7D

Reageer op het artikel "Een tatoeage nemen"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 02-08-2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!